Под възгласи "мафия" и "боклуци"

Пътната агенция подписа първия голям договор с близка до Пеевски фирма

Строежът на Северната скоростна тангента е под въпрос заради отчужденията

Пътната агенция подписа първия голям договор с близка до Пеевски фирма

Под възгласи "мафия" и "боклуци", отправени от собственици на имоти, агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) подписа договора за строителство на Северната скоростна тангента на София с консорциум "ХПСВ-ССТ", в който участва и компания, свързана с депутата от ДПС Делян Пеевски.

Строежът на важния за столицата път обаче е под въпрос заради масовото недоволство на хората от оценките на отчуждените имоти. Над 260 от тях вече са завели дела във Върховния административен съд (ВАС). Броят им вероятно ще нараства, защото не всички от над 3000-те собственика са получили уведомленията за отчуждаване на имотите.

Надеждите на АПИ са, докато се подготвя работният проект, ВАС да разгледа жалбите и строителството да започне най-късно в ранната есен, каза Стефан Чайков, председател на управителния съвет на АПИ. Това е малко вероятно да се случи предвид съдебната практика до момента.

След решението на Конституционния съд, строителите не могат да започнат изграждането на магистралната отсечка, докато не приключат отчуждителните процедури. Пътната агенция няма обаче резервен план, ако жалбите на недоволните не бъдат решени от съда до началото на септември. Надяваме се, ако делата не са приключили, собствениците на имоти да ни разрешат да строим, каза Чайков. "Много ми хареса един плакат, който бяха издигнали – "Тангента – да, Конфискация – не", допълни той.

Оценяването на земите – от 0.33 лв/кв. м до 170 лв./кв. м

Гневът на събралите се около стотина недоволни пред сградата на АПИ беше заради драстичното разминаване в оценките на имотите, което, по техните думи, варира от 0.33 лв./кв. м до 170 лв./кв. м.

Засегнати са около 3000 собственици, които имат земи в районите на Враждебна, Требич, Илиянци, Орландовци, Бенковски и Малашевци. Те бяха предвождани от общинския съветник от ВМРО Ангел Джамбазки.

Недоволните носеха плакати с различни надписи - "АПИ разменя 1 руло тоалетна хартия за 1 кв. м земя", "Не на национализацията" и други. Недоволните искат справедливо обезщетение, каквото са получили някои фирми, собственици на имоти.

Министър Терзиева: Оценките са направени от ГЕРБ по тяхна методика

Оценките на отчуждените имоти са направени от ГЕРБ по методика, одобрена от тяхното правителство, оправда се министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Тя не се ангажира дали оценките са справедливи и допълни, че собствениците на имоти са "абсолютно прави да ги атакуват в съда".

Като юрист министър Терзиева обясни, че няма право да отмени еднолично оценките. Затова хората са процедирали правилно, като се се обърнали към съда. "Крайното решение е на съда, само той е компетентният орган да каже дали оценките са справедливи", посочи Терзиева.

Общо за около 3000 отчуждени имота държавата ще плати 9.2 млн. лв., но от АПИ не можаха да уточнят за каква площ е сумата.

Първи голям пътен проект за Пеевски

Строител на Северната скоростна тангента е консорциум "ХПСВ-ССТ", в който участват "Водстрой 98" (40%), варненската "Хидрострой" (30%), "Пътни строежи Велико Търново" (10%), търговишката "Пътниженерингстрой Т" (10%) и "Пътстрой Бургас" (10%).

Това е първи голям пътен обект от над 100 млн. лв., в който участва фирма, свързвана с неуспелия шеф на ДАНС Делян Пеевски – "Водстрой 98". Адресът на компанията е на столичната улица "Шандор Петьофи" 13 – 15, където е офисът на Корпоративна търговска банка, която финансира дружеството. Според източници от пътния бранш, обаче, фирмата вече е контролирана от Делян Пеевски.

Ръководител на консорциума е Николай Пашов, който е управител на варненската "Хидрострой", свързана с бившия пътен шеф Велико Желев. Пашов пък беше съветник от ГЕРБ във Варна, но напусна общинския съвет заради съмнения за конфликт на интереси. В понеделник Пашов заяви, че е напуснал ГЕРБ и вече вече не членува в политически формации.

Договорът за строителство с "ХПВС-ССТ" е за 149.99 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение на обекта е 15 месеца, от които четири са за проектиране. Това означава, че обектът трябва да бъде изпълнен до юни 2015 г.

Българският консорциум успя да спечели обекта след съдебно решение. ВАС отстрани класираното на първо място по времето на ГЕРБ италианско обединение "Салини – Импреджило" заради пропуски в документация, които не са били отчетени от тръжната комисия. Италианците бяха дали по-висока цена от българите – 189 млн. лв. без ДДС, но получиха максималните точки за техническо изпълнение и поради тази причина първоначално бяха изместили "ХПВС-ССТ".

Надзорът на обекта ще се изпълнява от обединението "СЖС Технос – СЖС България", в което участват испанската "СЖС Технос" и българския ѝ клон. Ръководител на обединението е Димитър Марикин, а договорът е за 735 000 лв. без ДДС.

Изграждането на Северната скоростна тангента е важен обект, защото свързва три европейски коридора чрез магистралите "Тракия", "Хемус" и "Струма". Близо 17-километровата отсечка се явява важен байпас на софийския околовръстен път, по който в момента минават около 15 000 автомобила дневно, каза Чайков. По думите му това е еден от най-сложните в техническо отношение пътни проекти, които предстои да бъдат реализирани у нас. Инженерните съоръжения са 7 км, а по участъка предстои да се изградят 19 съоръжения.

Още по темата
Още от Бизнес