Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътнически багаж причинил фаталния пожар във влака за Кардам

37 коментара
Пътнически багаж причинил фаталния пожар във влака за Кардам

Обемът и разположението на пътнически багаж, както и наличието на флакон със запалими газове са основните причини за фаталния пожар във влака София – Кардам на 28 февруари, при който загинаха девет души. Това са основните изводи от прокурорската експертиза, публикувана във вторник.

Пред Mediapool източници от разследващия екип заявиха, че изводите от пожаро-техническата експертиза няма да прекратят наказателното производство. Пътниците не се разглеждат от прокуратурата като преки виновници, а като "допринесли" за трагедията. До този момент наблюдаващият делото обвинител Валери Мирчев отказваше да се произнесе по случая, защото чакаше именно експертизата. Документът се разглеждаше като изключително важен за изхода на очакваното бъдещо дело.

Той обаче единствено задълбочи общото усещане за безотговорност в редиците на изпълнителната власт и ръководството на БДЖ веднага след трагедията.

В експертизата се акцентира основно върху наличието на три чанти до прозореца на едно от купета в кушет-вагон. Те запушвали вентилационните отвори на отоплителното тяло в помещението. Единственият намек за отговорност на определени длъжностни лица във влака се прокрадва в заключението, че парното е изпускало значително повече топлина от необходимото. Запушените изходи на вентилацията довели до "възпрепятстване на топлообмена" и допълнително повишаване на температурата на парното и до по-силно подгряване на багажа.

"Вследствие на високата температура, е възможно и нарушаване целостта на флакон и изтичане на съдържащата се в него смес от различни горими газове", се казва в експертизата. Разтопяването на материалите, които са били в непосредствен контакт до парното, довели и до разтичане, което в комбинация с изтеклите газове от флакона, довело до възпламеняване.

Огънят се е прехвърлил бързо и върху леглата в кушета, защото дрехите на пътници се опирали в чантите.

"Този механизъм на възникване, развитие и разпространение на горенето е най-вероятен, тъй като обединява по най-достоверен и доказуем начин данните от свидетелските показания, от протоколите от проведените огледи, от иззетите веществени доказателства и от служебната документация", заключва експертизата.

От прокуратурата заявиха пред Mediapool, че ще има допълнителни следствени действия, които да установят поведението на длъжностни лица, допуснали наличието на прекалено много багаж, липсата на информация относно рисковете при неправилна експлоатация на отоплителната система, заключените врати на кушет-вагоните, както и хората, отговорни за техническото състояние на вагоните.

По тези въпроси ще бъдат назначавани допълнителни експертизи, които правят невъзможно приключването на разследването в близките поне шест месеца. "На този етап по никакъв начин не може да се каже кой носи отговорност за случилото се", заявиха пред Mediapool източници от разследването, пожелали анонимност.

Въпреки сложността на разследването по една от най-тежките трагедии в историята на БДЖ, то е възложено на една - единствена дознателка от транспортната полиция в Мездра. Миналата седмица близки на загиналите във влака за Кардам съобщиха, че ще съдят железопътната компания и държавата. Искът може да бъде заведен едва след приключване на следствието, което очевидно ще се проточи незнайно докога.

Миналата неделя се запали и спирачната система на влак, движещ се по линията София – Варна. Пътници обясниха пред медиите, че ясно са виждали пламъци откъм дъното на вагона. Отговорните лица от БДЖ заявиха, че става дума само пушек. Инцидентът във влака София – Кардам стана малко преди спирането на влака на гара Червен бряг.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

37 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. пътник
    #39

    А какво са правили служителите на БДЖ за да не се допусне това?Не е ли тяхна работа да накарат пътника да си премести багажа?Кондукторите за какво са във влака,само да взимат пари без да дават билети?Ползващите пътническия влак по направлението София Пловдив са свидетели на това колко хора без билети се возят,много често натъпкани като говеда.Но министъра и неговите подчинени от връзки с обществеността не пътуват с влак и не ги интересува как пътуват обикновените хора,а и защо ли след като знаят,че

  2. ANTАRES
    #38

    МОТИВИ: НЕКАДЪРНОСТ, ПАРТИЙНА ОБЛЪЧЕНОСТ, ВРЕДНОСТ ЗА ДЪРЖАВАТА И ЧОВЕКА!

  3. NASI
    #37

    ТО СЕ ВИЖДАШЕ, ЧЕ Е НАПАЛМ. А И ОЦЕЛЯЛАТА ПЪТНИЧКА , КОЯТО РАЗКАЗА КАКВО Е ВИДЯЛА ЯСНО ГО ОПИСА. ГОСПОДА "ЕКСПЕРТИ" - НАПРАВЕТЕ ЕКСПЕРИМЕНТ И ВИЖТЕ КАКВА ТЕМПЕРАТУРА РАЗВИВАТ ВСИЧКИ МАТЕРИАЛИ ОТ ВАШИТЕ ВРЕЛИ-НЕКИПЕЛИ. ПЪК И ПОКАНЕТЕ ЕДИН МЕТАЛУРГ И ЕДИН МАШИНОСТРОИТЕЛ- ТЕ ЩЕ ВИ ОБЯСНЯТ.И РАЗБЕРЕТЕ- НЕ СМЕ АБДАЛИ. ИМАМЕ ПО НЯКОЛКО ВИСШИ ОБРАЗОВАНИЯ, ДОКТОРАНТУРИ, ПРОФЕСУРИ И Т.Н.ПЪК И ОПИТ ИМАМЕ.БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД Е ВИСОКО ИНТЕЛИГЕНТЕН, А ПО-ГОЛЯМАТА ЧАСТ И ВИСОКО ОБРАЗОВАН.

  4. www
    #36

    Онзи ден пътници забелязали пламъци под вагона.експертизата ще посочи, че някой и там е закачил флакон с деска пудра и ето ти виновника.

  5. Авакум
    #35

    чак до тук и там, през зимата беше нормално да седиш и пътуваш в БДЖ купе на нетърпимо гореща седалка. В случая би трябвало да се търси не само флакон със запалителна течност, но и нещо по-голямо.

  6. Дълбок вакуум
    #34

    Въпросът е какво гори? Защо вагоните, вероятно и автобусите, са от силно запалими материали? Ето тук е отговорността - да има стандарти тези материали да са трудно горими. Защото ако строите хотел, ще ви скъсат от документи/които се плащат/, че дори и боята на прозорците е пожароустойчива.Ето ви двоен стандарт-за държавата непожароустойчиви вагони, за хотелиерите-пожароустойчиви сгради.

  7. Ивайло
    #33

    Влака се бил движил с 94 км в час. Попътния вятър бил подпалил предния вагон т.е. скоростта на вятъра е била по голяма от 94 км/ч или >26 метра в секунда.Дали да повярвам, че в района на пожара е имало наистина толкова силен вятър...или да си помисля, че някой се е изхвърлил като ч... на мокър пясък с това компетентно мнение

  8. 07
    #32

    ...Формулата: Мотане възможно най дълго и после като се позатуши проблема, скалъпваме едно оправдание и будь здоров..

  9. Да!
    #31

    че в България мафия няма?!

  10. 02
    #30

    bagazhut na putnicite im vinoven. pozharut e edno, a spasyavaneto na horata e drugo. zashto ne sa bili otklyucheni vratite dali shte ni kazhat ot mezdra!!!!!!!?????????

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.