Пътната агенция сезира ДАНС за фалшивата новина за тол системата

Четири медии са я публикували, според Google

Пътната агенция сезира ДАНС за фалшивата новина за тол системата

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сезира Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС) относно разпространената фалшива новина за избран изпълнител на тол системата, съобщиха от АПИ.

В понеделник вечерта около 18:30 часа няколко медии разпространиха информация, че има избран изпълнител за платеното преминаване по пътищата - обединението "Капш трафик солюшънс". Новината беше публикувана в сайтовете на агенция "Фокус","24 часа", blitz.bg и frognwes.bg, показва справка в Google.

Малко след публикациите от АПИ официално опровергаха информацията. Проверката на пътната агенция е показала, че фалшивата новина не е била изпратена от електронната поща на пътната агенция, а информационните ѝ системи не са били обект на хакерска атака. Фалшивото електронното съобщение е било изпратено от интернет платформа, имитираща името на АПИ, се казва в съобщение на пътната агенция от вторник.

Въпреки това до обяд във вторник новината за избрания изпълнител продължаваше да стои на сайтовете на blitz.bg и frognwes.bg. Свързваният с депутата от ДПС Делян Пеевски сайт blitz.bg я е разпространил със заглавие: "Изключително важна новина за всички шофьори, която ще бръкне надълбоко в джобовете ви".


Това е поредната атака срещу внедряването на платеното преминаване по българските пътища. Обществената поръчка за избор на изпълнител беше обявена в началото на април 2016 г., но дълго време не можеше да се стигне до отварянето на офертите заради непрекъснатото ѝ обжалване.

Това беше причината да бъде даден само ден срок за подаване на оферти, но дори тогава заедно със шестте предложения бяха внесени и три жалби. Стигна се дотам премиерът Бойко Борисов да се закани държавата сама да изгради тол системата, за да не губи по 1.5 млн. лв. дневно от тежките камиони. Всичко това доведе до забавяне на отварянето на шестте оферти с близо три месеца.

 

Предложенията са на компаниите "Толлнет" АД и "Сиела Норма" АД и обединенията от фирми - "БГ Път", "Капш Трафик Солюшънс", "Телетол" и "Тол България".


В обединението "Капш трафик солюшънс" участват дъщерни дружества на австрийската "Капш" - "Капш Телематик Технолоджис България" ЕАД, "Капш Телематик Сървисиз" Полша, "Капш Трафикком" Италия, "Капш Трафик Транспортейшън", Испания.

 

"Капш" е един от сериозните участници в търга. Компанията има дълга история - основана е през 1892 г. и днес оперира в 44 държави на пет континента, като за нея работят над 3700 души. Компанията има внедрени тол системи в Австрия, Полша, Чехия и Австралия.

От 2007 г. акциите на "Капш" се търгуват на Виенската фондова борса, а приходите ѝ за финансовата 2015/2016 г. са 526 млн. евро. Основната ѝ дейност е свързана с доставки на електронни системи за събиране на пътни такси.


По време на отварянето на офертите обединението е било представено от Ива Тетрадова и Елена Апостолова. Те не бяха открити за коментар на посочените на интернет сайта на компанията телефони от Mediapool.

Експерти допускат, че разпространената фалшива новина може да бъде използвана като основание за прекратяване на обществената поръчка, защото вече била опорочена.

Официално от пътната агенция информираха, че работата на комисията за избор на изпълнител на тол системата продължава.

Неотдавна министърът на регионалното развитие Николай Нанков съобщи, че се очаква до средата на октомври да бъдат отворени и ценовите предложения на допуснатите кандидати. Индикативната стойност за изграждане на тол системата е 200 млн. лв. Амбицията на Нанков е до края на годината да има избран изпълнител на тол системата, а от началото на 2019 г. тя вече да работи.

Тол системата ще бъде внедрена само за тежкотоварните автомобили над 3.5 тона, които ще плащат за изминато разстояние. Леките коли ще плащат електронна винетка, чиято цена се очаква да остане същата като тази на хартиената – 97 лв.

Избраният бизнес модел е изпълнителят на обществената поръчка да въведе платеното преминаване по пътищата до 19 месеца от подписването на договора с пътната агенция изцяло за своя сметка. След това АПИ ще изплаща електронната система на изпълнителя в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол системата ще бъде разработена специално за българските условия и ще бъде собственост на пътната агенция. Целта е страната ни да не бъде зависима от лиценз при покупка на вече готов продукт и да може свободно да си избира доставчик за поддържането и адаптирането на системата.

Споделяне
Още по темата
Още от България