Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътят на петрола през Южните Балкани

0 коментара

В днешния следвоенен период на Балканите интеграцията е ключова дума за западните политически стратези. По-малко привлекателните качества на района - контрабандата, корупцията, войната и икономическото изоставане, значително ще намалеят, след като те бъдат интегрирани. Приоритет имат политическата и особено икономическата интеграция. Така твърди Западът.

Тогава защо петролопроводите в Южните Балкани, които бяха замислени преди почти 10 години, все още не са построени? Каква е причината за това забавяне и ще се промени ли положението? Няколко проблема - част от които финансови, а повечето - не, възпрепятстват двата на пръв поглед конкурентни тръбопровода - Албания-Македония-България или АМБО, който свързва Черно и Адриатическо море; и линията Бургас-Александруполис между Черно и Егейско море.

Последната - общ проект на руското, българското и гръцкото правителства, има целеви капацитет от 40 милиона тона годишно. Дългата 175 мили линия ще струва от 630 до 700 милиона долара и засяга руските петролни интереси. ЛУКойл притежава бургаската рафинерия Нефтохим, а Юкос неотдавна се включи с инвестиция от 200 000 долара.

Христос Димас - един от шефовете на проекта, казва, че "Юкос е една от фирмите, които го поддържат, тъй като участват от самото начало". Въпреки някои екологични опасения Димас е оптимистичен за Бургас-Александруполис: "Без никакво съмнение, ние сме в състояние да обработваме всички видове танкери, включително и от класа VLCC".

"Проблемът е уникален не само за Егейско море, а за цялото Средиземноморие. Засиленото използване на танкери с двойни корпуси има значение, но да разполагаме едновременно с наш тръбопровод и с маршрута през Босфора е най-изгодното решение за пренос на петрол от Черно море до западните пазари.

Поддръжниците на АМБО обаче твърдят, че за разлика от албанското пристанище Вльора, гръцкото Александруполис е недостатъчно дълбоко, за да обработва супертанкерите от клас VLCC, и недостатъчно голямо, за да отговори на международните изисквания за радиус на завой.

Линията АМБО е с дължина 560 мили и би струвала 1,2 милиарда долара. Целевият ѝ капацитет е 35 милиона тона годишно. Голямото предимство на АМБО е, че пресича целия Балкански полуостров, с което изцяло елиминира опасността от петролен разлив в Егейско море. Тази заплаха дойде на дневен ред на 13 декември, когато петролен танкер се запали недалеч от бреговете на Атика.

Пожарът бе потушен след 3 часа и не бе съобщено за екологични щети. Но със своята икономика, зависеща от туризма и с бързото наближаване на Олимпийските игри в Атина през 2004 г., може ли Гърция да си позволи и занапред рисковете за околната среда /и за имиджа/, които са свързани с движението на танкери?

В определена степен обаче да се спори по двата проекта е безсмислено. Те имат толкова различни дължини и цели, че на практика не е възможно да се сравняват на базата на това кой какво може да си позволи. В крайна сметка, не желанието за съкращаване на разходите, а интересите на частни компании и онези, които имат личен интерес в засегнатите страни, ще решат дали тези тръбопроводи ще бъдат построени.

Първият и най-важен проблем за двата проекта е въпросът как бъдещият каспийски петрол ще достига до Бургас. И при двата проекта ще се използват танкери от пристанищата в източната част на Черно море, които ще пълнят терминалите, а впоследствие и тръбопроводите. Но докато не се реши проблемът с доставките, всички варианти за преработката остават хипотетични.

Дори и да предположим, че се намери начин да се изнася петрол от Каспийско море, остават и други хипотетични проблеми. Джон Робъртс, главен редактор на Плат Енърджи Груп /Platt Energy Group/, коментира, че балканските експортни маршрути може дори да не са необходими.

Като сочи очакваните капацитети за линиите Баку-Тбилиси-Джейхан (1 милион барела дневно), Каспийския тръбопроводен консорциум (700 000 барела дневно) и потенциалните каспийско-руски тръбопроводи (400 000 - 500 000 барела дневно), Робъртс повдига провокативния въпрос: "Без никакви други тръбопроводи, посочените могат да обработват принципно поне 1,2 милиона барела дневно и по този начин вероятно да обхванат целия износ от азербайджанско-каспийския район.

А това не оставя много място за други експортни маршрути. И към Черно море може да се насочат по-малки от очакваното обеми - при това положение, дали изобщо е изгодно да се строят транзитни линии през Балканите, предвид ниското вътрешно потребление в самия район?"

Втората основна причина за забавянето бе проектът Баку-Тбилиси-Джейхан - маршрут, който свързва Каспийско и Средиземно море. Замислен почти по същото време, когато и двата балкански тръбопровода, до неотдавна той бе преследван от съмнения заради собствените си минуси.

Но американските власти го издигнаха като приоритетен най-вече по политически причини. Балканите бяха удобно забравени и изграждането на тръбопровода Баку-Тбилиси-Джейхан започна на 18 септември. По ирония, именно сегашният президент на АМБО Тед Фъргюсън даде началния тласък за Баку-Тбилиси-Джейхан, когато работеше за филиала на Халибъртън - Браун енд Рут, през 1994 г.

Сега, когато турците (които са главните облагодетелствани от проекта Баку-Тбилиси-Джейхан) вече не се тревожат за конкуренцията, поддръжниците на балканските маршрути се надяват да бъдат справедливо изслушани. Но стратегическото значение на района намаля за САЩ, чиито предни постове вече са в Централна Азия.

Русия пък започна директни танкерни доставки за Америка. Единственият производител, който е в състояние да конкурира ОПЕК, има големи планове в тази област. На 19 октомври бившият премиер Евгений Примаков обяви, че само през 2003 г. Русия се надява да изнесе 50 милиона тона петрол за САЩ. И нещо невероятно, ЛУКойл дори изкупи цялата мрежа от бензиностанции на фирмата Гети Ойл /Getty Oil/ в Америка.

Пораждащото някога страх руско нашествие се оказа икономическо, а не военно. На Балканите САЩ постигнаха последната си стратегическа цел през 1999 г. с принудителното установяване на постоянно военно присъствие - огромната база Бондстийл в Косово.

А след терористичните атаки от 11 септември 2001 г. мироопазващите сили, които вече бяха намалени, отслабнаха още повече. Американските акции в Афганистан, а (скоро) и в Ирак, предизвикаха мащабна предислокация на сили. Сегашното слабо внимание към Южните Балкани налага на поддръжниците на тръбопроводите в района да полагат още по-големи усилия за популяризирането им.

Но в търсенето на инвеститори първите въпроси, на които трябва да се отговори са за инфраструктурата, за политическата стабилност и за бизнес-климата на страните-домакини.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.