Пътно "презареждане" през 2016 г., пет големи проекта до 2022

Магистрала "Хемус" отново е топ приоритет, няма да е скоростен път

ефът на пътната агенция Лазар Лазаров представи топ приоритетите.

2016 г. ще е годината на пътното "презареждане" – закриване на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" и вливането ѝ в агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), както и налагане на нов модел на управление на пътните проекти. Това обяви министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова по време на конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции" във вторник.

Тя начерта амбициозна програма за реализирането на пет големи пътни проекта до 2022 г. за няколко милиарда лева.

С европейски средства трябва да бъде довършена магистрала "Струма" и Западната дъга на околовръстния път на София. На бюджетни средства ще се разчита за изграждането на магистрала "Хемус", която отново е "топ приоритет" и няма да бъде скоростен път. Останалите проекти са Русе – Велико Търново, Видин – Враца, магистралата София – Калотина и тунелът под връх Шипка.

Успоредно ще се работи по нов модел за рехабилитация на останалите пътища. Слага се край на модела "кръпка върху кръпка", който не е ефективен, каза Павлова.

Търгът за Кресненското дефиле - догодина

Решението за преминаването през Кресненското дефиле ще закъснее с година. Новият краен срок е до края на годината да има решение и одобрение от Европейската комисия, а тръжната процедура за избор на изпълнител да бъде обявена през 2017 г., съобщи Павлова.

Според предишно нейно изявление трябваше до края на 2015 г. да има решение за преминаването на магистралата през дефилето. Неотдавна от Строителната камара предупредиха, че времето тече и при забавяне обектът няма да може да бъде довършен до 2022 г., когато е крайният срок за усвояване на европейските средства.

Сега Павлова обяви, че "най-важното през тази година е да изпълним всички законови изисквания и да намерим най-доброто екологично и техническо решение за преминаване на дефилето – тези най-критични 20 км от магистрала "Струма"".

По думите ѝ проектът вече е готов, но той не беше представен. Последно обявеното решение е за къси тунели и мостове, като се използва и част от сегашния път в едната посока.

"Процедурата по оценка на въздействието на околната среда е в ход. За нас е важно тази процедура и обществените обсъждания да минат, да защитим и екологията, но да защитим и изпълнението на проекта и финансовия ресурс, и най-важното - да защитим човешкия живот", каза Павлова. Тя отбеляза, че всяка седмица през Кресненското дефиле стават инциденти.

Магистрала "Хемус" – търг през юни за 10 км до Боаза

Магистрала "Хемус" остава топ приоритет. Ще се прави с бюджетни средства. Търсят се варианти за "частично препроектиране и намаляване на най-тежката инфраструктура - отпадането на тунели при намаляване на проектната скорост", каза Павлова.

Първите 60 км от Ябланица до разклона Плевен/Ловеч са разделени на четири участъка. Първата отсечка от 10 км до Боаза има готов проект и най-късно през юни поръчката ще бъде обявена, каза Павлова.

За останалите три участъка, които са разделени на по 15-17 км, се търсят подходящи варианти за препроектиране и оптимизиране на разходите. "Това ще бъде топ приоритет в работата на АПИ за следващите месеци", каза Павлова.

По направлението Русе-Велико Търново първо ще се прави обходът при Бяла

До края на годината трябва да бъде избрано и трасето по направлението Русе - Велико Търново. Идейният проект е готов. Финасирането ще е с бюджетни средства, каза Павлова.

Направление ще се раздели на три участъка. Ще се започне с най-критичния - бъдещият обход на град Бяла, каза регионалният министър. Това е отсечката, където често стават катастрофи и пътни произшествия.

При София-Видин приоритет е обходът на Димово

Следващото приоритетно направление това е София – Видин и най-вече участъкът Враца – Видин, каза Павлова.

Отсечката е разделена на няколко участъка. Ще се започне с най-приоритетния – обходът на Димово, каза министърът. За него в момента приключва изработването на доклада за оценка на въздействието върху околната среда.

За магистралата до Калотина трябва да се довършат отчуждителните процедури и тогава ще бъде обявена процедурата за избор на изпълнител, каза Павлова.

По Черноморието вниманието е към пътя Бургас-Слънчев бряг

Министърът отбеляза, че не е забравен и ангажиментът на управляващите към туризма. Приоритетният обект там е разширението на пътя Бургас – Слънчев бряг със "специален фокус" обходът на Ахелой.

"Това е най-невралгичната точка с най-много задръствания и инциденти, както и участъкът Поморие - Ахелой от това направление", каза Павлова. В момента се довършват отчужденията и след това ще бъде обявена процедурата за избор на изпълнител. Целта е изпълнението на проекта да започне още тази година.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес