Първите 17 км от магистрала "Европа" между Драгоман и Сливница са готови

Тунел "Витиня" ще бъде пуснат през януари 2021 г., а пътят Люти дол - Ребърково – месец по-рано

Коронакризата не се е отразила на строителството у нас и усилено продължават да се изграждат магистрали, както и да се ремонтират пътища, каза министърът на регионалното развитие Петя Аврамова във вторник пред бТВ.

От петък вече са пуснати първите 17 км от магистрала "Европа", които струват 120 млн. лв. Средствата са от държавния бюджет. Работи се и по строителството на магистрала "Хемус". Закъснява обаче ремонта на тунел "Витиня", който започна през 2016 г. Сега новият пусков срок е за началото на 2021 г.

Регионалният министър обеща в началото на декември да бъде пуснато движението между Люти дол и Ребърково на пътя за Мездра. Сега автомобилите заобикалят през Искърското дефиле, което няма да издържи да поеме целия трафик през зимата и има риск от катастрофи, предупредиха от МВР и община Своге преди дни.

Петя Аврамова определи като "предизборни" критиките на президента Румен Радев, че се харчат милиарди за магистрали със съмнително качество и без обществени поръчки. 

"Ако президентът Радев посочи конкретен участък, конкретен обект и конкретно некачествено изпълнено действие от която и да е строителна фирма, аз съм първата, която ще вземе мерки за санкциониране ѝ, както и на фирма, изпълняваща строителния надзор", каза Петя Аврамова.

Магистрала "Европа"

Участъкът между Драгоман и Сливница с дължина 17 км от магистрала "Европа" (София - ГКПП "Калотина") е готов с шест месеца предсрочно, похвали се Аврамова.  Тя посочи, че в момента текат строителните дейности в участъка от граничния пункт със сръбската граница до Драгоман, който трябва да е готов през 2022 г.

"Последният участък от магистралата, който е от Сливница до Северната скоростна тангента, в момента се процедира. Преди да започне строителството, има една невидима част на проектиране, отчуждаване на имоти, която е трудна и бавна", обясни Петя Аврамова.

Разширяването на участъка между Драгоман и Сливница (от км 15+500 до км 32+447,20) започна през май 2019 г. Направено е второ платно, а старото е реконструирано до магистрален габарит. Отсечката е с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране.   Изградени са два пътни възела "Сливница 1" и "Сливница 2", които са с енергоефективно осветление. Броят на всички големи съоръжения е единадесет - 5 подлеза, 5 надлеза и мост над река Сливнишка при 30-ти км, както и 7 площадки за отдих и принудително спиране, посочват от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).


Магистрала "Европа" между Драгоман и Сливница   Сн. АПИ

За опазване на биоразнообразието в района на Алдомировското блато са направени пътеки за влечуги, които ще преминават през специално изградени за тази цел проходи/водостоци под магистралата. Поставени са шумозаглушителни стени и мрежи за птици, а каломаслоуловители ще пречистват повърхностните води от трасето в района Алдомировското блато.

Изпълнител на 17-километровия участък е "ГБС Инфраструктурно строителство". Стойността на договора е 117 360 358 лв. с ДДС. По договор участъкът трябваше да е готов през май 2021 г., посочват от АПИ. Строителният надзор е осъществен от "План Инвест Калотина" ДЗЗД, в което участват "План Инвест Пловдив" ЕООД, "ПН Консулт 2017" ЕООД и "Сърч Корпорейшън" СРЛ (Румъния). Техният договор е за 2 232 360 лв. с ДДС.

Магистрала "Европа" - между ГКПП "Калотина" и Софийския околовръстен път е с дължина 48 км и изграждането ѝ е разделено на три части.

В момента продължава строителството на 14.5 км - от ГКПП "Калотина" до Драгоман (от км 1 до км 15+500). Строителните работи започнаха през февруари  2020 г. и по договор трябва да приключат през януари 2022 г. Проектът се финансира от механизъма "Свързана Европа" и националния бюджет. Изпълнител е "Страбаг БПА" ДЗЗД, в което влизат "Щрабаг" ЕАД, "Страбаг Сп. з.о.о., Полша" и "Битумина ГмбХ-България" ЕООД. Стойността на договора е близо 165 млн. лв.

Третият участък от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента, който е 16 км, ще преминава по ново трасе. В момента се изготвя техническият проект за отсечката, посочват от АПИ.

Тунел "Витиня"

Проточва се обаче ремонтът на тунел "Витиня", който започна през 2016 г. и реконструкцията му ще излезе почти колкото изграждането на нов – около 80 млн. лв. 

Първоначално държавата обеща да е готов в края на годината и движението да бъде пуснато, но сега регионалният министър каза, че се очаква това да стане през януари 2021 г.

Петя Аврамова каза още, че заради "сериозните кухини" в тунела се е мислело дали да не се изгради изцяло ново съоръжение. Проектант на ремонтните дейности на тунела е проф. Жечев, каза Аврамова. Тя определи ремонта на тунела като сериозно предизвикателство. Предвижда се през месец януари 2021 г. движението да бъде пуснато, посочи регионалният министър.

Ремонтът на тунел "Витиня" се прави от държавната компания "Автомагистрали".

Тунел "Железница"

Строителството на тунел "Железница" върви нормално и две трети от съоръжението е прокопано. През пролетта на 2021 г. се очаква да бъде прокопан целият тунел и да започнат другите дейности, които трябва да бъдат изпълнени - вентилация, отводняване, облицовка, осветление и т.н., каза Аврамова.

Срокът за завършването на най-дългият пътен тунел у нас е 2022 г., каза регионалният министър.

Тунел "Железница" е част от магистрала "Струма", но Аврамова не се ангажира кога ще е готов аутобанът от София до гръцката граница при ГКПП "Кулата".

В участъка през Кресненското дефиле текат процедури по Закона за обществените поръчки. Вече има един избран изпълнител за единия от участъците. Изпълняват се дейности по опазване на околната среда, каза Аврамова.

В момента строежът през Креснеското дефиле е замразен. Това стана след намесата на Европейската комисия, заради спора с еколозите и безопасността на трасето.

Магистрала "Тракия"

Продължава и ремонта на 52 км от магистрала "Тракия", които са на вълни.

В момента тече ремонта на 12 километра между пътните възли "Оризово" и "Белозем" в посока София. Останалите 40 км от Чирпан до Стара Загораще бъдат ремонтирани през 2021 г., каза Аврамова.

Тя не беше питана за липсата на дренажна система и канавки на ремонтирания 12-километров участък, което предизвика множество коментари в социалните мрежи. 

Ремонтът на "Тракия" се прави от държавната компания "Автомагистрали".

Магистрала "Хемус"

Още един обект за милиарди строи "Автомагистрали" - новите отсечки на магистрала "Хемус" (София - Варна).

"В първия и третия участък се работи усилено, а във втория има подготвителни дейности. Продължаваме поетапно в четвърти и петък до Велико Търново и след Търново до новия участък Буховци - Белокопитово", каза Аврамова.

Премиерът Бойко Борисов нееднократно обеща магистрала "Хемус" да е готова през 2024 г.

Споделяне

Още от Бизнес