Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътностроителните фирми дърпат конците в пътния фонд

14 коментара
Пътностроителните фирми дърпат конците в пътния фонд
Ако спешно обещаният от регионалния министър Асен Гагаузов публичен регистър на пътищата и фирмите, които ги поддържат и ремонтират, бъде реализиран, ще стане ясна схемата, по която бюджетът се източва от години.

Към момента няма индикации, че премиерът Станишев предвижда да отстрани шефа на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев, покрай когото избухна скандал за конфликт на интереси. Но дори ако това се случи, възниква въпросът дали назначението на негов наследник ще спази една утвърдена през годините схема.

При управлението на последните три правителства пътната администрация смени три пъти структурата си - от Главно управление "Пътища" през изпълнителна агенция "Пътища" до фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Дори бегла справка показва, че шефовете на пътната администрация реално се "назначават" от различните лобита в пътностроителните фирми, които по този начин контролират разпределението на поръчките и огромните средства от държавния бюджет и еврофондове, за строителство, ремонт и поддръжка на пътищата. А според неписано правило фирмите, чието лоби не е представено в ръководството на пътната администрация, получават някакви поръчки, колкото да оцеляват, но и да си затварят устата.

Справка на Mediapool показа, че директорът на пътната администрация при правителството на НДСВ Велико Димитров Желев в момента се е "окопал" във Варна. Желев, който бе назначен първоначално за заместник-директор на тогавашната ИА "Пътища", дойде от Областното пътно управление във Варна, което бе управлявал само няколко месеца. Преди да оглави регионалното дружество на пътната администрация, Желев е бил директор и на една от най-големите държавни фирми в областта – "Инжстройинженеринг”, точно преди да бъде приватизирана от частна фирма със същото име през 1999 г.

Варна бе един от регионите, където се създаде бедствена ситуация заради снеговалежа в първите дни на годината. Община Варна има договор с 4 фирми за зимно почистване на града - “Инжстройинженеринг” ЕООД (бившата държавна фирма), "Инжстройинженеринг", "Хидрострой" и фирма "Титан". Велико Желев освен за съветник на министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов по въпросите на републиканските пътища, е и управител на "Хидрострой" – Варна.

Според публикации в местните издания, в "Хидрострой" – Варна работи и Иван Димитров Желев. Справка в електронното издание на Държавен вестник "Дакси" показва, че Иван Желев има бизнес - отношения със собственика на приватизираната държавна фирма "Инжстройинженеринг” ЕООД. Според експерти от пътната администрация, районът на Русе също влиза в кръга на фирмите, за които работи бившият пътен шеф Велико Желев.

Друг бивш директор на пътната администрация – Албен Родопманов, който ръководеше агенция "Пътища" в по-голямата част от времето на втория кабинет на Иван Костов, "оцелява" в района на Смолян. Преди да оглави пътната администрация, Ропманов също бе директор на Областното пътно управление в Смолян. В момента той е управител на фирмата "Виастройинженеринг" ООД, която получава голямата част от поръчките в региона, но в момента не отговаря за зимното поддържане. По времето, когато Родопманов управляваше агенция "Пътища", проверка на Сметната палата през 2001 г. установи, че само за една година агенцията е предоставила близо 6 млн. лв. допълнителни средства за ремонт на пътищата в Смолян, от които към 4 млн. лв. са били усвоени от "Виастройинженеринг" ООД.

Схемата, която се прилага за източване на средства от частта за ремонт на родните шосета, е една и съща години наред, коментираха специалисти. Единствената разлика е, че през 2001 г. става въпрос за 24 млн. лв., дадени от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) на област Смолян за различни обекти, докато през 2007 г. само от излишъка правителството разпредели между пътностроителните фирми 240 млн. лв.

Друг бивш директор на пътната администрация - Павел Диковски, който управлява два пъти пътната администрация при правителството на Иван Костов – през 2000 г. и през 2002 г., също се върна в пътностроителните фирми. В момента той е председател на борда на директорите на пътностроителната фирма "Пътперфект"АД.

Сегашният шеф на "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев е бил един от управляващите фирма "Биндер" АД. След като заема държавния пост преди две години, по-малкият му брат Емил Георгиев заема мястото му в "Биндер" АД, която е получила от фонда 120 млн.лв., включително за почистване на сняг. Фирмата е между често предпочитаните изпълнители на проекти за строителство и рехабилитация на пътища, има запазено място и в областта на зимната поддръжка, с договори за чистенето на пътища в областите Сливен и Стара Загора, писа миналата седмица в. "Капитал". Министър Гагаузов не отрича това, но и не смята, че има конфликт на интереси.

"Тримата големи"

Разпределението на бизнеса между пътностроителните фирми обаче се прави не само на териториален принцип, а и по "възходящ" принцип, според категорията на обектите. Големите играчи са трима и както става ясно, се ползват с височайшата благословия на трите партии в управляващата коалиция.

Фирмите, които гравитират около бизнесмена Васил Божков (най-богатият българин, според някои класации в чуждата преса), затвърдиха сериозно позициите си правителството на тройната коалиция. Приватизацията на бившата държавна фирма "Мостстрой" легитимира присъствието на Божков в пътното строителство. Много пътни специалисти, част от които и в момента правят политиката в този сектор, идват от държавната "Мострой".

Чрез "Мостстрой" и "Холдинг Пътища", в които, според хора от бранша, Васил Божков е реален собственик, постепенно бяха изкупувани по-малки специализирани фирми, както и част от бившите държавни областни фирми за поддръжка на пътищата.

"Холдинг Пътища" участва като собственик в активите в "Пътища Своге", "Пътища София", " Пътно поддържане – Оряхово", "Пътно поддържане – Монтана", "Видапътстрой", "Бургаспътстрой", "Пътно поддържане – Ябланица", "Пътностроителна техника" и още много други специализирани малки компании. Подобно е положението и с "Мостстрой", който държи 12 на сто от "Пътища – София".

Запознати коментират, че фирмите около Васил Божков печелят проектите си основно в Северозападна и някои единични зони в Централна България, като Ловеч.

При правителството на НДСВ се появи нов играч на пътностроителния пазар – "Трейс Груп Холд", който обединява 10 браншови обвързани компании. Тогава плъзнаха и неофициални догадки, че под шапката "Трейс" са фирмите, финансирали предизборната компания на НДСВ през 2001 г. Появиха се дори и коментари за конфликт между двете управляващи партии в предишното правителство – ДПС и НДСВ, заради опити да се изтласкат от пътностроителния пазар фирмите около бизнесмена Васил Божков и да се отвори пазар за тези около царската партия.

Основната фигура в "Трейс Груп Холд" е фирмата "Пи Ес Ай" АД, като зад това име се крие преименуваната 100 процентово частна “Пътстройинженеринг” АД. Компаниите, влезли в пътностроителния холдинг, идват от района на Бургас, Сливен, Ямбол, Стара и Нова Загора, Казанлък. Има и фирми от Кърджали и Смолян.

Значим и основно самостоятелен играч на пазара е и компанията "Главболгарстрой" АД, която участва в повечето от големите строителни обекти, а президентът ѝ фирмата Симеон Пешов обича да демонстрира близките си отношения с ръководството на БСП. Около "Главболгарстрой" и Симеон Пешов гравитират и фирмите на "Балканстрой" АД, които работят основно в Югозападния район на страната – Благоевград, Разлог и зимните курорти Пампорово и Банско.

За близка до червените се сочи и шуменската фирма "Автомагистрали Черно Море", в която има участие Димо Димов, считан за много близък на главния секретар на БСП Димитър Дъбов.

Една от първите стъпки на Асен Гагаузов (БСП) като министър на регионалното развитие и благоустройството бе да възстанови плащанията към "Автомагистрали Черно Море", за да довършат отсечката от автомагистрала "Хемус" между Каспичан и Шумен. Докато начело на пътната администрация беше Велико Желев, се говореше, че той оказва натиск над Димо Димов, за да купи "Автомагистрали Черно Море" и по тази причина беше спрял плащанията към шуменската фирма.

Именно големите играчи в пътищата се подготвят за усвояване на парите от европейските фондове и по тази причина в последните две години при тях се наблюдава тенденция на окрупняване, чрез изкупуване на по-малките строителни компании. При създаването на закон за браншовите организации в строителството, чийто основен двигател беше "Главболгарстрой", бе заложен принцип за категории строежи, за които фирмите имат право да кандидатстват. Още при гласуването на този текст, част от браншовите организации извън Българска строителна камара, обвиниха президента на "Главболгарстрой" Симеон Пешов, че по този начин резервира големите обекти за избран кръг компании.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. тия
    #15

    и за кво сме тука ,се пита в България

  2. miki
    #14

    posetete obshtestvo.net...

  3. П. Петров
    #13

    разпределен за изплащане на суми, дължани на пътностроителни фирми, по анекси в договорите.1 200 000 000лв.!

  4. Коста - пътищар
    #12

    Господа журналисти,вашата статия е меко казано некомпетентна,защото изброявате имена на хора и фирми, без да направите основния извод:поради липса на адекватно поддържане от 2001г.до днес пътната мрежа е тотално износена - липсва държавна програма за нормални вложения.Корупцията/концесията А.М.Тракия/е вредна за всички граждани и шофиори, независимо от политическите цветове.Също много чужди /и турски/фирми печелят търговете - там има много повече корупционни схеми.Админестративното ръководство на пътищата трубва да е самостоятелно,с осигурени средства от акциза от горивата, под шапката на министерски съвет.Триумвитата от тримата министри сега е пълна глупост.

  5. neli
    #11

    kosta, az ne sum putistar, ama mi stana jasno zasto lipsva adekvatno poddurgane na putistata. Nisto, 4e statijata e nekompetentna....a ti kato putistar, za koi klon to4no ot izbroenite si se hvanal ili se opitvash da se hvanesh?

  6. Скелета
    #10

    Неосветяването на този факт е слабост на статията

  7. пътищар
    #9

    хеххе, браво, много хубаво проучване, за фирмите, покритата територия, и т.н.ама, да знаете, че тая фирма Пи Ес Ай, преди това пътстройинженеринг...и последващият холдинг ТРЕЙС ГРУП ХОЛД са 100%, червен капитал, ама кармазъ....а че се финансират и другите, ами, да...нали трябва да мълчат....дори секретарят на ДСБ в СЗ, Станимира.....е чест гост в офиса на Трейс Груп Холд СЗ.....

  8. craghack
    #8

    Авторката залага на следната теза. Големи фирми печелят поръчките, което видите ли е равно на корупция. А нещата никак не са така. Първо, най-големите проекти са взети от чужди фирми, които определено не ги е еня за българските работници - те си вкарват свои. Пример е турският строител на магистрала Люлин или както там се казваше. Второ, българските фирми имат идеята да останат дълго на пазара, поради което гледат да изпълнят поръчките що годе добре. За недостатъците които всички ние наблюдаваме,

  9. Коста - инженер
    #7

    Отговарям на твоят пристрастен въпрос - след като 37г коректно работих за строежа на магистрали, не съм се хванал за клонче,но познавам отношенията в пътните фирми и хората.Все пак да построиш път е благородно деиствие и остава в полза и на бизнеса, и на гражданите и на шофиорите,независимо от политическите им пристрастия.А лично аз като гражданин съм антикомунист. Благодаря .

  10. EU
    #6

    ..malkite firmi s dobri specialisti i dobre izpylneni obekti ve4e niama da mogat da praviat obekti kakvito sa pravili poradi nelepite nedemokrati4ni iziskvania na novia ZSK: iskat nad 3 miliona netni prihodi ot prodajbi za izminala godina, polovin milion dalgotraini aktiwi, nad 50 choveka personal za pyrva kategoria obekti!da pribavim i nedemokrati4nite iziskvania za spec.personal i tehnika- neshta koito vseki ikonomist bi potvyrdil 4e ne uda4no da imash ako ne sa ti postoianno v upotreba i e po-normalno

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.