Пътни тапи заради проблемни договори и страх от вземане на решения

МРРБ настоява бюджетът на АПИ да се вдигне с 1.5 млрд. лв.

Всеки ден се образуват километрични задръствания по направлението София - Перник, между Владая и Драгичево, заради ремонт

Осми месец пътно-поддържащи фирми не са получавали пари за свършена работа от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). На места ремонтите са спрени, а страната е разкопана. Ефектът е километрични колони от автомобили и недоволство на пътуващите.

В същото време готови и ремонтирани отсечки не се пускат в експлоатация, защото държавната администрация е спряла да работи. Неяснота какво ще се случва в пътния бранш не само до края на годината, но и в средносрочен план, поставя компаниите в невъзможност да планират работата си. От това се оплакват в сектора.

В търсене на решение за изход от създалата се ситуация е насрочена среща между браншова камара "Пътища" и АПИ за сряда.

В същото време продължават да идват противоречиви сигнали. В петък говорителят на правителството Антон Кутев каза, че пари за ремонт на пътища не може и не трябва да бъдат осигурявани през актуализацията на бюджета, защото договорите са измама.

В понеделник единственият заместник-министър на регионалното развитие Захари Христов заяви пред БНТ, че "бюджетът на АПИ е твърде малък, за да покрие нуждите от текущи ремонти и ново строителство и трябва да се вдигне на 1 милиард, 1.5 милиарда лева.".

Тази теза застъпваше и регионалният министър арх. Виолета Комитова, която в края на юли поиска вдигане на бюджета на АПИ на 1.5 млрд. лв. с аргумента, че "цяла България е разкопана".

Към момента обаче актуализацията на бюджета все още не е в дневния ред на Народното събрание. Дори и да започне разглеждането на внесения проект от финансовия министър Асен Василев, в него са предвидени едва до 100 млн. лв. допълнително за АПИ, което е 15 пъти по-малко от исканото.

Пътят Драгичево - Владая готов, но няма мантинели

При цялата неразбория се взимат решения на парче. В момента на дневен ред е довършването на 3.4-километровата отсечка между Владая и Драгичево. Тя е сред най-натоварените пътища в страната, заради трафика за Гърция и Северна Македония.

Ремонтът ѝ започна ден преди служебното правителство да встъпи в длъжност - на 11 май. Изпълнителят "Пътища Перник" ДЗЗД е направил едното пътно платно от Драгичево в посока София.

То е напълно готово, но не може да бъде пуснато в експлоатация. Причината е липсата на еластична ограда и маркировка. Те трябва да бъдат направени от друга фирма, която има договор с АПИ за поставяне на ограничителните системи за Югозападен район. Това е ДЗЗД "Пътна безопасност - Югозапад", в което влизат компаниите "Ел Те Ай" София и "КМВ-системи за пътна сигурност"-Перник. Договорът обаче е надвишен спрямо първоначалната стойност. В създалата се ситуация никой в администрацията не иска да им възложи да направят еластичната ограда и да отпусне пари. Страх ги е да вземат решение, за да не ги подгони след това прокуратурата.

"За първи път проблемът не са само парите, проблемът е и правната рамка. Ако в момента не намерим решение, с такова надвишаване на договорните рамки плащането става незаконно. Имаме парадокс, на който до момента не е обръщано внимание", коментира зам.-министърът на регионалното развитие Захари Христов пред БНТ.

И докато в МРРБ се чудят какво решение да вземат, пътуващите по това натоварено направление си късат нервите в километрични задръствания. Освен по главния път София - Перник, шофьорите чакат дълго и в околните села, опитвайки се да минат "напряко".

"Когато пътуват в посока Кулата, половината от движението минава през село Драгичево. Нашият път не е пригоден за такъв трафик и вече е в ужасно състояние, постоянно пропада", каза Виктор Викторов, кмет на Драгичево, пред Нова телевизия.

Главният инженер на "Пътища Перник" ДЗЗД Росен Миланов каза пред телевизията, че те са си свършили работата в срок, а АПИ им дължи общо 5.5 млн. лв. за ремонти За този край Драгичево сумата е 2 млн. лв.

"Срокът за изпълнението на обекта е 20 август, но строителните работи завършиха по-рано от предвиденото. Предстои да се положи маркировката и да се монтират ограничителни системи (мантинели) и пътните знаци. Предвижда се дотогава трафикът в платното за столицата да се пусне с временна организация и временна маркировка", се казва в съобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството без да се ангажират със срок кога ще стане.

Южната дъга на София също е готова

Напълно готова, предсрочно, е и 6-километровата отсечка от околовръстния път на София от пътен възел "Цариградско шосе" до пътен възел "Младост". Столичани питат защо не се пуска, за да не се образуват тапи и задръствания.

Отсечката е построена от "ГБС Инфраструктурно строителство" срещу 143 млн. лв. с ДДС.

Тук няма проблем с договора, тъй като фирмата е избрана с обществена поръчка, но има проблеми с ЧЕЗ, каза Ивайло Денчев, и.д. председател на Управителния съвет на АПИ, пред Mediapool. Той не се ангажира кога ще бъде пусната в експлоатация, но обеща това да бъде скоро.

Магистрала "Хемус" се строи до разклона за Плевен/Ловеч

Работата по първите три участъка на магистрала "Хемус" до разклона за Плевен/Ловеч продължава и никога не е спирала, каза зам.-министърът на регионалното разивтие Захари Христов пред БНТ.

Той посочи, че в момента се търси решение за плащанията по тези участъци, чието строителство напредва. Амбицията дори е до края на годината да бъде пуснат участъкът между пътните възли "Боаза" и "Дерманци" (15 км), който се прави официално от държавната компания "Автомагистрали", а основният доставчик на материали и техника е "Хидрострой".

Пак за края на годината е отложено и пускането на участъка между пътните възли "Белокопитово" и "Буховци" (16 км). Той също е готов, но закъснява заради археологически разкопки на едно от местата за отдих, по информация на МРРБ.

За останалите участъци от магистрала "Хемус" между Плевен/Ловеч до Търговище авансите са раздадени, но все още няма проекти, не са направени отчуждителните процедури и съответно няма разрешения за строеж, каза Захари Христов.

"В голяма степен с нашия екип върнахме правилата в строителния процес", каза Христов. Той допълни, че "ако се работи с проекти и документи, какъвто е редът в строителния процес, строителството не се бави, каквато мантра се е налагала години наред сред обществото. Тогава е ясно какво се прави, колко струва, как ще се направи и какво е качеството."

Според Захари Христов строителите от "Автомагистрали - Черно море" са протестирали с право. Той обясни, че държавното дружество "Автомагистрали" има 5-годишен договор с АПИ за пътно поддържане и текущ ремонт на магистрала "Тракия" за 59 млн. лв. За две години има допълнителни задания за 368 млн. лв., като към момента са изплатени 91 млн. лв.

"Когато надвишиш един договор с 50 процента нарушаваш Закона за обществените поръчки и автоматично ставаш клиент на прокуратурата. Дори до момента законът е нарушен", каза Христов.

Пътят Видин - Ботевград бавно напредва

Бавно напредва и строителството на скоростния път Видин - Ботевград, установи проверка на Mediapool в понеделник.

За част от този път държавното дружество "Автомагистрали" също получи чек от 1 млрд. лв. С него трябва да бъдат построени 65.8 км между пътен възел "Макреш" и обходния път на Монтана, но работници по обекта не бяха забелязани. Имаше единствено струпана строителна техника от наетите подизпълнители, които получиха аванси.

В по-напреднал етап е изграждането на пътя между Ботевград и Мездра. Там компаниите бяха избрани с обществени поръчки, като ще им бъде платено след като построят скоростния път.

Проверката на Mediapool показа, че в понеделник преди обяд се работеше единствено в участъка след Ботевград от 174 до 194 километър, който се изпълнява от обединението "Геопът лот 1", в което участват "Геострой" и "Пътстрой-92". Стойността на договора с тях е близо 160 млн. лв. с ДДС за 19.3 километра, което прави средно по 8 млн. лв./км.

Те строят два и половина пъти по-евтино от цената, на която се строи другият лот в участъка до Мездра (от 161 до 174 км). Той се изгражда от ДЗЗД "МБ Лот 2-2019", в което влизат "Европейски пътища" АД (новото име на "Пътища Пловдив"), "Водно строителство-Благоевград" АД и "Вахостав-СК" а.с. Договорът с тях е близо 267 млн. лв. с ДДС за 13.4 километра (20 млн. лв./км). Техниката на "Пътища Пловдив" беше струпана около Люти дол, но работници на обекта нямаше в понеделник преди обед.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес