Пътуване по ръба на закона

Автобусни превозвачи вземат пътници за страни, в които нямат право да работят

Пътуване по ръба на закона

Пътуването в чужбина с някоя от големите родни автобусни компании може да се превърне в истински кошмар, когато се окаже, че те стоварват на ТИР-паркинг, защото фирмата няма право да спира в дадената страна, а на сръбската граница шофьорите ти тикат стекове с цигари в ръцете.

Ситуацията е съвсем реална и се е случила с Д.Г. миналата седмица, когато ѝ се е наложило да пътува служебно до хърватската столица Загреб. Компанията е “Юнион Ивкони”, но “обичаят” да се продават билети до дестинации, с които превозвачът няма споразумение да работи, а пътниците да бъдат оставяни някъде по пътя, едва ли е изключение.

От самата компания отрекоха да са запознати с тази практика, която е в нарушение както на разпоредбите на Закона за автомобилните превози, така и на вътрешния правилник на “Юнион Ивкони”. Ръководството на фирмата прехвърли отговорността на шофьорите, които се договаряли с пътниците. Възможно е също дистрибуторите на билети – в случая туристически агент, да се е споразумял с клиента да го оставят някъде по пътя, а водачите не са могли да откажат, предположиха още шефовете на компанията.

Случаят

Двупосочният билет за Загреб от “Юнион Ивкони” е купен от туристически агент по електронен път. При получаването на хартиеното копие на касата на превозвача на него пише София – Триест – София. В автобуса стюардът обяснява на пътничката, че компанията няма открита линия до Хърватия и нямат право да я оставят в Загреб.

На 20 километра от хърватската столица Д.Г. е свалена на крайпътен мотел, около който има ТИР-паркинг и бензиностанция. Тя трябва да си хване такси, за стигне до града, за който все пак си е купила билет. Стюардът ѝ дава италиански номер, на който да звъни, за да разбере кога ще я приберат обратно за София. В деня на заминаването към България никой не отговаря на номера, а когато пътничката най-накрая успява да се свърже с персонала в автобуса, ѝ казват да чака на същия мотел извън Загреб в 19 ч. Само че чакането се проточва до 20.30 и е съпроводено с всички главоболия, които може да се очакват от пребиваването на подобно място.

Премеждията не свършват дотук. На сръбската граница автобусът спира за почивка, а шофьорите се насочват към задния вход на едно от заведенията до граничния пункт. Оттам се връщат натоварени със стекове цигари. На пътниците е обяснено, че ще раздадат по един на всеки, който не е купил цигари за себе си, за да си нямат проблеми с граничните служби. Според Д.Г. стекове са раздадени на поне 30 пътници. На връщане се разиграва същата схема.

Обещаваме незабавна реакция. Тези хора ще бъдат наказани”, заяви пред Mediapool собственикът на “Юнион Ивкони” Ивайло Константинов. Той заяви, че е запознат с проблема с контрабандата от страна на шофьорите и призова пътниците да сигнализират по време на самото нарушение, за да могат тези служители да получат по-тежки наказания. В случая обаче по-осъдително е поведението на сънародниците, чиято пасивност и неангажираност към ситуацията ги прави съучастници в незаконна схема.

Въпросите за продаването на билети и спирането в държави, за които нямат право, Константинов препрати към изпълнителния директор на “Юнион Ивкони” Ирена Кирилова.

Кирилова обясни, че спирането в Хърватия, до която компанията няма разкрита линия, е “нерегламентирано”. Това несъмнено е нарушение и ние ще проверим случая, обеща тя.

Кирилова каза още, че билетът е продаден от техен контрагент, който явно е имал договорка с пътничката да я свалят в Хърватия. Шофьорите не са отказали, което е нарушение както на вътрешния правилник на компанията, така и на разпоредбите за автобусни превози, допълни изпълнителният директор на “Юнион Ивкони”. Тя заяви, че замесените служители ще бъдат наказани.

Потърсени за коментар, от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” обясниха, при нарушение на маршрутно разписание – тоест, спиране на места извън регламентираните спирки - се предвижда санкция от 200 лева за шофьора на автобуса.

Споделяне
Още от България

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?