Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пациентите се оплакват от липсващи лекарства и лошо отношение в болниците

12 коментара
Пациентите се оплакват от липсващи лекарства и лошо отношение в болниците

Проблеми със снабдяването с лекарства, основно за онкоболни, и лошото отношение в болниците са най-честите причини за оплакванията на пациентите. В същото време хората не познават правата си като пациенти и са склонни да се нагаждат спрямо администрацията в здравеопазването. Това показват резултатите от проект на Центъра за защита правата в здравеопазването (ЦЗПЗ), осъществен с подкрепата на фондация “Америка за България“.

Д-р Стойчо Кацаров от центъра заяви, че от април миналата година досега в организацията са постъпили 609 сигнала като най-много – 182 от тях или 29.9% - са свързани с липсата на лекарства.

“Жалбите, свързани с лекарствоснабдяването, зачестиха значително в началото на тази година около прехвърлянето на търговете за лекарства от здравното министерство към болниците, а някои медикаменти - към Здравната каса“, обясни Кацаров като посочи, че пикът на оплакванията е бил през май-юни.

“В момента получаваме значително по-малко сигнали, като трябва да се отчетат летните месеци на отпуски, както и влизането в някакъв ритъм на лекарствоснабдяването“, посочи той.

Въпреки първоначалните проблеми около прехвърлянето на лекарствата от здравното министерство към НЗОК, сега ползите от това се виждат, коментира Теодора Захариева от центъра. “Сега 3000 жени повече получават хормонална терапия за онкозаболяванията си, отколкото когато лекарствата се предоставяха от здравното министерство след търг, тъй като тогава се работеше с приблизителна бройка, а сега е ясен точният брой на пациентите“, посочи тя. Захариева се надява, че от следващата година още лекарства да бъдат прехвърлени към Здравната каса, както беше обещано от здравното министерство.

Проучване на центъра показва, че около 30% от анкетираните ползват редовно лекарства, които изцяло или частично се поемат от НЗОК. Около 16% от анкетираните рядко използват такива лекарства, а 56% не ползват.

Качеството на медицинската помощ е следващата най-честа причина за оплаквания. В центъра са постъпили 160 такива сигнала. Оплакванията за това, че пациентите е трябвало да плащат, са 60 като поради непознаване на правата си те не са били наясно дали е трябвало наистина да си платят в конкретната ситуация. На заден план като проблем пациентите поставят достъпа до медицинска помощ, като подобни сигнали са 52.

Според адресата на жалбите най-много на брой (308) са оплакванията от болниците и диспансерите в страната. “Хората се оплакват основно от лошото отношение, с което се сблъскват в тях. Получили лошо отношение, те вече подлагат под съмнение качеството на медицинската помощ и са склонни да търсят лекарски грешки, дори когато няма такива“, посочи Кацаров. Центърът води 19 съдебни дела за лекарски грешки като десет от тях са в София, а останалите – в страната. По едно от делата центърът защитава болницата, а не пациентът, тъй като смята, че в случая лечебното заведение няма вина.

Анкета сред 241 души, проведена от центъра, пък показва, че хората не познават правата си и единственото, което масово знаят е какъв е размерът на потребителската такса за преглед при лекар.

В същото време 68% от хората не са наясно, че могат да бъдат лекувани без тяхното съгласие в определени от закона случаи. 35% не са наясно, че дори да не са здравноосигурени бременните жени имат право на безплатна родилна помощ. Хората не знаят и на колко направления за консултация със специалист имат право годишно. От 241 души само двама са отговорили правилно, а именно че на човек се пада по по-малко от едно направление.

На въпрос дали са им правени профилактични прегледи 53.9% отговарят, че се подлагат на тях всяка година, 31.5% - рядко, 12.9% не са били преглеждани, а 1.7% не знаят.

Като цяло 45% от анкетираните отговарят, че правата на пациентите у нас не са защитени, а 41.9% отговарят, че са защитени само отчасти.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    Повечето пишат нелепости и ругатни,без конкретни доводи.Може би бъркате различните периоди и различните министри и зам.министри на здравеопазването.Нямате право да говорите така за Илко Семерджиев и Ст.Кацаров,размърдайте си мозъците и си спомнете хронологията,пък тогава пишете!Явно сте се объркали тотално!Защо не питате за шефа на Бърза помощ,за проф.Гайдарски и други лица,за които имате какво да питате!

  2. Анонимен
    #11

    Пацинтът има ,,право ,, на половин контролен преглед след първия преглед при специалист. Ако заболяването изисква повече от 1 посещение - трябва да плаща . Защо НЗОК не го казва на хората ? Отговорете си сами. Само PR си правят колко много дават за пациентите . А народът дреме и не се жалва от това.По- лесно е да каже - докторите са корумпирани , искат пари.

  3. Анонимен
    #10

    СТОЙЧО КАЦАРОВ
    Зам -здравен министър .През октомври 2000 г. провежда търг за доставчици на инсулин. Спечелила го датската “Ново Hopдиск", която от 30 г. е на нашия пазар и получава поръчка за 75 хил. флакона. Кацаров обаче заръчал още 30 хил. на друга фирма, чийто инсулин се изписвал по-рядко. Той залежал в аптеките, след като датският се изчерпал. Заради дефицита д-р Кацаров поръчал на Ново Нордиск" още 63 хил. флакона. Били доставени веднага, но ведомството нямало пари да плати. Тодор и Венко Кацарови

  4. Анонимен
    #9

    Стойчо Кацаров по-добре да си наляга парцалите, защото е до гуша затънал в далавери още от времето, когато беше зам.министър на другия далавераджия Илко Семерджиев. Да си спомни далаверите с инсулина, с линейките и много други. Да си спомни как с Илко създадоха абсурдното монополно недомислие, наречено "здравна каса", и ако има поне малко срама - да неведе глава и остави другите да чепкат проблемите. Неговите ръце са прекалено мръсни.

  5. Анонимен
    #8

    Който е гласувал за Разбойко Борисов, няма право да се оплаква!

  6. Анонимен
    #7

    Все пак министър на здравеопазването е по-известния като Стефчо Пу...та, а е известен по този начин, не защото е гинеколог. Та този човек блокира всякаква реформа, която в интерес на истината най-бързо се развиваше при лудото Анче. Но Стефчо П.е чудесна илюстрация на поговорката Преглонена главица сабя не я сече, та затова пациентите могат да се оплакват колкото си искат.

  7. Анонимен
    #6

    Оплакват се ама БОКО купи Пантери вертолети. Поне ще летите

  8. Анонимен
    #5

    Пациентите знаят правата си, но не съществува инстанция, която да застави болниците да прилагат правата на пациентите!

  9. Анонимен
    #4

    Za takova zdraveopazvane ste glasuvali, poluchavate si go. I da ne vzemete da glasuvate za DSB, nedeite, shte vzeme da stane po-dobre, koeto ne e dobre, A?

  10. Анонимен
    #3

    За шибаняците от бг - социално здравеопазване, за властта - специално.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.