Пътят през Владая за Перник става с четири ленти

През есента обявяват поръчки за ремонт на 720 км пътища за 400 млн. лв.

Инциденти по пътя София - Перник в района на Владая са чести заради лошото състояние на настилката и тесните участъци сн.Архив

Изключително натовареният път през Владая за Перник, Благоевград и Кюстендил, който е на вълни и в окаяно състояние, става с четири ленти за движение, като плановете са изграждането му да започне още през пролетта на 2015 г. Това съобщи министърът на регионалното развитие в оставка Десислава Терзиева след среща с областния управител на Перник.

Отсечката е включена за финансиране по оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) 2013-2020 г. и е част от реконструкцията на 43 км участъци от пътя Кюстендил – Перник – Драгичево – Софийски околовръстен път.

В момента се изработва инвестиционния проект, като "Пътпроект" трябва да предложи варианти за преминаването на тесните участъци в района на Владая и Драгичево, каза председателят на управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Стефан Чайков пред Mediapool.

 

Вариантът с виадукт през Владая категорично отпада, защото проектът няма да може да се финансира по ОПРР, а и ще се оскъпи излишно, коментира Чайков. По думите му обсъжданият вариант е в отсечката между Александровския мост и Черния кос при Владая лентите за движение да са три с реверсивни светофари. Това означава, че ще има т.нар. интелигентни транспортни системи, които ще пропукат автомобилите в зависимост от трафика в момента. Сега това се опитват да правят полицаите ръчно през почивните дни, като ако ги мързи просто не слагат гумените конуси, в резултат на което се образуват километрични колони в петък вечер на изхода от София или в неделя вечер на входа.

 

При Драгичево се планира пътят да се разшири с четири ленти, като в момента вървят преговори със собствениците на имоти. Ако те обаче поискат прекалено високи цени за отчужденията най-вероятно и там пътят ще бъде с три ленти, за да не се бави строителството.

 

Плановете са инвестиционният проект за цялостния ремонт на пътя София – Владая – Перник, който е абсолютно наложителен, да бъде готов през есента. Дотогава се очаква да бъде одобрена и новата ОПРР. Ако това се случи, веднага пускам търговете за строителство, обеща Чайков.

Ремонтът на пътя през Владая беше заложен по програма "Транзитни пътища ІV". Машините на "Агромах" дори бяха излезли на терен през лятото на 2009 г., но тогавашният шеф на АПИ Димитър Иванов спря строителството с аргумента, че няма алтернативно трасе за преминаване. В момента този проблем е решен с пускането на магистрала "Люлин".

Ремонт на 720 км за 400 млн. лв.

Общо по новата ОПРР е заложен ремонт на 720 км първокласни и второкласни пътища за около 400 млн. лв. Всички те са в окаяно състояние и чакат да бъдат рехабилитирани от години.

В момента тече проектирането на по-голямата част от тях, като договорите с изпълнителите бяха сключени в края на юни и началото на юли. От общо шестте обособени позиции до момента са подписани договори за четири с фирмите "Пътпроект", "Рутекс", "Трансконсулт 22" и обединение "Бучех", показва справка в регистъра за обществените поръчки. Остава да бъдат подписани договорите само по още две обособени позиции, които се обжалват.

Съгласно сключените договори, фирмите трябва да са готови с проектите в срок от 60 дни. Така до есента повечето от обектите ще имат готови технически проекти. "В мига, в който Европейската комисия одобри оперативна програма "Регионално развитие", веднага пускам търговете, няма да ги бавя и минута, защото хората, чакат хубави пътища, а бизнесът работа", обеща Стефан Чайков пред Mediapool.

 

Дублиращото трасе на магистрала "Тракия"

 

Дублиращото трасе на магистрала "Тракия" – първокласния път София – Пловдив през Ихтиман, Вакарел, Костенец и Белово, който също е в ужасно състояние, също е заложен в пътната програма по ОПРР за реконструкция.

 

В нея са включени и други важни пътни отсечки, за които хората от години настояват да бъдат ремонтирани, защото си трошат колите и често стават произшествия. Това са пътят от прохода Петрохан през Костинброд до София, Панагюрище – Пазарджик, Варна – Добрич, Ловеч – Троян и други.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?