Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Патриарх Вартоломей: Македонската църква ще си остане част от сръбската

39 коментара
Вселенският патриарх Вартоломей

Вселенският патриарх Вартоломей заяви, че Цариградската патриаршия няма намерение да променя устава на Сръбската православна църква /СПЦ/ и нейните граници, макар някои да свързаха случая на Украйна със Скопие и Черна гора, когато на някои местни църковни структури бе дадена автокефалност, въпреки съпротивата на Руската православна църква, съобщава сайтът МКД, цитиран от БТА.

В този момент, за съжаление, съществуват много дезинформации. Някои изравняват случая на Украйна със Скопие и Черна гора и правят това много умело, защото искат да настроят СПЦ против Цариградската патриаршия, заявява патриарх Вартоломей за сръбския в. "Политика".

Той казва, че много епископи на Сръбската православна църква се плашат, че онова, което се случи там, ще се повтори и в Черна гора, и в Охрид. Мога да ви уверя, че нещата не стоят така, заявява Вартоломей.

Разликата по отношение на Украйна канонично и църковно е в това, че Русия е окупирала митрополията на Киев, тя никога не ѝ е била давана. А всичко, което има Сърбия, ѝ принадлежи на нея, и църковно, и канонично. Вселенската патриаршия няма намерение да променя устава на СПЦ, нито нейните граници, ако това не е съпътствано с договор и сътрудничество, заяви патриарх Вартоломей.

Сръбският вестник съобщава, че Вартоломей ще пристигне тази есен по покана на СПЦ в Белград за честването на осем века от канонизирането на Свети Сава

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

39 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. АлександърНиколов
    #39
    Отговор на коментар #18

    За това Ви изпратих султанския ферман за да си попълните познанията, след като казвате че се занимавате професионално с тези въпроси и видите че става въпрос именно за конкретна дефинирана от султана територия а не за „всички българи” както сте писали. Българи живеят и извън тази територия тогава а от друга страна тази територията се населява от много други народности, някои православни а някои не, които са живеели в мир и завидно разбирателство според спомените на нобеловия лауреат Елиас Канети

  2. edin.drug
    #38
    Отговор на коментар #32

    Църквите (сградите) са на църквата, под чиято юрисдикция се намират. Юрисдикцията не се определя по етнически, а по географски принцип и няма значение, кой ги е строил. Църквата е универсална, а не национална.

  3. edin.drug
    #37

    И накрая, искам да кажа, че аз бих бил изключително щастлив, ако Константинопол се намеси в полза на автокефалията на Македонската православна църква. Ясно си давам сметка, че ако той има подобни намерения (за което се говори) сега е най-лошият момент да го направи, защото: 1. Още не е отговорено на мирните послания на украинците към различните патриаршии (отговорът на Сръбската православна църква е много важен). 2. В Париж в този момент тече асамблея на задграничния Екзархат, на която се води борба

  4. edin.drug
    #36
    Отговор на коментар #33

    И цялата Търновска конституция да ми цитирате - светското право няма нищо общо с църковното право. Църковно-юридическите и вероизповедните въпроси се решават на църковен събор. В определени случаи се решават от Константинопол (вековна практика на апелация към катедрата). Никой не може да претендира да има юрисдикция там където има етническо присъствие на претендиращата катедра.

  5. Коментарът е изтрит в 16:32 на 24 февруари 2019 от автора.
    #35
  6. edin.drug
    #34
    Отговор на коментар #31

    Нищо общо няма със сегашното положение схизмата от 1972 - ако си бяхте направили труда да прочетете предишните постове щяхте да разберете, че схизмата е поради претенцията българската екзархия да е екзархия на "българския етнос", а не на определени български територии. От смъртта на Св. Евтимий, Патриарх Търновски ние нямаме автокефална църква. Така че е трябвало да поискаме или да се възстанови Търновската патриаршия (като автокефална) или да поискаме томос от Константинополския патриарх. Вместо

  7. АлександърНиколов
    #33
    Отговор на коментар #20

    В Глава IX – ЗА ВЕРАТА от Търновската Конституция четем: 39. Българското Княжество отъ църковна страна, като съставлява една неразделна часть отъ Българската църковна область, подчинява се на Св. Синодъ - Върховната духовна власть на Българската църква, гдето и да се намира тая власть. Чрезъ последнята Княжеството съхранява единението си съ Вселенската Въсточна Църква въ всичко, що се отнася до догмите на верата. Много ясно е казано в Търновската Конституция – Българското княжество от църковна страна

  8. АлександърНиколов
    #32
    Отговор на коментар #20

    Чий са българските черкви и черковни имоти в Царибродско, Босилеградско, Трънско, Кулско и Струмишко след 100 години сръбска окупация по силата на Ньойския мирен договор от 1919 година? Какви свещенници трябва да свещенодействуват там според каноните на Православната църква? Отговор на тези въпроси ще получите след като прочетете следващите редове. По мое мнение тези въпроси не са засегнати нито от политици, нито от клира на Българската екзархия и в последствие – Българската патриаршия, както преди

  9. АлександърНиколов
    #31
    Отговор на коментар #20

    Многото неточности които сте си позволили в това и другите ви писания са явно тенденциозно подредени за да се търси непременно вина у българите. Антим I през май 1972г. не иска нищо друго освен автокефална българска църква, докато в султанския ферман от 1970 г. е записано автономна и това е формалния повод Цариградската патриаршия да обяви на 16 септември 1872 г. Българската православна църква за схизматична, тъй като не признава върховенството на гръцкия патриарх - точно както сега украинците не признаха върховенството на московския патриарх. Забележете че тогава и гърци и българи са наравно поданици на турския султан.

  10. milan
    #30

    Разбирам те,искаш да си последен,но загуби този спор,знаеш го,колкото и да се подсмихващ ,насила.Така са те инструктирали,нали трябва да си оправиш зъбите и платиш парното.Надявам се,следващият път,като посетя България,такива"балалайки",като тебе да не работят в нета,като руски тролове.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.