Павлова обяви строежа на нови 450 км магистрали до 2020 г.

Развитието на стратегическата инфраструктура – и най-вече пътната, е основен приоритет на държавата, заяви регионалният министър Лиляна Павлова на конференцията “Стратегическа инфраструктура, България 2012”, която се провежда в четвъртък. Магистралите сега са едва два процента от пътната мрежа.

В етап на строеж са обаче 260 км магистрали (“Тракия”, “Марица”, “Струма”, “Хемус”) и още 180 км първокласни пътища, каза Павлова. До 2020 година ще се направят още 450 км магистрали плюс 800 км скоростни пътища, посочи регионалният министър. Ще се изграждат и модернизират пътищата втори и трети клас, защото те осигуряват заетост и инвестиции вътре в регионите, каза Лиляна Павлова.

По думите на министъра по еврофондовете Томислав Дончев страната ни ще разполага с 11 милиарда лева от ЕС за инвестиции във всички типове инфраструктура за периода 2014 – 2020 г. Това е с 500 милиона лева повече от сегашния програмен период, който свършва през 2013 година.

Инфраструктурата не може да бъде цел сама по себе си – тя е част от политиките за развитие в други сфери – в подпомагане на малките и средните предприятия, в социалната политика и в решаването на демографските проблеми, каза Томислав Дончев.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски каза, че Оперативната програма "Транспорт" има историческия шанс да се възползва от финансов ресурс, какъвто не е имало през последните 20 години. Усвоените средства по тази оперативна програма вече наближават един милиард лева. Докато доскоро се говореше само за една магистрала - Тракия", то се сега се строят три, каза Московски. Столичното метро скоро ще има 30 километра линии, ще се модернизират стотици километри жп линии.

За строеж на пътища трябват огромни средства и е необходимо да се търсят нови начини за финансиране като например публично-частното партньорство, включващо концесии, посочи министър Московски. С усилията и на президента Росен Плевнелиев в плановете за финансиране на проекти с еврофондове е включена и магистрала "Хемус" – това позволи развитие на пътната мрежа в Северна България, каза Московски.

По думите му строежът на третия метродиаметър на столичното метро е приоритет за следващия програмен период, но неговото трасе вече е одобрено.

За Министерството на околната среда и водите най-важно през следващите няколко години е развитието на базисната екологична инфраструктура, каза екоминистърът Нона Караджова. Това са съоръженията за преработка на отпадъци, канализация и водоснабдителни системи, пречиствателни станции. За последните две години и половина по проектите за тази инфраструктура са платени повече от 900 милиона лева. Голямата ни цел е до 2020 година старите съоръжения да се подменят, а там където ги няма – да се изградят, каза министър Караджова. Очакваме да инвестираме още около 900 милиона лева във ВиК-мрежи и пречиствателни станции, добави тя.

В новия Закон за управление на отпадъците, който е на финален етап в Народното събрание, е заложено да постигнем през 2020 г. минимум 50 процента рециклиране на битовите отпадъци и поне 70 процента оползотворяване на строителните отпадъци, каза още екоминистърът.

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: