Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътната агенция ще затваря превантивно пътища заради опасност от срутвания

Свлачища и срутища затвориха магистрала "Струма" и пътища в страната

2 коментара
Пътната агенция ще затваря превантивно пътища заради опасност от срутвания

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) предупреди, че ще затваря пътища заради опасност от срутвания.

Съобщението идва дни след като свлачища и срутища затвориха участъци от магистрала "Струма" и няколко пътни участъка в страната. Все още няма яснота кога ще бъде отворен и пътя през Искърското дефиле.

Междувременно заради ремонт се затваря и магистрала "Тракия".

Обилните валежи от сняг и дъжд в последните седмици, интензивното снеготопене и големите температурни амплитуди са причина за активизиралите се срутищни процеси, посочват от АПИ.

С прогнозата за затопляне на времето и повишаването на температурите нараства опасността от активизирането на нови геодинамични процеси, най-вече в дефилетата и в планинските райони.

По тази причина председателят на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски е разпоредил на областните пътни управления и на пътноподдържащите фирми да извършват постоянни обходи по трасетата, на които има опасност от свличане на скална маса.

При опасност от големи срутища превантивно ще се затварят пътни участъци, защото е важно да се гарантира безопасността на пътуващите, посочват от АПИ.

По данни на регионалното министерство над 600 са рискови зони по пътищата у нас, където във всеки един момент може да се получи свлачище или срутище.

Движение с повишено внимание на магистрала "Струма"

По магистрала "Струма" шофьорите трябва да се движат с повишено внимание заради активизирали се свлачища, предупреждават от АПИ.

Движението по магистралата в отсечката от 7-ми до 9-ти км в двете посоки е временно ограничено заради обрушване на ската.

Обходният маршрут за леките автомобили е по третокласния път през Мало Бучино и Владая, а камионите изчакват на място.

В момента работят алпинисти и геолози, които отстраняват парчетата скална маса. Целта е, след като се поставят отново мрежите, напрежението върху тях да е по-малко.

Обезопасяването в района започна още в събота вечерта, след като скална маса падна върху преминаващ автомобил.

По повод констатацията на шофьора от леката кола, която пострада и за радост нямаше жертви, че е имало голяма дупка на предпазната мрежа и това е причината скалните късове да паднат на пътното платно, членът на Управителния съвет на АПИ Иван Досев обясни пред БНТ, че "доколкото разбира, не са паднали токова големи камъни, които да скъсат мрежата, а натрупаното количество вече ги е скъсало".

"Ако са били успели да чистят джобовете, вероятно е нямало да се случи това нещо. Но това не можем да го предвидим. Това е внезапен процес на откъсване на скален къс", каза Иван Досев.

Той увери, че пътната агенция прави всичко възможноза разчистването на магистралата от падналите скали.

"Започнали са в момента, в който видимостта е нормална да извършват обрушващи действия. Забранено е да се работи в тъмната част на денонощието, но се надявам в рамките на днешния ден, ако всичко върви по план, както и вчера, да приключат своята работа в рамките на днешния ден", каза още Досев.

Около 19 часа в понеделник от АПИ съобщиха, че движението в платното за Кулата на магистрала “Струма” при 8-ми км е възстановено. Участъкът е обрушен и е монтирана нова предпазна мрежа с обезопасителни въжета, за да се предотвратяват нови срутвания, каза председателят на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски, който направи оглед на място.

Той благодаря на алпинистите и на служителите на пътноподдържащата фирма за "изключително усилената работа в много лоши метеорологични условия - минусови температури, много силен вятър и дъжд през нощта и сутринта".

Скални късове са паднали и на няколко места в Кресненското дефиле. Най-голямо е срутището преди отбивката за село Ощава, предаде БНТ.

Заради разчистването на участъка пътят е бил затворен за около 20 минути, което е довело до образуване на километрична опашка от автомобили.

Затворен участък и на магистрала "Тракия" заради ремонт

Ограничено е движението и по магистрала "Тракия" между връзката ѝ с магистрала "Марица" и пътния възел "Чирпан - изток". Причината е ремонт на 16 км от магистралата. От 2 февруари започва реконструкцията на участък от км 168+207 до 185-ти км.

Строителните дейности са част от започналия през октомври 2020 г. поетапен ремонт на общо 52 км от магистрала "Тракия" (от 156-ти до 208-ми км). Отсечката, която ще се ремонтира, е въведена в експлоатация от 2007 г.

За изпълнение на ремонтните работи от днес се ограничава движението в платното за София, а от вторник и в платното за Бургас. Трафикът ще преминава по обходни маршрути. В посока Бургас движението ще се отклонява през село Плодовитово, а в посока София автомобилите ще се отклоняват на пътен възел "Чирпан - изток" и ще преминават също през село Плодовитово.  

Ремонтните работи предвиждат машинно подравняване на банкети, дълбоко фрезоване на съществуваща настилка, студено рециклиране, ремонтно-възстановителни дейности на съоръжения, бетонови работи, полагане на геомрежа, обработка на пукнатини, полагане на неплътен и плътен асфалтобетон.

Освен дейности по подобряване на експлоатационното състояние на асфалтовата настилка, се предвижда подобряване на отводняването, полагане на хоризонтална пътна маркировка,нови мантинели и пътни знаци. Ще бъдат ремонтирани и 9 съоръжения.

На обекта ще се работи без почивен ден, за да може ремонтът да завърши колкото се може по-скоро и да не се затруднява движението. Ако времето е сухо и без дъждове, има възможност строителните работи да се изпълнят за два-три месеца.

Целта е при добро време до края на март да завърши ремонтът на 16.5-километровия участък, а до Великден и на останалите 24 км до Чирпан, които не са в добро състояние, посочват от АПИ.

От пътната агенция не казват колко ще струва този ремонт, след като предишният излезе почти колкото строителство на нова магистрала.

В края на декември 2020 г. приключи обновяването на 12 км от магистрала "Тракия" в двете платна между пътните възли "Белозем" и "Оризово". В платното за Бургас през 2020 г. беше обновен и 2-километров участък между км 198 и км 200.

Пътят през Искърското дефиле остава затворен

Затворен остава и участъкът от второкласния път Своге - Ребърково в района на село Елисейна поради срутването на скална маса на пътното платно и обрушването на ската.

Движението се пренасочва по обходен маршрут.  За леките автомобили той е през Своге – Гара Лакатник – Дружево – Долно Озирово – път I-1 – Враца, а за тежкотоварните над 12 тона е през Враца – Мездра – Ботевград – София – Своге.

Този път е изключително важен, тъй като през него се пренасочва цялото движение на автомобилите заради разширяването на пътя Ботевград – Мездра. От пътната агенция се надяват до сряда срутището край Елисейна да бъде разчистено, дали пътят ще бъде отворен все още не е ясно. Падналите скали затвориха пътя между Зверино и Своге в Искърското дефиле на 29 януари.

Работи се изключително усилено в светлата част на деня, независимо от недобрите метеорологични условия, каза Георги Терзийски. Амбицията ни е максимално бързо да отворим участъка, но след като наистина се убедим и експертите дадат гаранция, че преминаването ще бъде безопасно, допълни той.

Във вторник продължават дейностите по сложното обрушване на съседния до срутището  район.

Кметът на Мездра Иван Аспарухов коментира пред БНТ, че след подновяването на разширението на първокласния път по проекта Видин – Ботевград целият автомобилен трафик отново ще бъде пранесочен по този път и затова е важно мястото да е добре обезопасено.

Ограничено е преминаването и по пътя за Рилския манастир

Остава ограничено движението и по пътя за Рилски манастир заради активизирало се свлачище десетина дни, след откриването на укрепения участък от премиера Бойко Борисов в навечерието на Нова година.

След село Пастра се пропускат само автомобили със специален режим на движение, на Спешна медицинска помощ, на органите на МВР и Пожарна безопасност и защита на населението, както и превозни средства, обслужващи Светата Рилска обител, но те могат да преминават само през светлата част на денонощието от 6 до 18 часа.

Ограничение на движението и по пътя за Банско

Остава и ограничението на движението по пътя за Банско, като в района на село Градево автомобилите преминават само в една лента. Причината е подкопаване на пътя от дъждовете.

С повишено внимание трябва да карат шофьорите и по третокласния път Сатовча – Доспат след отбивката за село Осина в област Благоевград поради нарушена пътна настилка.

В област Смолян временно движението по третокласния път Сатовча – Доспат в района на Доспат се извършва в една лента поради пропадане на банкета и част от лентата за движение.

Трафикът по третокласния път Рудозем – Смолян при км 6+600 се осъществява в една лента с пропускателен режим заради пропаднал пътен банкет на пътното платно.

В търсене на решения

Междувременно от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) съобщиха, че представители на научната общност ще бъдат поканени за намирането на решения за срутищните процеси.

В пътната агенция заседава кризисен щаб, който да очертае набор от дейности. Изпращат се покани до научната общност, за да може инженер-геолозите, геолозите, експертите по свлачищни и геодинамични процеси от БАН, от Минно-геоложкия университет и от УАСГ да присъстват при взимане на експертните решения как в дългосрочен план ще се минимизира рискът от срутища. Това каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в Бургас, предаде МРРБ.

Нанков обърна внимание, че в този период освен аварийни дейности по обрушване на скатове, друго не може да бъде направено. През пролетта и лятото ще се прави укрепване на скатовете и поставяне на мрежа, каза още Нанков. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Н
    #2

    От 6г. живея в едно изостанало село в Северна Бг. На входа на селото има действащо свлачище ,все още не е срутище.
    Като човек, обиколил долове и поляни в събиране на шипки,орехи,мащерка и др. и пасене на овце/за препитание/,забелязах, как от едно дърво вдясно, до входа на пътя в селото /единстен път/- в сравнение с миналата година- сега се вижда само короната / от пътя/,отидох да разгледам и видях,че има пропаст до пътя ,по-надолу е избила нова рекичка и т.н.
    Към кого да се отнасят такива сигнали?Има

  2. Дядо ми Петър
    #1

    То цялата държава се е срутила - под вещото "управление" на такива улав-ни-ци като тия от снимката и най-вече - на техния КАПО ДИ ТУТИ КАПИ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.