Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътуване по ръба на закона

Автобусни превозвачи вземат пътници за страни, в които нямат право да работят

18 коментара
Пътуване по ръба на закона

Пътуването в чужбина с някоя от големите родни автобусни компании може да се превърне в истински кошмар, когато се окаже, че те стоварват на ТИР-паркинг, защото фирмата няма право да спира в дадената страна, а на сръбската граница шофьорите ти тикат стекове с цигари в ръцете.

Ситуацията е съвсем реална и се е случила с Д.Г. миналата седмица, когато ѝ се е наложило да пътува служебно до хърватската столица Загреб. Компанията е “Юнион Ивкони”, но “обичаят” да се продават билети до дестинации, с които превозвачът няма споразумение да работи, а пътниците да бъдат оставяни някъде по пътя, едва ли е изключение.

От самата компания отрекоха да са запознати с тази практика, която е в нарушение както на разпоредбите на Закона за автомобилните превози, така и на вътрешния правилник на “Юнион Ивкони”. Ръководството на фирмата прехвърли отговорността на шофьорите, които се договаряли с пътниците. Възможно е също дистрибуторите на билети – в случая туристически агент, да се е споразумял с клиента да го оставят някъде по пътя, а водачите не са могли да откажат, предположиха още шефовете на компанията.

Случаят

Двупосочният билет за Загреб от “Юнион Ивкони” е купен от туристически агент по електронен път. При получаването на хартиеното копие на касата на превозвача на него пише София – Триест – София. В автобуса стюардът обяснява на пътничката, че компанията няма открита линия до Хърватия и нямат право да я оставят в Загреб.

На 20 километра от хърватската столица Д.Г. е свалена на крайпътен мотел, около който има ТИР-паркинг и бензиностанция. Тя трябва да си хване такси, за стигне до града, за който все пак си е купила билет. Стюардът ѝ дава италиански номер, на който да звъни, за да разбере кога ще я приберат обратно за София. В деня на заминаването към България никой не отговаря на номера, а когато пътничката най-накрая успява да се свърже с персонала в автобуса, ѝ казват да чака на същия мотел извън Загреб в 19 ч. Само че чакането се проточва до 20.30 и е съпроводено с всички главоболия, които може да се очакват от пребиваването на подобно място.

Премеждията не свършват дотук. На сръбската граница автобусът спира за почивка, а шофьорите се насочват към задния вход на едно от заведенията до граничния пункт. Оттам се връщат натоварени със стекове цигари. На пътниците е обяснено, че ще раздадат по един на всеки, който не е купил цигари за себе си, за да си нямат проблеми с граничните служби. Според Д.Г. стекове са раздадени на поне 30 пътници. На връщане се разиграва същата схема.

“Обещаваме незабавна реакция. Тези хора ще бъдат наказани”, заяви пред Mediapool собственикът на “Юнион Ивкони” Ивайло Константинов. Той заяви, че е запознат с проблема с контрабандата от страна на шофьорите и призова пътниците да сигнализират по време на самото нарушение, за да могат тези служители да получат по-тежки наказания. В случая обаче по-осъдително е поведението на сънародниците, чиято пасивност и неангажираност към ситуацията ги прави съучастници в незаконна схема.

Въпросите за продаването на билети и спирането в държави, за които нямат право, Константинов препрати към изпълнителния директор на “Юнион Ивкони” Ирена Кирилова.

Кирилова обясни, че спирането в Хърватия, до която компанията няма разкрита линия, е “нерегламентирано”. Това несъмнено е нарушение и ние ще проверим случая, обеща тя.

Кирилова каза още, че билетът е продаден от техен контрагент, който явно е имал договорка с пътничката да я свалят в Хърватия. Шофьорите не са отказали, което е нарушение както на вътрешния правилник на компанията, така и на разпоредбите за автобусни превози, допълни изпълнителният директор на “Юнион Ивкони”. Тя заяви, че замесените служители ще бъдат наказани.

Потърсени за коментар, от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” обясниха, при нарушение на маршрутно разписание – тоест, спиране на места извън регламентираните спирки - се предвижда санкция от 200 лева за шофьора на автобуса.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #18

    Добре че им е раздал по стек цигари за минаване през границата, а не по доза наркотици. Не е имало опасност да влезнат в затвора, а само конфискация и евентуално някой черен печат в паспорта.

  2. Анонимен
    #17

    vmesto da nakazvat shofiorite, da im dadat normalni zaplati, za da ne se nalaga da si doizkarvat parite po takav nachin! a za tezi spiraniya nereglamentirani, nyama kakvo tyah da gi vinyat! te nyama da sprat ako ne im e naredeno ot tehnite shefove! ama darzhat mnozinstvoto v mizeriya, i posle se oplakvat che se opitvali da zhiveyat po-komfortno! egati naglostta!

  3. Анонимен
    #16

    Болгар, болгар....

  4. Анонимен
    #15

    Простащина, която е заложена в нас генетично. Бедността не е причина за простащината, тя ни служи за оправдание на собствената ни наглост, некъдърност и алчност.

  5. Анонимен
    #14

    А защо пътувате с автобуси, бе хора? Самолети няма ли? Хич не е скъпо. Освен това - чий го дирите из Европа? Като искаш да посетиш страна, която си заслужава или да поработиш - иди в Америка, Австралия и т.н.

  6. Анонимен
    #13

    Аз също патих по време на пътуване до Германия, само че Юнион Ивкони вместо да ме обслужат със собствен автобус (що годе приличен) ни натовариха на видимо силно амортизиран бус, чието челно стъкло бе подсилено с болкит и по чиито седалки можеше да се прочете менюто от последните 30 курса. Отстрани на буса бе изписано "София Бус". Когато спряхме в Сръбска за почивка на бензиностанцията се оказа че в тоалетната работи само една кабина от 4 и един писоар от 2... още пазя снимки от там! Да не говорим, че преди нас имаше поне 4 автобуса народ за ползване на същото място... Няма да обяснявам останалото, но се прибрах с друга фирма и останах доволен!

  7. Анонимен
    #12

    Абе умници, не ви ли впечатлява безумието на планината от безсмислени регулации. Като автобуса минава през даден град, защо да не може да слезе човек там, а трябва да се крие. Нали си е платил всички измислени такси - автобуса също. чий монопол защитават тези тъпи регулации, или просто поощряват корупционните практики.

  8. Анонимен
    #11

    Ако не са Юнион няма да има цигари в западна Европа уе, умници ;-) Да са живи и здрави шоферите, а тая булка сори майна, ма като няма спирка в Хърватска, къв го дири там? Още повече те в Загреб няма как да я оставят, шот ако ги хванат ша има яко бецален. Така че тва че някой си е купил цигари е мега нормално, тва е пазарна икономика, по-ефтиното се продава по-лесно;) Cheers

  9. Анонимен
    #10

    Вече нищо не е в състояние да ме изненада.И нещо друго сега се замислих, учудва ме как държавата чрез Rнспекцията по труда проверява трудовите договори на българските шофьори - тираджии и възможно ли е тираджия да пътува по света с трудов договор на 4часа или с някакъв договор,че е нает за извършване на транспортна услуга?Толкова е лесно та ТИР-овете поне минават граница, митница. Защо не се следят трудовите им договори?

  10. Анонимен
    #9

    Юнион Ивкони - ще реагираме???? Фирмата, която взема няколко пакета от разписания в страната и си прави каквото иска с тях. Тоест изпълнява ги през едно примерно, за да има пътници за автобуса. Фирмата, която возеше с табела "Пловдив" от София до Калотина, а всъщност пътуваше до Франкфурт. Фирмата, чиито шеф беше близък с ДПС и по-точно с патрона си Рамадан Аталай, а сега е съветник от ГЕРБ. И още нещо - те и за направления в страната нямат право да спират на автогари, ама спират. И никой не ги пипа!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.