Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътният шеф забрави как Борисов ряза лентата и обвини Станишев за срутищата по "Струма"

Първата изцяло завършена магистрала у нас "Люлин" до неотдавна беше гордост на премиера

20 коментара
Георги Терзийски

"Пропуски в строителството на магистрала "Люлин" (от 2018 г. става част от магистрала "Струма" – бел.ред.) в периода 2006 - 2008 г. са причина за срутищните процеси сега", обяви председателят на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски пред БНТ.

Поводът за изказването му е срутването на скална маса в събота между 7-ми и 9-ти километър на магистралата, което се размина само с премазана кола, но без пострадали. Участъкът беше затворен за движение и пуснат отново в понеделник вечерта след почистване на скалите от пътя, обрушването на ската и поставянето на нова предпазна мрежа.

Георги Терзийски, който по образование е икономист и в периода 2006 – 2008 г. е бил главен инспектор в "Инспекцията по труда" в Ловеч, очевидно е пропуснал, че първата построена у нас изцяло магистрала – "Люлин" с дължина от 19 км, е изградена по времето на първия кабинет на Бойко Борисов. Премиерът многократно се е хвалил, че именно неговото правителство спасява строежа ѝ. За това той беше поздравен лично от тогавашния председател на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу.

Магистрала "Люлин" е построена от първия кабинет "Борисов"

Първото правителство на Борисов наследява от тройната коалиция започнат проект на магистрала "Люлин" с европейско финансиране, за който по това време се говореше, че чудо трябва да се случи, за да бъде завършен.

"Заварихме на магистрала "Люлин" – 5 км асфалт и след това ливади, гори и планини", казва Бойко Борисов на 10 декември 2010 г. по време на заседание на Министерския съвет, видно от публикуваната стенограма. През януари 2011 г. Борисов отново се възмущава, как заварил магистрала "Люлин" опряна в полето"

Няколко месеца по-късно – на 11 май 2011 г. той реже лентата на магистрала "Люлин"  и тя става първата изцяло завършена българска магистрала макар и само от 19 км. Пътят е изключително важен, защото изнася тежкотоварния трафик по направлението Солун – София – Видин към Западна Европа (европейски коридор ІV).

Работата по строежа на магистралата се забавя много заради спор за трасето, което пресича планински терен. Геолози и арх. Димитър Димитров предупреждават, че избраният вариант не е подходящ, защото преминава през свлачищни райони, минерални извори и е сравнително близо до населени места. Десет екологични организации също предупреждават за това и водят дълга съдебна битка. В крайна сметка тройната коалиция налага избора на трасето след съдебни дела. (В момента се води подобна битка за преминаването през Кресненското дефиле на магистрала "Струма" – бел.ред.)

Проектът предвижда изграждането на значителен брой съоръжения - три тунела с обща дължина 1260 м; 26 броя мостове и виадукти с обща дължина 6000 м и 3 пътни възли - п.в. Софийски околовръстен път, п.в. Мало Бучино, п.в. Даскалово, като последният се смята за един от най-сложните у нас. Тези съоръжения изискват своевременна поддръжка, която е скъпа.

Освен това се сбъдват и предупрежденията на екоактивистите – за риска от свлачища. Така скоро след пускането на магистралата започва укрепването на свлачищата, като този процес с годините се превръща в перманентен.

Обясненията на пътния шеф за последния инцидент

Потърпевшият шофьор от последния инцидент в събота обясни как е имало огромна дупка на предпазната мрежа и именно това е причината скалите да се изсипят на пътя. От АПИ обаче се опитаха да контрират, че тази дупка се е получила точно в събота от голяма скална маса, а не че стои отдавна, макар да е виждана от шофьорите.

Във вторник шефът на пътната агенция Георги Терзийски разясни, че "пропуски при изграждането на магистрала "Люлин" в периода 2006-2008 г., свързани както с технологията на преминаването през траншеите с разгърмяване на масива, което нарушава неговата устойчивост, така и при укрепването на откосите, са причина за срутищните процеси сега".

"Откосът, който укрепихме след срутването в събота вечерта, не е бил предвиден за укрепване и обмрежване при пускането в експлоатация на автомагистралата преди години, която днес е част от магистрала "Струма", заяви Терзийски.

Той въобще не коментира дупката в предпазната мрежа, от която се изсипаха камъните на пътното платно и защо АПИ своевременно не я е ремонтирала.

Вместо това разясни, че магистрала "Люлин" е построена при тези дадености на трасе и геология и сега трябвало да се почистват тези джобове, но не коментира защо не са били своевременно почистени.

Пътният шеф обаче увери, че преминаването по участъка е безопасно, скатът е обрушен и е поставена изцяло нова мрежа върху него.

"Принуждаваме се да усложняваме пътуването на хората, за да ремонтираме тази явно не добре изградена магистрала в онзи период", каза Терзийски за гордостта на Борисов от първия му мандат.

Пътният шеф се опита прояви остроумие, сравнявайки магистрала с къща. "За разлика от една къща, която, ако е зле построена, може да се събори и да се построи на друго място, то магистрата не може на друго място да се направи и затова се налага да се ремонтират пропуските", каза Терзийски.

Освен това разви тезата за природните условия, причинили срутищата:

"За разлика от свлачищата, срутищния процес се образува за много кратко време и това се дължи на резките температурни амплитуди и овлажняването на скатовете. Водата влиза в пукнатините, замръзва, размразява се и това отключва срутищен процес".

В момента експертите на областните управления и поддържащите фирми извършват денонощни огледи на пътната мрежа заедно с инспекторите на тол контрола. Там, където се забележи риск от срутищен процес, е разпоредено участъкът да бъде обезопасен, а при необходимост и да бъде ограничено движението по него, за да започне аварийно обрушване на ската, увери пътният шеф.

Строителите на "Люлин"

Първата копка на магистрала "Люлин" бе направена на 31 януари 2007 г. от тогавашния премиер Сергей Станишев. Това става месец след като България се присъдени към Европейския съюз. Средствата идват от предприсъединителната програма ИСПА, а бюджетът за 19-километровата отсечка е 148.45 млн. евро.

За изпълнител на обекта е избрано турското обединение "Мапа – Ченгиз". Първоначалният договор с тях е за 137.3 млн. евро. Впоследствие сумата е увеличена заради допълнително възложени дейности, възникнали при форсмажор, и крайната цена става 185 млн. евро.

Строителният контрол на обекта се осъществява от обединението "Луис Бергер S.A.S/ Мот Мак Доналд". Договорът с тях е за 6.65 млн. евро.

Срокът за завършване на магистралата е 52 месеца, но е удължен заради спора със строителите за допълнителното плащане. Така магистрала "Люлин" е въведена официално в експлоатация на 15 май 2011 г.  Лентата реже лично Бойко Борисов. С решение на Министерския съвет от 27 декември 2018 г. магистрала "Люлин" спира да съществува самостоятелно заради малката си дължина и става част от магистрала "Струма".

Магистралата е с габарит от 29 м - с по две ленти за движение в една посока, разделителна ивица и аварийна лента. Проектната ѝ скорост от 100 - 110 км/ч.

Основен ремонт на пътното платно на магистралата не е правен, но постоянно се укрепват свлачища. Правени са и ремонти на тунели. До момента от АПИ никога не са отчитала и не е представяла сметка колко струва годишната поддръжка на магистрала "Люлин" и колко пари са дадени от построяването ѝ досега за укрепване на  свлачища и ремонтни дейности.

Съгласно нормативните документи след 7-годишно ползване на една магистрала, е нужно да ѝ бъде направен превантивен ремонт, за да няма в бъдеще проблеми. Досега АПИ не е обявила да има такива планове.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Алабала
    #20

    тест

  2. velko
    #19

    Кой както му отърва. Не се споменават вариантите в пред проектното проучване

  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #18
  4. orka
    #17

    Какво е срутище? А... неграмотни оерналисти! Това ще да е. Хвала

  5. Jordan*
    #16

    Едно от най-неприятните лица на властта! Как го наругаха и той си подви опашката! Мекотело!

  6. Мазен Кумунис
    #15

    Изключително тенденциозна статия на прокопиевата Медия! Но едва ли някой се учудва, като знае, че същата тази Медия вече е на 112-то място по свободата и на словото. Венсеремос! #бъдетездрави ;)

  7. zpy
    #14

    Едно време на тези, които са биели тъпана в центъра на селото и са съобщавали заповедите на кмета са има казвали глашатаи или разсилни, а не Председател на управителния съвет.

  8. mediaman
    #13

    Пътният "Шеф" всъщност е една Проста Ловешка П*утка. Дотук с коментарите.

  9. Евроатлантизъмм
    #12

    Да бе обвиняваш друга партия и си приключил. Така се рашават проблемите за пред роби

  10. Boso Garev
    #11

    Ти някога въобще коментираш ли нещо по темата или караш по сценарии и пускаш само димки? Кажи кой построи въпросния участък и се хвалеше как планини премествали по време на строежа?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.