Пътната агенция видя позитивна оценка в критично писмо от ЕК

Пътната агенция видя позитивна оценка в критично писмо от ЕК

Генерална дирекция "Регионална политика" на ЕК е дала положителна оценка за свършеното от Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ), съобщи във вторник изпълнителният директор на агенцията Янко Янков.

ЕК е изпратила вчера в НАПИ писмо с предварителните резултати от одита, който главната дирекция е извършила в пътното ведомство в края на януари. Проверката целеше Еврокомисията да се увери, че след преструктурирането системите за контрол и управление на риска в НАПИ работят, както и че има ефективна система за предотвратяване конфликта на интереси.

Като цяло изводите на одитната мисия са положителни, каза Янков. "Това обаче не означава на сто процента, че замразените 114 млн. евро по програма ИСПА ще бъдат размразени, защото това преди всичко е политическо решение", уточни той.

"Проверката в НАПИ има много малко общо с това решение, но все пак ни дава надежда за положителен изход от ситуацията", каза още той. ЕК ще се произнесе дали ще възстанови парите по ИСПА за магистрала "Люлин" през март.

В писмото на дирекцията, с което "Дневник" разполага и цитира, обаче ясно се казва, че въпреки постигнатия общ напредък именно по конфликта на интереси такъв липсва. Според Комисията няма работещ правилник какви декларации за конфликт на интереси трябва да подават служителите в агенцията, както и какви са санкциите. Генералният директор на дирекцията Дирк Анер посочва, че проблем е и липсата на достъп на служителите на контролиращите звена в транспортното министерство до декларациите на работещите в НАПИ. Като проблем е отчетено и забавянето на закона за конфликт на интереси от Народното събрание. Анер изтъква и необходимостта от повече сътрудничество между агенцията и транспортното министерство. 

След като преди ден Янков заяви категорично пред БНР, че ще има нови търгове за автомагистрала "Тракия", във вторник той каза, че окончателно решение все още няма. Предстояло да се доизясняват юридически проблеми. Миналата година ЕК спря търговете за две отсечки от "Тракия", които бяха навлезли във финална фаза.

От Брюксел се мотивираха, че условия в конкурсите дискриминират чуждите строителни фирми и трябват нови търгове. В НАПИ обаче се притесняват, че участниците в сегашните процедури ще обжалват анулирането на търговете. "Не можем обаче да не се съобразим с препоръката на ЕК", коментира Янков.

Той каза, че завършването на поне една магистрала от край до край е от първостепенно значение за НАПИ. Друг приоритет е подобряването на пътната инфраструктура. За поддръжката на мрежата от 19 000 километра правителството отпуска 127 млн. лева през тази година, но само дълговете за 2008 г. са 106 млн. лева. "Остават ми 21 млн. лева, с които да поддържам цялата пътна мрежа на България. За сравнение в Германия правителството отпуска 40 000 евро за поддръжката на всеки километър", обясни Янков.

Затова в момента междуведомствена работна група изготвя дългосрочна стратегия за развитието на пътната инфраструктура, която ще зададе ангажиментите на държавата за финансирането на пътната мрежа. Такава стратегия наскоро беше разработена и одобрена от МС за развитието на железопътния транспорт.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес