Паскалев определи за нерентабилен проекта Бургас - Александруполис

Ден след като регионалният министър Валентин Церовски се похвали с напредък в разговорите с Русия по проекта Бургас - Александруполис, предшественикът му в министерството Костадин Паскалев определи петролопровода като нерентабилен. Настоящият съветник на президента Първанов и министърът придружаваха държавния глава при официалното му посещение в Русия в началото на изминалата седмица.

Към настоящия момент този проект не доказва икономическа състоятелност, заяви в неделя пред Би Ти Ви Костадин Паскалев, който оглави министерството при избирането на кабинета Сакскобургготски и го напусна след година и половина, подавайки оставка.

Като аргумент той посочи, че преминаването на един тон гориво през Босфора в момента струва 48 цента, а по алтернативното но пролива трасе Бургас-Александруполис - 6 долара. Паскалев допълни, че петролните фирми нямат толкова голямо производство в Каспийския залив, което да затрудни транспортирането през Босфора на произвежданите в момента количества.

"Нормалната икономическа логика изисква да кажем, че в момента този проект изглежда нерентабилен на всеки един потенциален инвеститор. А това реално са петролните компании, които транспортират този петрол. Те основно са израелски, американски, английски, разбира се, има и такива с руско участие", каза в предаването "В десетката" бившият министър и вицепремиер.

Паскалев подчерта, че би било добре да се осъществи позицията на българското правителство, според която този проект трябва да се реализира. "Но си давам и сметка, че този проект на този етап не е доказал своята икономическа целесъобразност", допълни той.

В събота пред Дарик радио регионалният министър Валентин Церовски обяви напредък в преговорите с Русия за Бургас - Александруполис. Досега само Москва не е подписала предлаганото тристранно споразумение между България, Гърция и Русия за политическа подкрепа на проекта на правителствено равнище. По думите на Церовски, напредъкът бил в решението да се подписват отделни двустранни, а не общо тристранно споразумение между държавите.

Церовски заяви още, че проектът за нефтопровода трябва да се разглежда като проект на ЕС, което променяло начина за политическа подкрепа, нужна на този проект както от страна на Русия, така и от страна на Казахстан, на чиято територия са най-големите петролни находища, използващи пътя през Босфора.

Церовски отново каза, без да цитира цифри, че проектът Бургас - Александруполис може да бъде най-конкурентноспособен от гледна точка на цена върху тон транспортиран нефт.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?