Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Първа рейтингова система на висшите училища у нас

18 коментара
Първа рейтингова система на висшите училища у нас
Всеки кандидат-студент ще може да прави свой собствен рейтниг на висшите училища у нас според личните си интереси, потребности и очаквания и по този начин да избере къде да учи. Това става възможно с първата рейтингова система на висшите училища, представена от образователното министерство в четвъртък.

Адресът на системата е http://rsvu.mon.bg/ и ще бъде активен от петък.

Тя дава цялостна представа за системата на висшето образование у нас, заяви при представянето на системата министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов.

Той отбеляза, че рейтинговата система ще окаже влияние върху бъдещето финансиране на висшите училища.

Програмният директор на института "Отворено общество" Боян Захариев посочи, че това е рейтингова система, а не рейтинг на висшите училища.

Въз основа на заложените в системата 51 индикатора потребителите могат да направят над един милиард различни класации на висшите училища.

Рейтинговата система представлява класация по професионални направления и тя няма за цел да подреди висшите училища, както и да каже кое е най-доброто от тях в България, уточни Боян Захариев.

В зависимост от това дали се е ориентирал към икономика, хуманитарни или технически науки, медицина, право или изкуства, дали държи на научната дейност или на материалната база, кандидат-студентът ще може да класира училищата според своите предпочитания.

Освен това ще може да се ориентира как са се реализирали вече завършилите всеки от ВУЗ-овете студенти и дори какви заплати получават.

Оценяване по шест групи показатели

Системата прави класация на висшите училища по професионални направления, предоставя подробни данни за реализацията на завършилите като доходи, за безработица сред тях.

За базата данни е използвана информация, подадена от държавни институции и висшите училища, но също така социологически проучвани сред студенти, преподаватели, работодатели и широката общественост. За целта са интервюирани над 30 000 души.

Системата е направена така, че дава възможност за периодично обновяване на данните в нея.

При изготвянето на класации чрез системата се използват 51 индикатори, както обективни, така и субективни. Те са разпределени в шест групи – учебен процес, осигуряване на учебния процес, научноизследователски процес, социално-битови условия, престиж и реализация на студентите. С най-голяма тежест в крайната класация е реализацията – 30%. Следват учебният процес и научноизследователският принос – с по 20%; престижът, който представлява обществената оценка (15%); осигуряване на учебния процес (10%); социално битови условия (5%).

При творческите ВУЗ-ове научният принос не се отчита, тъй като при тях акцентът не е в правенето на наука. Затова при тях на показателя реализация се дава тежест от 50%.

Обективните индикатори като цяло са с по-голяма тежест от субективните. Съотношението е 69% към 31%. Разлики от пет точки в класациите между един или друг университет по правило ги поставят в една група.

В България има 51 висши училища, като от тях 37 са държавни, а 14 - частни, каза Мария Фъртунова - директор на дирекция "Висше образование" в МОМН и ръководител на проекта за създаването на рейтинговата система. Тези 51 висши училища обучават за 2010 г. над 250 000 студенти в над 600 специалности, разпределени в 52 професионални направления. В края на учебната 2010-2011 г. над 65 000 ученици ще завършат средното си образование и ще бъдат първите потребители на новата система, посочи Фъртунова.

АУБ дава добра реализация, СУ и УНСС – престижни

Най-добра реализация имат завършващите Американския университет в България (АУБ) и тяхното средно възнаграждение се доближава до максималния осигурителен доход, който е 2000 лева. Той е класиран на първо място и в професионалното направление икономика, следвано от Софийския университет и УНСС. УНСС обаче е класиран като най-престижния икономически университет от самите студенти, освен това той е с несравнимо повече специалности спрямо другите два, което го дърпа надолу. Сред хуманитарните специалности пък Софийският университет е сред лидерите.

При техническите специалности Техническият университет и Химикотехнологичният университет дават най-добри резултати.

Най-новият университет на картата на България – Пернишкият - е единственият, който не е включен в рейтинговата система. Той трябва да изчака да завърши първият му випуск, за да се види как се реализират неговите студенти. Поради същата причина засега не се оценява и специалността “Медицина“ в Софийския университет, която бе разкрита през учебната 2007/2008 г.

Завършващите в последните години имат добра реализация

Противно на ширещото се впечатление за неграмотността на завършващите българско висше образование и липса на квалифицирана работна ръка сред младите хора, статистиката за последните три години оборва тази теза.

Безработицата сред тях е 3.3% при средна за висшистите 4.4%. Освен това младите специалисти са и по-добре платени от по-възрастните. Средният осигурителен доход на завършилите през последните три години е 1030 лева.

Има направления, като например медицината, където безработицата е нулева и всички завършващи, независимо кой университет, се реализират.

Освен на студентите, системата помага и на университетите

Основната цел на системата е да подпомага бъдещите студенти в избора на висше училище и да преодолее съществуващите дефицити от информация за висшите училища в България. Около 80% от интервюираните в анкетите заявяват, че им липсва информация за висшите училища у нас. Вече събрана на едно място, тази информация позволява на самите университети да видят къде са техните ниши и да изработят стратегии за привличане на повече студенти.

Един университет може да се рекламира като висшето училище с най-доброто правно образование, друг - като най-добрия в Югозападна България, трети като университет, произвеждащ най-добре платените кадри в дадена област и т.н.

Наред с това рейтинговата система дава възможност за формирането на публични политики в сферата на висшето образование. Образователното министерство отдавна е обявило намерение да обвърже финансирането на висшите училища с техните постижения, макар за момента да е неясно как това ще стане в условията на орязан бюджет.

Системата има и английска версия, която ще позволи и на чуждестранните студенти да я използват при избора на висше училище. В системата се прави представяне на висшите училища, проследява се и история на тяхната акредитация.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. до Инж. (18:54)
    #19

    " Това е измислена класация с критерии, които могат да се оценят единствено по субективен път. Не е възможно например, по никакъв начин, обективно да се оцени реализацията на завършилите даден ВУЗ - а това е един от най-важните критерии за оценка. По същият начин не може да се събере достоверна информация и за безработните, завършили даден ВУЗ.КАК ДА НЯМА! Виж секция "Реализация"! Има данни както за осигурителен доход, така и за безработица! В петте най-добре реализирани професионални направления, АУБ е на първо място! Виж също "24 часа" от миналия петък.

  2. znam
    #18

    Перник е недостижим!

  3. Обнадежден
    #17

    Айде на П.У.Т.Къъъ !

  4. 07
    #16

    и после лаят за пари..

  5. бос
    #15

    нововъведение на Игнатов. Тоя човек се провали със закона си за академичното израстване. При това законът имаше добри и полизни страни за излизане от принципите на съветската система. И даже не се засрами от това, нито разбра урока. Ни е Игнатов за висш администратор- да се върне и да си преподава предмета.

  6. АРХЕОЛОГ
    #14

    там може да се прочете че: "Например според критерия „Реализация на трудовия пазар" за специалност право УНСС измества СУ от първото място, а по критерий ниво на безработица сред завършилите право с най-ниско ниво на безработица е НБУ." ДА ПАЗИ БОГ да попаднеш на съдия или адвокат завършил право в НБУ. То си чист рабфак. Добрите и умни студенти влизат в СУ, тройкаджиите си плащат за право в НБУ. По добре се защитавай сам или се моли на Темида съдията да бъде сменен.

  7. razuuum
    #13

    училището на ченгетата универститета за библиотекарки-слушалки ще избира ченгето симеонов за ректор отново -и така во веки веков.Ние студентите ще кажем-баста!Вън десарите и депесарите от знанието-да живее свободата и министър игнатов

  8. Запознат
    #12

    Няма нужда от такива класации, защото отдавна се знае кой университет къде е в БГ. По-скоро държавата трябва да се захване със закриването на онези висши училища, които псевдообучават и имат псевдопреподаватели и псевдостуденти!Парите при добрите университети и висши училища и по-високи изисквания към младите висшисти.

  9. загадъчен плъх
    #11

    За това дами и господа - Чужбина! Или дистанционно обучение, аз уча дистанционно в Sheffield University и съм предоволен. Някой хубав ден просто ще се махна оттук и готово. В момента искам да съм в БГ само защото тук е свободия и докато си млад няма по-добро място от България, като дойде време за сериозната част от живота, ще пожелая сбогом на всички и ще отида да работя някъде където данъците ми ще отиват за един по - добър живот за всички, а не за бензин в БМВто на някой, който ако ме види на улицата

  10. инж.
    #10

    Това е измислена класация с критерии, които могат да се оценят единствено по субективен път. Не е възможно например, по никакъв начин, обективно да се оцени реализацията на завършилите даден ВУЗ - а това е един от най-важните критерии за оценка. По същият начин не може да се събере достоверна информация и за безработните, завършили даден ВУЗ.При липса на обективна информация се ползва "експертната оценка" на оценяващите, според която /със сигурност/ на върха на класацията ще бъдат всички софийски ВУЗ-ове.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.