Първите държавни евтини бензиностанции - преди изборите

Правителството промени акцента и вече приоритет му е достъпът на всички търговци до петролните складове на резерва

Първите държавни евтини бензиностанции - преди изборите

Първите държавни бензиностанции, които ще продават с "разумна и минимална" надценка и на ниски крайни цени, може да заработят до пролетта на следващата година най-късно, когато страната ще е в предизборна обстановка. Общо до сто обекта, за чието изграждане бюджетът нямало да даде пари, а бъдещата Държавна петролна компания щяла да дава собствени средства, а при нужда да търси инвеститори, влизат в плановете на правителството на ГЕРБ и Обединените патриоти.

Това стана ясно от думите на финансовия министър Владислав Горанов пред журналисти в Министерския съвет в понеделник, след като в следобедните часове на извънредно заседание на правителство бяха одобрени поправки в Закона за държавния резерв, регламентиращи създаването на Държавна петролна компания.

На пресконференцията правителството смени първоначалния акцент в намерението си за изгражда държавни бензиностанции, за да свали цената на горивата, и обяви за свой приоритет допускането на търговците до петролните складове на Държавния резерв, които в момента за недостъпни за други контрагенти. За държавни данъчни складове отдава настоява и дясната опозиция, както и Комисията за защита на конкуренцията в последния си доклад от миналата година, с който отново не откри картел и проблем на пазара на горива, а "ценови паралелизъм".

Още по-безпроблемен пазар на горивата

Горанов също така отбеляза, че макар "независимата от правителството" Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) да не намира проблеми на пазара на горивата, правителството решило да го направи още по-добър, за да отговори на критиките на обществото и на протестите на гражданите заради високите цени на горивата.

По думите на финансовия министър неведнъж в страната е коментирано, че когато се променят цените на световните петролни пазари отражението не е същото на дребно.  

"Многократно сме анализирали пазара и органът, който е независим от правителството, е постановявал, че пазарът работи, но в период на криза все по-остро се забелязват номинални диспропоции, които нямат обективно обяснение", обясни действията на правителството Горанов.

Той даде пример с борсовите цени на петрола сорт Брент, макар в бургаската рафинерия, която е основен доставчик на горива за вътрешния пазар, да работи в значителна степен и с руския сорт Юралс. Според дадената от Горанов справка от началото на кризата с коронавируса цената на Брент е паднала съществено, като най-ниската фиксирана цена е била с 57 на сто разлика. В същото време средната цена на освободените от данъчните складове у нас цени били намалели с 27% при бензина и с 25 на сто при дизела.

По думите на Горанов при редица бензиностанции цената на дизела е с около 30 стотинки по-висока от останалите и с 55 ст. над цената от данъчните складове, с която се изчерпвало участието на държавата във формирането на цената. При бензина положението било подобно, макар и с по-малка разлика.

Заради 50 стотинки разлика

"50 стотинки разлика ни провокира да търсим решение как да направим пазара още по- гарантиран.  Забелязваме желание отстрана на бизнеса за компенсиране на всички щети и несгоди от ограниченията, налагани от пандемията. Някои от тези икономически субекти посегнаха и на данъци, които те не плащат", обясни действията на правителството Горанов, визирайки и исканията на ресторантьорите, които яха уважени от премиера, за намаление на тяхното ДДС до 9 на сто. Горанов отново заяви, че е против това.

Той коментира още, че действията се предприето заради това, че според статистиката 91 на сто от данъчните складове в режим на отложено плащане на акциза са собственост само на 6 оператора, а един от тях държи 63 процента от вместимостта на всички складове.

"Това провокира идеята за организирането на съхраняването на държавните резерви и работата със създадените от държавата вместимости с горива да се прехвърли на Държавна петролна компания. Тя ще получи от Държавния резерв всички активи и дейности по отношение на управлението на държавните резерви с нефт и нефтопродукти и задължителните запаси по линия на европейското законодателство", обясни финансовият министър.

По думите му бъдещата компания ще следи и как частниците спазват своите задължения за петролни запаси и ще може да оперира сегашните петролни бази на Държавния резерв като данъчни складове, което означава да се лицензират и оборудват. При нужда дружеството щяло да ги доигражда или да прави нови такива складове.

За личния интерес и всеобщото благо

Премахването на преференциалния режим на работа на складовете на Държавния резерв само за нуждите на запасите и изграждане на нови складове щяло да увеличи конкуренцията, заяви финансовият министър и цитира Адам Смит, от когото като студент бил запомнил, че "При конкуренцията личният интерес поражда всеобщото благо". Каза още, че ако имало нужда, дължавата щяла да се намеси и на други пазари.

Изграждането на бензиностанции била вторичен замисъл и "да покажем с пазарни инструменти действителната цена, при която с минимални надценки може да се продават горивата".

Все пак щели да се изградят десетки – най-много до сто обекта в градовете, по първокласни пътища и магистрали и места, където нямали достъп до качествена услуга, защото не влизат в икономическия модел на големите вериги, стана ясно от думите на Горанов.

Според него щяла да се получи цена или равна на останалите, или по-добра. "Фактът, че има бензиностанции, които да предлагат с 50-60 ст. по-евтино показва, че моделът излиза", каза той.

Икономическият министър Емил Караниколов, който също участва в пресконференцията каза, че до решението се стигнало защото трябва да има повече данъчни складове и гаранции за привличане на нови инвеститори.

Той не видя проблем в това, че държавата ще е и държател на складове, и регулатор, це определя акцизи и ДДС и ще е търговец на горива.

Приоритет вече са данъчните складове

"Да ви попитам тогава нормално ли е да имате производител на гориво, държател на данъчни складове и търговия на горива? Но законът го позволява", отвърна икономическият министър на въпрос няма ли държавата да придобие голяма мощ на пазара. Той също декларира, че приоритет е изграждането на данъчни складове, защото това ще осигури по-конкурентна среда.

Относно изграждането на бензиностанциите той уточни,че първо трябва да се избере дали те ще са върху държавна, общинска или частна земя. "Това са различни хипотези. Към момента не считаме, че изграждането на бензиностанции ще става през държавния бюджет, ще търсим собствено финансиране", каза Караниколов, но и той, и Горанов не обясниха как ще се осигури то и дали ще се теглят заеми.

Намеса на пазара вместо при регулациите

"Държавата ще влезе там, където е необходимо", заяви финансовият министър в отговор на въпрос означава ли създаването на тази петролна компания, че правителството може да интервенира по същия начин и други пазари. "Винаги сме предпочитали държавата да излезе и да не се намесва там, където пазарът работи съвършено. Макар КЗК да твърди това, разликата от 30-40 процента в цената ни кара да се намесим не в регулациите, а на самия пазар", каза Горанов.

Той обясни, че в законопроекта, който предстои да се разгледа в Народното събрание и да се консултира с всички засегнати страни, е предвиден тримесечен срок, в който базите на Държавния резерв да станат данъчни складове.

"Максимално бързо ще се определят локациите (за бензиностанциите – б.а). До пролетта на следващата година най-късно бихме могли да имаме подобни обекти. Конкуренцията ще е само от разумната надценка, която да покрива разходите и да не носи загуби. Бюджетът ще продължи да финансира разходите за съхранение на държавните петролни запаси", каза още Горанов.

Караниколов пък допълни, че "появата на лоялен конкурент, какъвто ще бъде държавата, е добре дошла, казаха и от големите бензиностанции и дори ни поканиха за член". "Страховете са от нелоялна конкуренция, а не от балансьор", заяви още той.

Размер на необходимите инвестиции отново не беше посочен, защото завеси от типовете локации.

Еталон за качество

Часове по-рано пред Нова телевизия Караниколов обяви като друга цел на Държавната петролна компания продаваното от нея горива да покрива стандарт за качество и но него да се водят останалите играчи в сектора. Веднага след това все пак уточнява, че "към момента проблем с качеството на горивата няма". "Постоянно се извършват проверки, но знаете, че на определени етапи по-малки играчи често създават проблеми на автомобилите ни", заяви министърът.

Той добави, че държавните бензиностанции ще са гаранции и за малките производители, като напомни, че миналата година между тях и големите бензиностанции имаше напрежение, регулирано с намесата именно на държавата и промяната в закона за горивата.  

"Няма как държавата да изкупува готова, вече изградена мрежа от бензиностанции, затова ще изгради своя. Готова, изградена мрежа не е нашата концепция, няма как да покрием всички областни градове. Има различни варианти", заяви Караниколов по повод съмненията в бранша, както Mediapool писа преди дни, че е възможно държавата да придобие веригата бензиностанции на закъсалата финансова компания "Петрол".

Според него няма такава верига, която ще покрие големите градове и районите, в които липсват обекти за зареждане.

Пълното изграждане на компанията се очаква до две години. Стартът ѝ обаче може да се случи в период от шест до девет месеца, прогнозира Караниколов.

Той смята още, че малките производители ще имат изключителен интерес държавата да влезе в този сектор.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес