Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Първият прекратен договор за почистване на пътища е факт

Фирми смъкнаха с над 99% цените за някои дейности по поддръжка на пътя

5 коментара
Снимка: БГНЕС

“Обединение – Пътно поддържане Русе” е депозирало молба в Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) да бъде прекратен 4-годишният ѝ договор за зимно почистване и поддръжка на пътя в област Русе. Това съобщи шефът на пътната агенция Лазар Лазаров в петък – ден след края на преговорите с пътните фирми за намаляване на цените за някои от дейностите по поддръжка на пътя.

Причината е, че сдружението, съставено от “Автомагистрали Черно море”, Шумен, и “М Транс”, е отнесло най-солени глоби за несправяне със зимното почистване, а и нямат намерение да откликнат на молбата за корекция на цените, обясни Лазаров.

По време на свирепите снежни бури през февруари пътната обстановка бе най-зле в област Русе, която беше буквално откъсната от света за дни. По пътя Русе – Разград имаше бедстващи автомобили. В същото време “Обединение – Пътно поддържане Русе” е дало една от най-високите единични цени за снегопочистване – 1800 лева на километър равнинен път, ниво А. Пътната агенция пък глоби обединението със 165 хиляди лева в началото на март. За сравнение всички санкции за лошото справяне със снега са около 800 хиляди лева.

Сдружението се е ангажирало да се грижи пътя до избора на нова компания за поддръжка, каза Лазаров. Ще има нов търг, който ще ни даде реална представа за цените в момента, каза регионалният министър Лиляна Павлова.

Тя заяви, че е доволна от преговорите с пътните фирми за намаляване на цените на част от позициите в договорите за пътна поддръжка. Става въпрос за дейности като измиване на пътните знаци, поставяне на предпазни мрежи, озеленяване, косене, наем за автовлекач и т.н. След корекцията на тези позиции стойностите в договорите за някои области са намалени с 30 на сто – в Пазарджик, Сливен, Разград, Шумен, Стара Загора, Плевен. Средното намаление на сумите по всички 29 договора е 10%, каза Павлова. Парите за почистване и поддръжка през тази година са 50 млн. лева, припомни министъра.

Наемът на автовлекач в Пазрджик падна от 42 лв./ч. на 0.40 лв./ч.

Лазар Лазаров даде примери за отстъпките, направени от пътните фирми, като един от фрапиращите случаи е в Пазарджик. Там “Пътища Пловдив” и ихтиманската “Престиж-Паунов” печелят търга за пътно поддържане с една от най-ниските цени за чистене на снега в цялата страна – 540 лв./км. Обединението явно е решило да компенсира ниската цена за тази дейност с нереално високи цени за други дейности. Наемът на автовлекач в случай на закъсал автомобил е 42 лв. на час. След вчерашните преговори цената е намалена на 0.40 лева или с над 99%, каза Лазаров.

Поставянето на мрежи покрай пътищата в разградско ще струва 10.20 лв./кв. м вместо 36 лв./ кв. м - отстъпката е 72%, даде още един пример Лазаров.

Най-скъп е договорът за поддържане на пътищата в плевенско, сключен с обединението “Пътно поддържане Плевен 2010”, в което влизат “Видапът строй” (част от “Холдинг Пътища”),”Виагрип” и “Инжстрой” (общинска). Там чистенето на снега струва 2586 лв./км., измиването на един пътен знак се таксува с 31 лева, а надницата за пътен проектант е 60 лева на час. Лазаров обясни, че от 239-те позиции в контракта с обединението е договорена корекция в цените на 92 от тях. Средната отстъпка е 30%, а икономията за агенцията само от този контракт се изчислява на 50 хил. лева месечно. Цената за миене на пътните знаци в плевенско е намалена с 90%, уточни Лазаров. Засаждането на един храст няма да струва 350 лева, а 17 лева, допълни той.

Фирмите губят 600 хил. лв. за два месеца заради скъпите горива

Павлова и Лазаров обясниха, че няма как да се променят цените за почистване и запълване на дупки в 4-годишните пътни договори заради скока в цените на дизела и битума. Всички 29 компании и обединения дойдоха с предложението да увеличим цените в позициите за почистване и изкърпване и да намалим другите, но това няма как да стане, каза Павлова. Тя уточни, че договорите са така направени, че корекцията може да е само в полза на възложителя. По думите ѝ от 2007 г. досега битумът е поскъпнал два пъти, а дизела 1.5 пъти.

В следващите два месеца ще възложим на 29-те пътни фирми и обединения изкърпването на 300 000 кв. м пътища, каза Павлова. Агенцията ще отдели 8 млн. лева за тази цел, като в тях са включени парите от глобите и реализираните икономии, уточни министърът. Тъй като цените за изкърпване, предложени преди две години, се запазват, фирмите ще работят на загуба. Това заяви Стефан Чайков, председател на Българска браншова камара Пътища. По думите му за тези два месеца компаниите ще са назад с 600 хиляди лева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #5

    Правилно са се отказали за снегопочестване фирмите в Русе.Като задуха вятъра в русенско силистренско и добричко, никакво снегочистено нее възможно.Веднага навява повече сняг от това, което е изчистено. Така е в цяла равна добруджа. Но това от бюрата на агенция АПИ не се знае. Там се шири умствена недостатъчност.Защо ли Лазар Лазаров не корегира тъпоглавието на подченените си, и на тези в МРРБ.

  2. Анонимен
    #4

    Може би има някой некоректни фирми при зимното поддържане на пътните участъци,но това не е обща практика.Никоя фирма няма да работи на загуба. АПИ изнудва коректните пътни фирми с ниски цени,но това не е начин за подобряване на снегочистенето, напротив ще става по зле! Защо не се направи съпоставка с другите държави от Европа,какви средства за нормално поддържане се изразходват! При недостатък на средства пътя бързо се амортизира, и след това са необходими много повечесредства за основен ремонт(рехабилетация).

  3. Анонимен
    #3

    Пропил се Русчуклия: Аз като бях тъй блокиран вкъщи дни наред и... се пропих - сега тия хубостници от почистването трябва да ми платят и пиенето, и лечението, нали?! Наздраве!

  4. Анонимен
    #2

    Правилно са подали молба. През периода 6.02.-10.02.2012г., тези хубостници не изкараха една машина на пътя в продължение на 48 часа!!!Пълен цирк!При сключването на договорите, срещу "подходящи" суми, чиновници си затварят очите, че за различни пътни участъци се представя една и съща техника. В резултат някой е захлебил, друг е усвоил едни милиони, пък работа няма свършена за пет пари.

  5. Анонимен
    #1

    Е възможно ли е това да се случи в нормална държава - "Фирми смъкнаха с над 99% цените за някои дейности по поддръжка на пътя"??? Каква печалба имат и кой идиот им я дава?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.