Пътят за Рилския манастир ще остане затворен поне до спиране на валежите

Зам.-министър Нанков оглежда ската над пътя към Рилския манастир, сн. БГНЕС

Пътят към Рилския манастир ще остане затворен поне до спиране на валежите. Това съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в неделя.

През това време през него, през светлата част на денонощието, ще могат да преминават само духовенството и персоналът на манастира. За целта ще бъде поставена светофарна уредба със сигналист, който ще я командва. Наблюдение ще бъде извършвано докато скатът не бъде укрепен 100 процента.

Това е станало ясно по време на инспекция на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, уточняват от министерството. Днес той е бил на мястото на голямото срутище, което се активира в резултат на интензивните валежи през последните дни и затвори пътя от Кочериново към Рилския манастир. Нанков е направил проверка на работата по разчистване на падналата скална маса заедно с Иван Досев - член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура", изпълнителният директор на "Автомагистрали" ЕАД Стоян Беличев и проф. Николай Жечев - проектант на обекта.

Рилският манастир и пътят до него бяха навестени от премиера Бойко Борисов в края на миналата година. Тогава той обяви, че с близо 6 млн. лв. е било завършено укрепването на срутището по пътя за манастира.

Днес от думите на Нанков обаче се разбра, че нищо не е завършено. Според него по укреплението има да се извършват още дейности, не е миналава приемателна комисия, нито пък има акт 15.

Сега предстои довършване на строително-монтажни работи, сред които и анкериране. Изградената стена е поела голяма част от пораженията от активизиралия се срутищен процес. Изпълнила е предназначението си да предотврати много тежко компрометиране на пътния участък и свличане на земна маса, която да затвори пътя за Рилския манастир за минимум половин година.

На мястото е монтирана и най-високоякостната мрежа според световните стандарти - с дебелина 4 мм и растери от 80/145 мм, която задържа около тон. Според мнението на пътните специалисти падналият монолитен скален блок в резултат на валежите и силното преовлажняване на терена е над 30 тона и няма мрежа, която би могла да задържи подобен скален къс.

Проф. Николай Жечев е обяснил, че стената е издържала напора на ската. Предстои анкериране, за да не се получава рязко откъсване на скални късове. Ще бъдат поставени и 5900 м диагонални високоякостни въжета, които ще обединяват мрежите и ще спират падането на скалните късове. Това ще ограничи пораженията. Третото нещо, което трябва да се направи, е да се получи консолидация на масива, като се направят хоризонтални дренажи, които ще го отводняват и ще действат поне 3-4 години, е посочил професорът.

Извършването на геоложки огледи ще продължи, за да се прецени как да продължи укрепването. Пораженията по асфалтовата настилка ще бъдат коригирани от компанията.

Заместник-министърът е подчертал, че безопасността е най-важна и затова е работено денонощно. Големият скален къс е премахнат от пътното платно, то е изчистено в рамките на само няколко часа в тъмната част на денонощието. Нанков е благодарил на работниците, които в изключително опасни условия са успели да извършат аварийно-възстановителните мероприятия.

На въпрос дали не е трябвало да се обруши скатът, заместник-министър Нанков е коментирал, че премахване на целия скален блок би активирало 600-метрово свлачище.

По информация от НИМХ се очаква климатичната обстановка да остане непроменена до сряда - с усложнения и очаквани обилни валежи и сняг в по-високите места, основно в Западна България. Очаква се в резултат на това и на други места да се проявят свлачищни и срутищни процеси.

Споделяне

Още от България

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?