Пазарът на имоти в България започна да се окрупнява

Една от най-големите агенции за недвижими имоти у нас – “Адрес” - обяви в понеделник, че започва да продава активно франчайз на пазара у нас. 

Специалната дирекция “Франчайз” ще определя районите, в които ще се дават на фирми партьори и ще координира работата в тях. Новата дирекция ще се ръководи от Валентин Кръстев.

Пазарът на недвижими имоти в България започна да показва първите си признаци, че страната ни вече е член на Европейския съюз – т.е. нашият пазар стана част от една регламентирана и стройно функционираща система.

В началото на годината анализаторите от специализирания сайт за недвижими имоти http://www.imoti.net/ предвидиха, че през 2007 г. ще започне да намалява броят на пазарните играчи и аматьорите на имотния пазар. Прогнозата на специалистите е, че случайните компании на него ще започнат да се оттеглят от него.

Франчайзът на пазара на недвижими имоти е първата стъпка за това окрупняване и легитимиране на играчите. Работещите на пазара малки агенции за недвижими имоти получават още една възможност да останат на пазара – да платят за утвърдена и голяма марка на пазара и да работят под нейната защита, като ползват създаденото от голямата фирма ноу-хау, база данни и създадените правила за работа.

“Адрес” не е първата агенция за недвижими имоти, която предложи марката си на пазара, но практически на този етап има най-големи шансове да успее, защото е българска агенция и познава отлично развитието на нашия имотен пазар с всичките народопсихологически черти, отразени в развитието му.

Франчайзинг на имотния пазар първи предложиха от международната агенция за недвижими имоти “RE/MAX”. Тяхната концепция да отдават под наем марката си на по-малки фирми, които да работят под нея, съществува от 70-те години на миналия век. Опитът на международната агенция на международния пазар действително е несравним с този на “Адрес”, която се е появила на пазара отпреди петнайсетина години. Но практически на българския пазар международната фирма работи от около година.

Освен “RE/MAX”, фрайчайзинг в пазара на имоти от края на миналата година предложиха и международната агенция за недвижими имоти “ЕРА” и “Сенчъри 21”( Century 21).

Според малките фирми на пазара за недвижими имоти в страната, реални оферти за франчайз им предлага само “RE/MAX” и сега българската агенция “Адрес”. Останалите две компании са по-скоро още на нивото на заявеното намерение да влязат сериозно на родния пазара на недвижими имоти.

Изпълнителният директор на “Адрес – България” Катя Ценова уточни, че от началото на проекта са сключили 6 договора за градовете Благоевград, Банско, Разлог, Сандански, Плевен и Елена. А до края на годината очакват договорите им за франчайзинг да достигнат до 30.

Условията, които предлага на партньорите си “Адрес”, са първоначална такса от 5 до 25 хил. евро за получаване на марката. Цената се определя в зависимост от района, на който ще работи фирмата партньор. Освен първоначалната такса, националната агенция ще получава и по 10% от месечния оборот от франчайз-получателите и още 2% от оборота им, който ще се насочи за включване в рекламните кампании на “Адрес – България”.

При “RE/MAX” условията за получаване на марката са еднократна такса между 10 и 25 хил.евро.  Франчайз-получателите на компанията работят при твърди 4% за всяка сделка и плащат 9% от комисионата на компанията майка.

Според Валентин Кръстев, директор на “Франчайз” в “Адрес”  голям интерес проявяват  строителните предприемачи и малките агенции за недвижими имоти, които работят в отделните региони.

Чрез франчайзът, малките фирми получават още един шанс да останат конкурентни на пазара, ако естествено са проучили добре условията на пазара. Срещу еднократната такса те ще бъдат обучавани и подпомагани от фирмата майка.

Компаниите продават марката си на по-малки фирми, защото по този начин разширяват мрежата си на нови пазари, практически без да инвестират в разширение.

По думите на изпълнителния директор на “Адрес България” Катя Ценова, компанията набира бизнес-партньори за тези региони, за които иска да получи подборна информация как се развива имотният пазар там, но няма достатъчно капацитет сама да го разработи. 

Границите на отделните региони ще се определят според средното количество имотни сделки, които се реализират годишно в него.

Още от Имоти

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?