Пътната агенция с резервен план за спасяване на магистралните строежи

Последната отсечка на “Тракия” и “Марица” няма да бъдат пуснати в срок

Пътната агенция с резервен план за спасяване на магистралните строежи

Пътната агенция има резервен план за спасяване на строителството на последната отсечка от магистрала “Тракия” от петолъчката край Сливен до Карнобат, научи Mediapool от източници в пътния бранш. Планът предвижда ако напрежението между главния изпълнител “Холдинг Пътища” и подизпълнителите продължи да ескалира, договорът да бъде прекратен и да се даде на друга фирма. От пътната агенция обаче се надяват да не се стигне до този вариант.

Проблем има и с отсечката от Димитровград до Харманли на магистрала “Марица”, която се изгражда от сдружението “Марица Хайуей”, в което влизат “ПСТ Холдинг” на Васил Божков и австрийската “Порр”.

 

Строителството на двете магистрални отсечки изостава от графика заради неплащане на подизпълнителите. Последната отсечка на “Тракия” по договор трябва да бъде пусната през февруари, но това е малко вероятно да се случи, като плановете са това да стане поне на пролет. Участъкът от “Марица” пък трябва да е готов през септември 2013 г., но до момента дори още не е положен чакълът по платното, разказаха строители на обекта пред Mediapool.

 

Няма да има забавяне в срока на строителството на двете магистрални отсечки заради спора между главния изпълнител и доставчиците на механизация, твърди Лазар Лазаров, председател на управителния съвет на АПИ, цитиран от “Фокус”. Той допълни, че при евентуално забавяне отговорността за това ще е на изпълнителя.

 

50 фирми чакат около 5 млн. лв. от Васил Божков

 

Междувременно близо 50 фирми, които с техника и работници строят двете магистрални отсечки, чакат да си получат около 5 млн. лв. от кухата според тях фирма “Пътища Стара Загора”, чийто адрес за кореспонденция е същият като на “Холдинг Пътища” - столичната улица “Московска” 3.

 

Протестиращите нарекоха фирмата - “финансова пирамида”, а депутатът от БСП Димчо Михаелвски я определи като “куха фирма”.

 

По договор главният изпълнител няма право да наема подизпълнители и затова те се явяват доставчици на механизация, с която се строят магистралите.

 

Недоволните не са получавали пари от февруари – март. Голяма част от тях твърдят, че са спрели да работят. На магистрала “Марица” това са 35 фирми, които доставят около 160 машини с 200 работници. На “Тракия” техният брой е осем.

 

Някои от строителите на “Марица” заявиха, че са спрели да работят още на 16 юли. По техни думи на магистралния участък не е работил никой в периода от 16 юли до 30 август. В момента се работи само по отводнителни съоръжения, канавките и по част от съоръженията, твърдят те. Все още не е поставен дори чакълът по трасето, не е ясно кога ще започне полагането на основния пласт асфалт. Изоставането от графика е повече от три месеца, разказаха строители на обекта пред Mediapool. Те са категорични, че няма да се върнат на работа, докато не им се плати.

 

Лазар Лазаров обаче твърди пред “Фокус”, че строителството на магистралните участъци не е спирало, с изключение на двата дъждовни дни.

 

Пътища Стара Загора” обещава да плати до две седмици

 

“Пътища Стара Загора” е обещала да плати поне половината от дължимите суми на фирмите до две седмици. В момента подготвяме нови сертификати и ще започнем изплащане на средствата, увери изпълнителният директор на компанията Йордан Кълвачев, цитиран от “Дарик радио”. Той не отговори на въпроса защо до този момент не се е разплатил с наемодателите на техника.

 

От главния изпълнител - “ПСТ Холдинг”, засега няма официален коментар по случая.

 

Пътната агенция не може да се намесва, защото това е правен спор между частни субекти, обясниха от АПИ. Агенцията обаче ще посредничи за решаването на спора като медиатор между двете страни. Членът на управителния съвет на АПИ Лазаринка Стоичкова вече е имала среща с протестиращите строители на “Марица” във вторник.

 

Строителите очакват да има такава среща и с Лазар Лазаров.

 

Протестиращите твърдо са решени да сезират Европейската комисия, ако не си получат парите.

 

“Казусът е елементарен за решение. Главният изпълнител трябва да си плаща сметките и колкото по-бързо го направи, толкова по-добре”, коментира Димчо Михалевски, депутат от БСП пред Mediapool. Той помага на протестиращите в търсенето на взаимно изгодно решение.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?