Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Първи участък от пътя Видин-Ботевград най-рано в средата на 2024 г.

Тунелът под Петрохан да се даде на концесия, неспира да зове строителният министър

1 коментар
Първи участък от пътя Видин-Ботевград най-рано в средата на 2024 г.

Жизненоважният за Северозападна България скоростен път между Видин и Ботевград скоро няма да бъде готов. През тази година няма да има рязане на ленти. Най-рано в средата на 2024 г. ще бъде открит първи участък от 7 километра между Новачене и Скравена край Ботевград. Това стана ясно при проверка във вторник на строителството на скоростния път от служебния министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков.

Изграждането на пътя започна в края на 2019 г., след като година по-рано имаше протести на жителите на Видин. Тогавашният премиер Бойко Борисов начерта план график за реализацията на проекта и обеща до края на 2021 г. пътят да е готов. Годината мина и замина, а с днешна дата вече никой не се ангажира кога ще е готов пътят. Преди година, когато беше само заместник-министър на регионалното развитие арх. Шишков обещаваше 167-километровото трасе да е готово през 2025 г.

"Не останах никак доволен от състоянието на обхода на Враца и участъка между Монтана и Враца", каза при сегашната проверка арх. Шишков. Той напомни, че за тези участъци от пътя преди години е имало изготвена оценка за въздействие върху околната среда и концепция за проект, но се е оказало, че трасето е неподходящо.

Пътят Враца-Монтана все още няма проект

Участъкът между Враца и Монтана е единственият, чието строителство не беше възложено по времето на ГЕРБ. Причината е, че за него няма готов проект заради оспорване на трасето.

Сега арх. Шишков съобщи, че до средата на февруари ще бъде започната процедура за възлагане на подробен устройствен план и разширен идеен проект за трасето между Враца и Монтана.

"За съжаление участъкът беше просто забравен в годините. Сега вече не е така и хората могат да разчитат, че по най-бързия начин ще бъде възложен проект за трасето", каза още арх. Шишков.

Третият кабинет на Бойко Борисов използва два коренно противоположни подхода за построяването на пътя. Първоначално бяха обявени обществени поръчки. По три позиции за участъците Видин - п.в. "Макреш" и Мездра-Ботевград бяха сключени договори със строителите през 2019 г.

Новото беше, че с цел да строят по-бързо, за работата ще им бъде платено, когато обектите бъдат пуснати в експлоатация. Съгласно първоначално сключените договори това трябваше да стане след 3 години, т.е. най-късно в края на 2022 г. Това не се случи и то не по вина на строителите, а заради бавни отчуждителни процедури от страна на държавата, някои от които все още не са приключили, преработка на проекти след протест на местното население.

Другият участък между п.в. "Макреш" и Монтана (66 км) беше даден от Агенция "Пътна инфраструктура" на "Автомагистрали" с инхаус договор в края на 2020 г. Държавната компания бързо преразпредели получения чек от над 1 млрд. лева на частни фирми избрани по някакви вътрешни правила.

Всичко това беше направено с цел пътят да бъде изграден по-бързо, но на практика именно строителите, избрани с обществени поръчки са по-напред в изпълнението от тези по инхаус договора с държавната "Автомагистрали", стана ясно от обясненията на арх.Шишков.

Строежът на Ботевград - Мездра напредва

"До половин година ще направим опит да пуснем движението по новоизграден 7-километров участък между Новачене и Скравена (между Ботевград - Мездра - бел. ред.)", каза строителният министър по време на проверката.

Две обединения от фирми строят пътя между Ботевград и Мездра. От Ботевград до Люти дол е "Геопът Лот 1", в което влизат "Геострой" и "Пътстрой 92", а от Лютил дол до Мездра е "МБ Лот-2-2019" ДЗЗД начело с "Европейски пътища".

Арх. Шишков обясни, че забавяне ще има само заради преправянето на първоначалния проект, от който ще отпаднат заложените кръгови кръстовища. Те са при Ботевград и Мездра. Срещу изграждането им имаше протести през 2020 г. Оттогава проектите се преправят - вече трета година, което съответно бави строителството, въпреки одобреното оскъпяване.

"В момента сме пред финал на процедурата да бъде внесен и одобрен подробен устройствен план за изменение в участъците с изграждане на пътни възли", увери днес арх. Шишков. Той призна, че за съжаление има забавяне поради проблеми с техническото решение, както и все още неодобрени ПУП-ове за новите пътни възли.

Строителният министър каза, че очаква до "месец-два да бъдат одобрени всички подробни устройствени планове в тази част, за да се отпуши този проблем".

"Въпреки че бях критикуван от бивш регионален министър, че се разплаща на строителните фирми, ние поехме курс да им платим, защото това е единственият начин да бъдат притискани да работят качествено и в срок", коментира още арх. Шишков.

Миналата седмица по време на парламентарен контрол той влезе в дебат с бившия регионален министър и настоящ депутат от ГЕРБ Николай Нанков по повод плащанията по инхаус договорите за магистрала "Хемус" и пътя Видин - Ботевград. Арх. Шишков призна, че са разплатили около 150 млн. лв. на строителите в края на миналата година. Нанков защитаваше тезата, че служебният кабинет прави същото, за което критикува ГЕРБ и Борисов. Иван Шишков му отговори, че има разлика тъй като те плащат след като са издали всички документи за строителство и за свършена работа, а не предварително.

Ружинци-Монтана - след Великден

Строителният министър каза, че има напредък и по участъка от Видин до Ружинци. Той е част от участъка от Видин до пътен възел "Макреш", който се строи от обединение начело с "Нивел строй".

Иван Шишков изрази очакване след Великден да започне строителството и на отсечката от Ружинци до Монтана.

"Още в първите дни на годината, с първото решение на Министерския съвет, одобрихме отчуждаването на имотите, необходими за изграждането на 41-километровата отсечка. Ще се работи ударно, за да се извърши отчуждаването и да започнем строежа", каза регионалният министър.

Тунелът под Петрохан на концесия

Строителният министър за пореден път повтори, че единственият начин тунелът под Петрохан да стане в обозримо бъдеще е да се даде на концесия. Иван Шишков каза, че в момента АПИ работи в тази посока.

"Има възложена процедура за ОВОС, трасето е ясно. То е с около 80 км по-кратко, отколкото това, което изгражда държавата в момента. При всички положения, ние като служебен кабинет и АПИ, ще форсираме колкото се може по-бързо да се завърши екологичната оценка. Но хората трябва да знаят, че държавата няма да има финансова възможност да завърши скоро това трасе", каза арх. Шишков.

След инспекцията на пътя Видин - Ботевград регионалният министър Иван Шишков проведе работна среща в областната администрация в Монтана, където се запозна с проблемите, свързани с пътния и ВиК сектори в региона.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Owal
    #1

    Колело, ама друг път. Жалки хорица.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.