Пътните фирми ще ремонтират за своя сметка, ако им се плати през април 2011

Пътните фирми ще ремонтират за своя сметка, ако им се плати през април 2011

Пътните фирми са готови да продължат работа по проектите със замразено банково финансиране за своя сметка, но при гаранции от страна на държавата, че ще се разплати с тях през април 2011 г. Това пише в отворено писмо на ръководството на Българската браншова камара "Пътища" до премиера и министрите на финансите и регионалното развитие, публикувано на страницата на организацията в понеделник.

От камарата информират също така, че парите за пътните фирми с проекти от програмите "Транзитни пътища" (Европейска инвестиционна банка) и "Рехабилитация на пътна инфраструктура" (Световна банка) са били спрени още през есента на 2009 г.

Миналата седмица пътната агенция съобщи официално, че замразява проектите по две програми, финансирани със заеми от финансови институции. По програмата на ЕИБ се спират ремонти на 1132 км пътища за около 650 млн. лева, а по тази на Световната банка – на 390 км за 226.4 млн. лева. Няма да се проведат търгове за ремонт на отсечки за 301 км, които щяха да се финансират също по "Транзитни пътища 5". Причината е, че държавата не разполага с около 380 млн. лева за национално съфинансиране. Такова ще се намери най-рано през април 2011 г.

"Проблеми с финансирането има още от есента на 2009 г., защото по необясними за нас причини държавата спря разплащането на извършените строително-монтажни работи (СМР) със средствата по държавните инвестиционни заеми от Световната банка и Европейската банка", пише в писмото на камарата.

Рязкото свиване на фронта на работа за фирмите и практическото ограничаване на възможностите само до лотовете 2, 3, и 4 на магистралата "Тракия" ще предизвика фалити на много фирми, смята ръководството на камарата. Замразяването на проектите ще доведе до неспазване на сроковете на строителство, на срока на финансовите меморандуми и до евентуални санкции на банките. Спирането на работата може да доведе и до увреждане на частично ремонтираните участъци.

Сред предложенията на браншовата организация за превенция на кризата в сектора е държавата да гарантира, че при желание на фирмите да продължат работа по обектите за своя сметка, разплащането ще се осъществи в периода 1 - 30 април 2011 г. От бранша предлагат да се предприемат спешни действия по финансиране на проекти по Френската програма за ремонт на мостови съоръжения, известна като FASEP, както и по останалите приоритетни за правителството магистрални обекти. По този начин, според бизнеса, ще се разширят възможностите за работа за пътностроителния бранш, което според деловите среди, е сериозна антикризисна мярка.

В подобни проблемни ситуации, свързани с българската част от финансиране на такива обекти, сме се сблъсквали и преди, казват от камарата. Решението е намирано чрез писмено искане до съответната финансова институция за временно увеличение на процентния ѝ дял в разплащане на извършените СМР и нормализиране на размера на плащанията в рамките на срока на финансовия меморандум;

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?