Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътищата в област Пловдив са ни скъпи

"Европейски пътища" с поръчки за над 100 млн. лв. от държавата за дни

6 коментара
Пътищата в област Пловдив са ни скъпи

"Европейски пътища" - новото име на "Пътища Пловдив", започна ударно новата 2021 г. За по-малко от месец агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи на компанията, която навремето беше собственост на бившия лидер на пловдивските социалисти Георги Гергов, но сега в строителния бранш я свързват с ДПС, поръчки за пътни ремонти за най-малко над 100 милиона лева, показват грубите изчисления на Mediapool.

През последната седмица АПИ почти всекидневно съобщава за започнали или предстоящи ремонти на територията на област Пловдив. Името на фирмата не винаги присъства в тях, но на уточняващ въпрос на Mediapool от пътната агенция отговариха, че работата е възложена на пътноподдържащата фирма за областта. Това е "Европейски пътища", която е избрана по Закона за обществените поръчки.

Новият почин да не се правят търгове за реконструкция на пътища с държавни пари беше въведен по времето на третия кабинет на Бойко Борисов. Презумпцията е, че така се пести време в процедури, но ефектът се оказа рекордно поскъпване на пътното строителство, което буди много въпросителни не само за цената, но и за качеството, тъй като липсва инвеститорският контрол. При ремонта на пътища с европйски средства тази схема не се прилага и там все ще се правят търгове, което води до жестока конкуренция в бранша.

Справка на АПИ, предоставена в отговор на Mediapool, показва, че парите за възлагане на пътни ремонти без търг или конкурс растат през последните години. За 2017 г. сумата е била 163.5 млн. лв., през 2018 г. нараства на 297.7 млн. лв., а през 2019 г. достига 312 млн. лв. През миналата година похарчените по този нясен начин средства вече надхвърлят 400 млн. лв., а за тази година са осигурени още повече пари, каза преди дни председателят на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски пред БНТ без да изпада в конкретика.

Тези средства се разпределят от АПИ по области в зависимост от това кои пътни участъци имат нужда от ремонт. Правят впечатление парите, давани за област Пловдив, която е лидер през 2018 г. с 42 млн. лв. На следващата година не са отпуснати средства, но през 2020 г. сумата би трябвало да е нахвърлила 70 млн. лв., ако са изпълнени възложените от АПИ дейности на "Европейски пътища". През настоящата година поръчките към област Пловдив продължават да валят, а цените, на които работят компаниите, гонят рекорди – между 1 млн. и над 4 млн. лв. за километър. За сравнение доскоро на търговете, разигравани по оперативна програма "Региони в растеж", където финансирането идва от еврофондовете, цените на пътните ремонти варират от 600 хил. лв. до 1.2 млн. лв.

Околовръстното на Пловдив за 25 млн. лв.

В сряда "Европейски пътища" започна поетапен ремонт на 14 км от Околовръстния път на Пловдив за 25 млн. лв. Той ще се изпълнява на етапи. Първият е 2-километровата отсечка от кръстовището с Кукленско шосе до пресичането с Асеновградско шосе. Плановете са ремонтът да завърши в средата на март 2021 г.

Ремонтът на 14-километровия участък от Околовръстния път на Пловдив предвижда студено рециклиране на съществуващата асфалтова настилка, усилване на пътната конструкция и полагане на нова асфалтобетонова настилка. Ще бъде подобрено отводняването и ще се обновят канавките.  Ще бъде поставена нова хоризонтална маркировка, мантинели и пътни знаци.

Ремонтът на магистрала "Тракия"

Ден по-рано започна ремонтът на 16.5 км от вълнистия участък от магистрала "Тракия" между Оризово и Чирпан за 70 млн. лв. Изпълнител е държавната компания "Автомагистрали", но от излъчените репортажи се виждаше техника, брандирана с логата на "Европейски пътища" и "Грома холд", които са свързани помежду си. От "Автомагистрали" не казват по колко плащат на подизпълнителите си с мотива, че частните компании не желаят тази информация да е публична, нищо че се харчат държавни пари.

Самата "Европейски пътища" на фирмения си сайт е посочила, че е ремонтирала 12-те километра от магистрала "Тракия" през есента на 2020 г. За този участък държавата плати на "Автомагистрали" 24 млн. лв. 

Ремонт на 20 км от пътя Първомай – Асеновград

Часове преди да започне вторият етап от ремонта на магистрала "Тракия" председателят на УС на АПИ Георги Терзийски съобщи пред БНТ,  че предстои ремонт на третокласния път Първомай - Асеновград, изграден преди 60 години.

В началото на годината е възложено изготвянето на проект за превантивен ремонт на пътя на "Европейски пътища". След като той бъде утвърден, ще се осигури поетапно финансиране за неремонтираните 20 км от пътя, и отсечката ще бъде обновена до края на годината, каза Терзийски.

От АПИ уточниха, че цената ще е ясна, след като стане готов проектът.

Ремонт на близо 38 км от пътя Пловдив – Лилково

За тази година е планиран и ремонт на 37.9 км от третокласния път Пловдив – Лилково. В края на януари АПИ съобщи, че е възложила на "Европейски пътища" изготвянето на проекта. Плановете са той да е готов през февруари и тогава ще са ясни прогнозната им стойност и срокът за изпълнението на ремонтните дейности. Предвижда се ремонтът да започне поетапно още през февруари при подходящи метеорологични условия.

Третокласният път преминава през тежък планински терен, в дефилето на река Първенецка, като в участък от 12.9 км от разклона за село Бойково до село Лилково липсва достатъчен габарит и трайна настилка, посочват от АПИ.

Договор за строежа на участък от "Хемус"

"Европейски пътища" има подписано и рамково споразумение с държавната компания "Автомагистрали" за изграждането на участък 6 от магистрала "Хемус".

Този участък започва от края на пътния възел край разклона за Павликени/ Левски до разклона за Велико Търново. Дължината на този участък е 32.6 км (от 189 км до 222 км) и в него трябва да бъдат построени един мост, 9 селскостопански надлеза и 3 селскостопански подлеза, както и 3 пътни подлеза и 4 пътни надлеза.

Към момента там се разчиства хумусния слой и се подготвя строителната площадка, по информация от Министерството на регионалното развитие. Проектът за участъка на строежа на "Хемус" между Плевен/Ловеч и разклона за Велико Търново към момента публично не е представян.

За 2020 г. – обекти за над 100 млн. лв.

През миналата година "Европейски пътища" има изпълнени проекти за над 100 млн. лв.

Много въпросителни предизвика ремонтът на Подбалканския път, направен в периода август – септември 2020 г. Участъкът от 7.6 км между Карлово и село Васил Левски излезе 12 млн. лв. Това е един от най-странните ремонти, тъй като пътят е в добро състояние и няма нужда от обновяване. Местните също се учудваха защо се прави ремонт на здрав път, а не се оправят тези с дупките.

От АПИ тогава обаче контрираха, че това е превантивен ремонт, за да не стане на дупки. Цената от близо 1.6 млн. лв. на километър за път в добро състояние изобщо не беше коментирана от пътните шефове. Това е висока цена, категорични бяха пътни експерти, до които Mediapool се допита.

Освен това през миналата година "Европейски пътища" трябваше да ремонтира и 31 км от третокласния път Югово - Лъки, по който се пътува до едно от най-светите за християните места в Родопите - Кръстова гора за 58 млн. лв. Ремонтът трябваше да приключи до края на 2020 г., но няма официално съобщение от АПИ, че това се е случило.

Третокласният път Югово - Лъки е единствената пътна връзка на община Лъки с областния център Пловдив и е най-пряка връзка на областта с община Баните в Смолянска област. Пътят е важен за областта и по него ежедневно преминава тежкотоварен трафик от предприятията за добив и преработка на оловно-цинкова руда в района. 

През миналата година "Европейски пътища" обнови и участък от първокласния път Пазарджик – Пловдив за 25.3 млн. лв. Средствата бяха инвестирани в 17-километровата отсечка от Пазарджик до разклона за село Цалапица. Това трасе е едно от най-натоварените в област Пазарджик.

Пътят Ботевград - Видин

"Европейски пътища", заедно с други фирми, е в обединението, което строи на най-висока цена от 20 млн. лв./км участък от скоростния път Ботевград – Видин. Това е един от големите обекти, спечелени от компанията след участие в обществена поръчка.

Обединението"МБ Лот 2 - 2019" ДЗЗД, в което влизат "Европейски пътища" АД, "Водно строителство-Благоевград" АД и словашката "Вахостав-СК" а.с . изгражда участък от 13.4 км между Мездра и Ботевград за близо 267 млн. лв. с ДДС.

Пътят на "Европейски пътища"

"Пътища Пловдив" е основана през 1993 г. с разпореждане на Министерския съвет чрез отделяне на дейност и имущество от Областно пътно управление - Пловдив. Две години по-късно е включено в програмата за масова приватизация. Продадено е през 1997 г., като дълги години мажоритарен собственик на компанията беше лидерът на областната организация на БСП в Пловдив Георги Гергов.

През 2014 г. той продаде "Пътища Пловдив" на собственика на "Агромах" - Асен Савев, баща на настоящия собственик на "Грома Холд" Христо Савев. След смъртта на Асен Савев през 2018 г. с днешна дата официален собственик на "Европейски пътища" е съпругата му - Анка Савева.

"Европейски пътища" ("Пътища Пловдив") има богат опит в изпълнението на пътни проекти, финансирани от държавния бюджет и европрограми.

От идването на власт на Бойко Борисов компанията направи забележителен растеж. Приходите ѝ непрекъснато растат, като за последните три финансови години са се увеличили от 32.7 млн. лв. през 2017 г. на над 132.3 млн. лв. през 2019 г.

Любопитен факт е, че ако през 2017 г. за компанията са работили 206 души, три години по-късно техният брой намалява повече от три пъти до 61 работника, показват данните на Камарата на строителите.  От тях около една шеста са счетоводителите, според данните във фирмения сайт. Изпълнителен директор на компанията е Маргарита Попиванова. Компанията заема 6-та позиция в класацията на "Капитал 100" за най-големите строители у нас.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Петър М. Петров
    #6
    Отговор на коментар #1

    Точно! Но пак са се намерили четирима шушляци да цъкнат "down"!!! Баси племето! Явно баце плаща и за палец долу!

  2. Коментарът е изтрит в 14:15 на 21 октомври 2021 от автора.
    #5
  3. Javor
    #4

    Не ни управлява герб или бсп! Управлява ни МАФИЯ

  4. т€еритория на Мики Маус
    #3

    демокрацията ни е скъпа! ЕНП оскъпява всичко допълнително!

  5. Jordan*
    #2

    Общо взето, свинари ни харчат парите! Нещастна пост-комунистическа страна!

  6. Мюнхен
    #1

    Работниците са малко- 61 на брой, а печалбите се увеличават. Как става тая работа? При това трябва и чекмеджетата да се захранват. Един от възможните отговори е: лошо строителство, икономисване на материали, стъкмяване на счетоводството. Вездесъщит свинар пак е направил далаверата: купил евтино, продал скъпо. През това време фирмата нищо не работи. А какво стана с ЦУМ, и него ли бастита ? Ето това е "капитализмът" в днешните условия.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.