Партиите са платили 3.2 млн. лв. за медийна реклама преди вота

Колаж: <i>Mediapool.bg</i>

Около 3.2 млн. лв. са платили политическите сили за медийна реклама в предизборната кампания до 23 март, отчита мониторингът на Института за развитие на публичната среда в последния ден от законово регламентираната агитация.

Първенец е партия ГЕРБ, която е инвестирала в реклама 799 хил. лева. На следващо място е коалицията "Реформаторски блок – Глас народен" с 508 хил. лева, а БСП е трета с 487 хил. лева.

"Нова република" са платили за медийна реклама около 280 хил. лева, а Движението за права и свободи - 269 хил. лева. "Обединените патриоти" са дали 260 хил. лева, а коалиция "Движение 21 – АБВ"– 223 хил. лева. ДОСТ са предоставили на медии малко над 60 хил. лева, а "Да, България" и "Воля" - по 50 хил. лв.

Най-голям дял от средствата са получили националните частни телевизии. Любопитен момент е, че ГЕРБ е партията, сключила най-голям рекламен договор с телевизия Канал 3. Там ГЕРБ е ползвала ефирно време за 54 хил. лева. Веднага след нея се нарежда ДПС с 36 хил. лева. След това са "Обединените патриоти" и БСП, които са се "отчели" в Канал 3 с по около 30 хил. лева и  "Реформаторският блок – Глас народен" - с 18 хил. лева.

Мониторингът на Института за развитие на публичната среда включва и безвъзмездните договори за отразяване на кандидатите, публикувани например от телевизия "Евроком". От медията са обявили общо 11 договора за безвъзмездно отразяване. Те са със следните участници – Движение за радикална промяна Българската пролет, КП Коалиция на недоволните, Воля, КП БСП за България, ГЕРБ, Партия на Зелените, Възраждане, Коалиция КОЙ – Българската левица и Зелена партия, ПП Национална републиканска партия, ПП Българско национално обединение и КП Реформаторски блок – Глас Народен.

Промените в Изборния кодекс от 2016 г. изискват доставчиците на медийни услуги да обявяват на интернет страниците си информация и за безвъзмездните договори, сключени във връзка с предизборната кампания.

От организацията отчитат, че медии като вестник "Дума" и телевизия "Алфа", които са партийни органи, нямат публикувани договори за медийно отразяване, но рекламират определени формации.

Мониторингът на организацията сочи, че само половината от участващите в изборите формации са декларирали получаването на парични дарения. Това са коалиция "АБВ-Движение 21", "БСП за България", "Воля" на Веселин Марешки, коалицията на Христо Иванов "Да, България", Движение за радикална промяна българската пролет, ДОСТ и "Обединените патриоти".

Общата сума на даренията за политическите партии и коалиции възлиза на 1 211 087 лв., а тази на средствата на кандидатите – 738 615 лв. В края на кампанията най-много дарения е привлякла коалиция "Реформаторски блок – Глас народен" – 284 190 лв. В допълнение към тази сума, средства в размер на 122 488 лв. са дарили и кандидатите от коалицията.

Още по темата
Още от Избори 2017