Пътната агенция получава над 36 млн. лв. да се разплати за обхода на Габрово

Кабинетът отпусна в сряда допълнителни 36.2 млн. лв. за регионалното министерство, което да ги предостави на пътната агенция за разплащане с изпълнителя на първата фаза от строежа на обходния път на Габрово.

Парите са част от предвидените в държавния бюджет за изпълнението на проекта през 2018 г. до 100 млн. лв., посочва правителствената пресслужба. Сега отпусканите средства са за  разплащане на строително-монтажни работи, строителен надзор и проектиране на разширен идеен проект на тунел под връх Шипка, допълва се в съобщението.

Проектът стартира с голямо забавяне през 2013 г. и не успя да усвои изцяло предоставената му  безвъзмездна европейска помощ по оперативната програма "Транспорт" от 87 млн. лв. Платените от еврофондовете средства са в размер на 33.487 млн. лв. до края на 2015 г., според публикувана на сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) справка за извършените плащания към строителя Консорциум "ПСВТ". В него влизат варненската "Хидрострой", "Пътни строежи - Велико Търново" и търговищката "Пътинженерингстрой – Т". След като бе прекратено еврофинансирането националният бюджет пое изцяло обхода.

Каква е общо платената на изпълнителя сума към момента не е известно, но през ноември 2016 г. правителството отпусна други 12 млн. лв. https://www.mediapool.bg/kabinetat-otpusna-12-mln-lv-za-obhoda-na-gabrovo-news256316.html за този проект.

Не е ясно и защо в държавния бюджет за тази година е предвидена сума до 100 млн. лв. при положения, че стойността на договора с ПСВТ е близо 93 млн. лв., близо половината от които, според публичните данни, би трябвало отдавна да са платени.

От регионалното министерство уточниха, че със сега предоставяните им средства ще се платят извършени дейности по четирите етапа на проекта. Първият включва рехабилитацията на 7.670 км от съществуващия път, вторият -  реконструкция на 3.270 км, третият - строежът на нов участък от 5.069 км, а четвъртият – на нови още 4.115 км и на етапна връзка – ново строителство на 3.130 км. Последната фаза на проекта включва също и изготвянето на разширен идеен проект за тунела под връх Шипка, допълват от ведомството.

Според сключения с ПСВТ договор, изпълнението на Фаза I на проекта трябва да завърши до края на 2018 г. , но през юли при проверка на строежа на близо 600-метровия тунел на обходния път регионалният министър Николай Нанков каза, че е убеден, че работата на изпълнителя ще приключи месец-два по-рано от предвиденото по договор.

Първата фаза на Обхода включва път с дължина над 23 км, с проектна скорост 70-80 км/час. На него има един тунел, пет моста и виадукти, четири пътни възли и четири кръстовища.

Още от Бизнес

Очаквате ли обективно и пълно разследване на случая "Джи Пи груп"?