Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Патриарх Неофит: Свидетели сме на желание за превъзходство и надмощие, които ни отдалечават от Небесния Отец

9 коментара
Патриарх Неофит: Свидетели сме на желание за превъзходство и надмощие, които ни отдалечават от Небесния Отец

Днес ставаме свидетели на отсъствието на тази любов. Когато виждаме враждата и омразата между хората, желанието за превъзходство и надмощие над другия да продължават да обсебват човешкия ум, да помрачават Божия образ в човека и да ни отдалечават от Небесния Отец.

Това казват българският патриарх Неофит и Светият синод на БПЦ в Патриаршеското и Синодално Пасхално послание за Възкресение Христово, което публикуваме без съкращение:

Обични в Господа чеда на светата ни църква,

Светлината на Възкресението ярко озарява днес цялата Вселена и чистата радост от победата на изгрелия от гроба Живот ни въздига високо над всичко земно – над всяко страдание, горест и безнадеждност, като преизобилно изпълва душите и сърцата ни, за да възкликнем, тържествувайки:

Христос Возкресе!

Животът надви Своя изконен враг, божествената светлина разпръсна мрака и пред нас е единствено празният Господен гроб, като безмълвно свидетелство за безсилието на злото и смъртта. Свидетели на това тържество на Живота сме и ние, които не сме видели, но сме повярвали (Йоан. 20:29), и свидетелството ни е истинно, тъй като то извира дълбоко от нашите сърца. С очите на вярата виждаме и знаем, че всяко тържество на злото и смъртта в този свят са само временни и привидни, тъй като смъртта няма дял в живота, а затова е била и победена от Този, в Когото всички ще оживеем. Надмогната и посрамена, тя вече не е страшна за нас, защото беше „погълната с победа“ (1 Кор. 15:54), и вече никой не бива да се бои от смъртта, „понеже Спасовата смърт ни освободи от нея“ (св. Йоан Златоуст, Похвално слово за Пасха).

След Възкресението на Христа Спасителя възкресението от мъртвите стана и наше основание за живот вечен, за който се подготвяме още тук, в този живот, който ни е даруван от Твореца. Защото „както грехът царува, причинявайки смърт, тъй и благодатта… се възцари с правда за живот вечен, чрез Иисуса Христа“, и този е Божият дар – „живот вечен в Христа Иисуса, нашия Господ“ (Рим. 5:21; 6:23). „Аз дойдох – свидетелства Спасителят, – за да имат живот, и да имат в изобилие“ (Йоан. 10:10). И ето че Неговите думи се изпълняват и намират своето потвърждение във всепобедното Му Възкресение от мъртвите, което е залогът и начатъкът за възкресението на всекиго от нас – вярващите в Него като път, истина и живот (срв. Йоан. 14:6).

Живеем и се спасяваме във времето между Възкресението на Христа и Всеобщото възкресение от мъртвите. Не ни е дадено да знаем „времената или годините, които Отец е положил в Своя власт“ (Деян. 1:7). Епохата на Новия Завет е време на любовта, която е съвършено „изпълнение на закона“ (Рим. 13:10) и ни е завещана от нашия Господ като основна нравствена ценност, чието изпълнение става възможно в пълнота още тук на земята, в деятелност към Бога и човеците. Сам „Бог е любов, и който пребъдва в любовта, пребъдва в Бога, и Бог – в него“ (1 Йоан. 4:16), понеже „любовта Божия се изля в нашите сърца чрез дадения нам Дух Светий“ (Рим. 5:5). От любов към човека Сам Бог се въплъти, живя сред човеците и като човек пострада заради нас, за да победи врага на нашето спасение, възкръсвайки от мъртвите. Затова и пътят към възкресението за живот е този на любовта, в подражание на завещания ни от Христа Иисуса вечен и неизменен образец. И затова е толкова трудно, когато и днес ставаме свидетели на отсъствието на тази любов. Когато виждаме враждата и омразата между хората, желанието за превъзходство и надмощие над другия да продължават да обсебват човешкия ум, да помрачават Божия образ в човека и да ни отдалечават от Небесния Отец. Трудно ни е да се примирим с това и отказваме да го сторим, и отново свидетелстваме за това колко благ, търпелив и многомилостив е Господ, Който не иска и не търси „смъртта на грешника“, но желае „да се отвърне грешникът от пътя си и да бъде жив“ (Иез. 33:11).

Нашият Бог, Господ Иисус Христос, Който възкръсна от мъртвите, е всесилен и всеблаг. Той има властта да покрие и очисти всеки грях, да изтрие всяка сълза от очите ни и да претвори всяко зло в добро. Бог е абсолютното добро и неизмеримата благост и милост, и човеколюбие. Той „е светлина, и в Него няма никаква тъмнина“ – свидетелства светият апостол и евангелист, и тайнозрител Йоан (1 Йоан. 1:5). Тъмнината властва само в този свят, но с Христовото Възкресение вече е победена, защото „тъмнината преминава, и истинската светлина вече свети“ (1 Йоан. 2:8). Ослепителната светлина на Възкресението преобразява всичко и всекиго и огрява пътя ни към вечния живот, независимо от цялото зло около нас.

След утрото на Възкресението злото е преодоляно и обречено, защото бе унищожено най-силното му оръжие – смъртта, чрез която то властва в света (вж. Евр. 2:14). Нека радостта, която Възкресението на Спасителя ни носи, да бъде винаги с нас и тази радост бъде пълна! Да живеем с Възкресението и да осъзнаваме дълбоко в сърцата си необратимата промяна, която е настъпила в нашия свят в утрото на Пасха, когато мракът завинаги отстъпи пред Светлината, която той не можеше да обземе (Йоан. 1:5). Врагът на човешкото спасение беше надвит и посрамен. На мястото на отчаянието дойдоха вярата и надеждата и Животът се възцари. Нека следваме Светлината, огряваща пътя ни към вечния живот и Царството Божие, и да работим усърдно за своето спасение. Да не бъдем равнодушни наблюдатели на злото и неправдата, които ни заобикалят, а дейни Господни съработници във всекидневната борба за живота – добротворци и миротворци, достойни за името Христово.

Силата ни е в нашата вяра, защото е вяра във Възкръсналия от мъртвите Син Божи и Син Човешки – Господ и Спасител, и вечен наш Учител Иисус Христос. Него изповядваме, Нему едничък възлагаме надеждите си за спасение и живот вечен, на Него единствено се доверяваме, помнейки, че „под небето няма друго име, на човеци дадено, чрез което трябва да се спасим“ (Деян. 4:12).

Отечески поздравяваме с Христовото Възкресение всички верни чеда на Православната ни църква, в Родината и далеч от нея, и благопожелаваме духовен мир и преизобилна пасхална радост! Благодатта на Възкръсналия Господ Иисус Христос и общението в Светия Дух да бъдат с всички нас!

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. асен
    #9

    дълго, та дълго и многословно като цялата ни черква!

  2. Александър Борисов
    #8

    Ако има нещо, с което българският православен клир, държи хората постоянно, на едно голямо разстояние от себе си,е тежкият и тромав език, на който се води службата, и след това проповедта.Изпълнен със сравнения и коментари, в рамката на епохата на Светото писание,той бяга от проблемите на съвременният живот,за който вярващите се събират в църквата, да чуят какво ще им кажат "пастирите на стадото". Който е присъствал на проповед , която трябва да е адресирана към енориашите,ще се увери във формалноста,с

  3. Н
    #7
    Отговор на коментар #1

    Дано!

  4. Практик от София
    #6

    Тридесет и две години след краха на комунизма и войнстващия атеизъм Българската православна църква няма нито един духовник, провъзгласен за мъченик на този режим. Това казва всичко за висшите ни "духовници" с лоясали тулуми и низки чела, носещи клеймото на ДС. Дали осъзнват тези кариеристи, както и корумпираните попове и попчета, че те профанизират и оскверняват високоотговорните си "професии" и всъщност отчуждават, отдалечават, отблъскват българите от Православната църква. Да горят в ада майцепродавците русороби и кадесарско-кагебистките маши в църковно облекло!

  5. Отбелязвам
    #5

    До края на 1989 ВСИЧКИ свещеници от БПЦ са били сътрудници на ДС. Всеки месец са представяли отчети в ДС за сключените църковни бракове и направените кръщенета на деца с имената на родителите. На такива хора е било спирано всякакво повишение и кариерно развитие в местоработата. Които свещеници са отказвали да дават тези сведения, са били сваляни от сан и пращани като монаси по манастирите от Синода на БПЦ.

  6. mediaman
    #4

    Бог няма да прости на руските живот ни за зверствата върху украинските християни-мъченици.Никога!

  7. Мюнхен
    #3
    Отговор на коментар #1

    БПЦ има същото място в обществения живот на България, каквото имаше ОФ по времето на комунизма.Сега се ръководи от агент Симеонов от ДС, наследил на поста земляка на Милко КАЛев Балев патриарх МарКсим.

  8. Антон
    #2

    Браво на агент "Симеонов"!....

  9. Ген. Иван Колев
    #1

    Бих бил много благодарен, ако някой вкратце може да обясни каква е ролята на БПЦ в обществения живот на България? В какво на практика и в ежедневието е видно, че има БПЦ? Предварително благодаря! А иначе, честито Възкресение! Христос воскресе!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.