Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътуващите със самолет в Европа нараснали с над 20% за пет години

България е с най-малък ръст на пасажерите, а летище "София" е на 87-мо по натовареност

1 коментар
Пътуващите със самолет в Европа нараснали с над 20% за пет години

Самолетът става все по-предпочитано средство за придвижване на големи разстояния. Броят на авиопасажерите през последните години непрекъснато се увеличава. Над 918 млн. души са пътували по въздух в Европейския съюз през 2015 г., което е ръст от 4.7% спрямо година по-рано и 22% спрямо 2009 г. сочат данните на "Евростат".

В България увеличението на пътниците със самолет е най-ниското спрямо 28-те страни членки. През миналата година от и до България са превозени над 7.6 милиона пътници, което е ръст от едва 1.2% спрямо 2014 г. От тях над 5.4 млн. са пътували за страни в ЕС, а над 2 млн. за страни извън ЕС. Останалите са ползвали вътрешни полети. Над половината от пътниците са преминали през най-голямото летище в страната – "София", което в момента е в процедура по отдаване на концесия, сочат още данните на "Евростат".

Голямата конкуренция в бранша, която доведе до значително понижаване на цените на авиобилетите, бумът в туризма, растящата урбанизация и възстановяването на икономическия растеж и увеличаването на средната класа са сред основните причини за постоянния ръст на въздушния транспорт.

Над 900 милиона въздушни пътници в ЕС през 2015 г.

Повече от 918 милиона пътници са ползвали въздушен транспорт в ЕС през 2015 г. Ръст е отчетен във всяка една от 28-те страни членки, сочат данните на ЕС.

Над 45% от пътниците са ползвали самолет за придвижване в страни от ЕС, а извън него 37%. В същото време намаляват вътрешните полети в самите страни - по-малко от един на всеки пет пътници (17.6%).

Най-голям ръст на авиопътниците е регистриран в Словакия (16.3%) и Румъния (15.3%), следвани от Унгария (13%), Полша (12.4%), Ирландия (12.3%), Литва (11.3%) и Португалия (10.6%).

Данните на "Евростат" показват още, че един от всеки четвърти въздушен пътник е пътувал до Великобритания, където общо са превозени над 232 милиона пътници със самолет.

След нея се нареждат Германия (194 млн. пътници), Испания (175 млн), Франция (141 млн)

и Италия (128 млн).

Въздушният транспорт остава един от най-сигурните начини за придвижване на територията на ЕС. Загиналите при авиокатастрофи са 155 души през 2015 г. и общо 211 от 2009 г. досега, сочат данните на "Евростат".

"Хийтроу", "Шарл де Гол" и Франкфурт са най-натоварени

Най-натоварените летища в Европа са лондонското "Хийтроу", "Шарл де Гол" в Париж и "Майн" във Франкфурт, докато летище "София" заема 87-ма позиция, сочат данните на Евростат.

През миналата година на "Хийтроу" са обслужени близо 75 млн. пътници, което е ръст от 2.2% в сравнение с 2014 г. През "Шарл де Гол" са преминали над 65 млн. пътници (+3.2%), а през летището на Франкфурт близо 61 млн. пътници (+2.5%).

Всяко едно от най-добрите 30 летища в ЕС отчита увеличение на броя на пътници през миналата година, с изключение на миланското летище "Малпенса", където е отчетен спад от 1.2%.

Най-високи повишения сред топ 30 са регистрирани в Атина (19.1%) и на "Лутън" в Лондон (17%), където кацат нискобюджетни авиокомпании, следвани от аерогарите в Дъблин (14.9%), "Станстед" в Лондон (12.9%), "Барахас" в Мадрид (11.4%) и Лисабон (10.8%).

През най-голямото българско летище "София" са преминали над 4 млн. пътници, което е ръст от 6.5%. От тях 3.2 млн. са били във страни от ЕС, 642 хил. извън ЕС и едва 158 000 са ползвали вътрешни полети, сочат данните на "Евростат".

Над два пъти и половина ръст на пътническия трафик до 2032 г., недостиг на пилоти

Над два пъти и половина ръст на пътническия въздушен трафик за двадесет годишен период до 2032 г. и недостиг на пилоти, сочат анализите на най-големите производители на самолети "Еърбъс" (Airbus ) и "Боинг" (Boeing).

Нужда от приблизително 29 220 нови пътнически и товарни самолети до 2032 г., прогнозира европейският производител "Еърбъс". Според изследването на компанията пазарът за граждански самолети се изчислява на над 4.1 трилиона долара, като от него се очаква среден годишен ръст от 4.7%.

От необходимите 29 220 самолета, 28 350 ще бъдат пътнически, а останалите товарни. От пътническите около 10 400 ще заместят сега наличната техника, което значи, че днешният флот от около 17 740 пътнически самолета по света ще се удвои за 20 години и ще достигне 36 560 броя.

Азиатско-тихоокеанският регион ще бъде водещ във въздушния пътническия трафик. Над една трета от него (36%) ще се осъществява там през 2032 г. и ще изпревари Европа и Северна Америка, чийто дял ще бъде съответно 20% и 19%.

Основните причини са нарастващото население в Азия и икономическия растеж на страните от региона. Най-сериозен ръст се прогнозира във вътрешните полети на Индия (10% годишно), както и в Китай и Бразилия (по 7%).

Ръстът на въздушният превоз ще доведе до глад за пилоти, като недостигът вече се усеща. Според изследване на "Боинг" до 2032 г. за поддържането на нарастващия световен авиофлот ще са необходими 190 000 нови пилоти. Само за Китай техният брой се оценява на 77 000. Българските авиокомпании също вече изпитват недостиг на кадри.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. pinocchio
    #1

    а пешеходците, особено на пряко през браздата с 200%...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.