Пътната агенция ще прави сама тол системата

Инвестицията от 200 млн. лв. ще е от бюджета и ще се връща от приходите от такси

Пътната агенция ще прави сама тол системата

Пътната агенция ще внедри сама съоръженията за платено преминаване на камионите по пътищата, съобщи в Добрич председателят на управителния съвет на Агенцията "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов пред журналисти. Така той спази заканата на премиера Бойко Борисов за създаване на държавно предприятие за тол системата, ако до понеделник не започне обжалваната от повече от година обществена поръчка, при която частна фирма трябваше да инвестира 200 млн. лв. в съоръженията и после да си върне средствата от управлението ѝ.

Атанасов обяви в понеделник, че започва изграждането на държавно предприятие за въвеждането на тол система и това ще е първата система, която ще се самофинансира, без да разчита на държавния бюджет. Изграждането на системата ще струва 200 млн. лв., които ще бъдат осигурени от държавния бюджет. Това обясни по-късно във Варна министърът на регионалното развитие Николай Нанков. Според него инвестицията ще бъде върната поетапно в бюджета, а парите ще дойдат от бъдещите постъпления от пътни такси. Това можело да стане за 3 - 4 години, смята Нанков. Той добави, че в обществената поръчка за избор на частна фирма, която да изгради системата, е заложен срок от 3 години за връщане на инвестицията.

Търгът за фирма, която да направи тол системата, беше обявен от пътната агенция през април 2016 г. Той все още не е прекратен, показва проверка в сайта на Агенцията за обществени поръчки. Няма и решение на Комисията за защита на конкуренцията по внесените три жалби срещу процедурата.

Според Нанков поръчката няма да бъде прекратена, а ще върви паралелно със създаването на държавното предприятие. Ако процедурата завърши с успешно избран изпълнител скоро, правителството отново ще се върне към първоначалния вариант за частен инвеститор. Срокът за изработване на системата ще е 7 месеца, след като е ясно кой ще я прави. Според Нанков тя трябва да е факт до края на 2018 г.

По-рано през деня шефът на пътната агенция Атанасов коментира, че "тази сага" с обструкции и подадени над дванайсет жалби продължава година и половина.

Надявам се през 2018-2019 година тол системата вече да акумулира средства, като се очаква приходите да достигат между 800 млн. и 1 млрд. лв. на годишна база, каза още пътният щеф. Според министър Нанков таксите за камионите ще са различни за различните категории пътища. Повече ще се плаща и за преминаване в пикови часове.

Според Дончо Атанасов нетните приходи от винетки към края на тази година се очаква да достигнат около 320 млн. лв. - с 20 млн. лв. повече от 2016 г.. Няма как с тези постъпления да се правят необходимите ремонти, добави Атанасов, като посочи, че 6000 километра от републиканската пътна мрежа са в много лошо състояние и има пътища, които 40 години не са обновявани поради липса на финансови средства.

Той посочи, че за денонощие по пътищата в страната преминават между 8000 и 10 000 тежкотоварни автомобила. "Ако прибавим и трафика от Близкия изток към Западна Европа, който е огромен, особено през летните месеци, - от него също се губят огромни средства. Така че този, който най-много руши републиканската пътна мрежа, трябва да плаща", добави Атанасов.

Още по темата
Още от Бизнес

Кой според вас стои зад решението за отстраняване на Силвия Великова?