Първите летци за F-16 заминават за САЩ, руснаците бавят поддръжката на МиГ 29

Първите летци за F-16 заминават за САЩ, руснаците бавят поддръжката на МиГ 29

Първата група бойни пилоти от авиобаза "Граф Игнатиево" заминава за САЩ за обучение за новите изтребители F-16 Block 70, които България закупи от САЩ за над 2 млрд. лева. 

Очаква се всичките осем машини да бъдат доставени през 2024 година и постепенно да започне освобождаването на старите съветски МиГ- 29.  

България обаче трябва да адаптира авиобазата за нуждите на F-16. Oчаква се преустройството да струва около 300 млн. лева, които ще бъдат покрити от българска страна. 

В петък военният министър Красимир Каракачанов потвърди отново, че не се очаква забавяне на изпълнението на договора за F-16 заради пандемията.

Той коментира пред БНТ, че България засега продължава да разчита на само на МиГ 29 и това налага да бъдат поддържани и ремонтирани.

Това правителството сключи рамково споразумение с руската корпорация РСК МиГ за над 80 млн. лева, а Каракачанов съобщи в петък, че "по някои от договорите от руска страна има забавяне".

Той каза, че според него забавянията се дължат на обективни обстоятелства, които засягат целия свят, и няма подозрения за други мотиви на руската страна.

На този фон руските самолети продължават с провокационните полети над Черно море, което предизвиква вдигането на българските изтребители и изразходването на ресурсите им.

Кои са първите пилоти за F-16?

Майор Стоян Петков и капитан Александър Велинов са летци-пилоти на МиГ-29, охраняващ въздушното пространство на страна ни. Te ще започнат летателното си обучение на учебно-тренировъчен самолет Northrop T-38 Talon, след което ще преминат етапите в усвояването на последната версия на F-16.

Капитан Тодор Тодоров и старши лейтенант Симеон Георгиев, пилоти на учебно-бойния самолет L-39ZA, ще преминат пълната програма на летателно обучение, включваща и първоначална подготовка на тренировъчния турбовитлов самолет T-6 Texan.

Много надежди във ВВС 

Пилотите от "Граф Игнатиево" изпратиха в петък колегите за САЩ. 

"Много е важен за нас този самолет и успехът на това начинание. Важно е за тези, които заминават да усвоят успешно новия самолет, важно е за нас, които оставаме тук да подготвим базата за условията, необходими за пълноценна експлоатация на изтребителя, за да може да продължим напред", каза командирът на базата бригаден генерал Димитър Петров. 

Майор Стоян Петков от своя страна благодари на хората в "Граф Игнатиево" и каза, че авиацията се прави със сърцати и всеотдайни хора.

"Благодаря на инженерно-техническия състав за това, че успявате да запазите МиГ-29 във въздуха. Това за мен е не само раздяла с вас, но и раздяла с него! Благодаря на своите инструктори, които ми помогнаха да се изградя като боен пилот и да развивам летателните си умения! На всички Вас – огромно благодаря!", добави той.

Какво следва? 

Преминаването към изцяло нова платформа обаче ще стане едва, след като бъдат закупени още 8 F-16, което не е ясно кога ще стане.

Очакванията са те да излязат по-евтино за българската страна и да бъдат изплатени разсрочено.

16 години след присъединяването в НАТО България продължава да разчита само на съветските изтребители МиГ 29 за охраната на въздушното си пространство.

Поддръжката на изтребителите е трудна, скъпа и минава през страна, която не е част от Алианса.

Споделяне

Още по темата

Още от България