Пазарлък около транспортната стачка в София

Пазарлък около транспортната стачка в София

Под благовидното мото “развиване на социален диалог” в Министерството на транспорта се разрази истински пазарлък около заплатите на шофьорите в столичния обществен транспорт. Социалните искания на работещите в сферата бяха осребрени и политически преди евровота от кмета Бойко Борисов и премиера Сергей Станишев.

В началото на седмицата синдикатите на работещите в столичния транспорт обявиха 15 май за началото на безсрочна стачка. Това стана причина за  подновяване на словесните нападки между Станишев и Борисов. Лидерът на БСП обвините колегата си от ГЕРБ, че не е направил нищо в София, а той му върна, че правителството преднамерено не дава пари на града, защото е “бил” Татяна Дончева на изборите.

В същото време различни лица от БСП обвиняват Борисов, че подбужда шофьорите да стачкуват на 15 май, за да засилят недоволството към социалистите.

В този контекст и след близо 2 часа и половина разговори пред погледа на червения министър Петър Мутафчиев, мениджърите на “Столичен автотранспорт” и “Столичен електротранспорт” предложиха увеличение на заплатите с по 130 лева и допълнително 40 лева във ваучери за храна. Синдикатите към двете дружества обаче продължиха да поддържат тезата си за 250 лева увеличение на възнагражденията и обявиха, че дадената оферта не ги задоволява.

“Стачка ще има. Предложението не е удовлетворително. Ние достатъчно ясно сме доказали целесъобразността на нашите разчети”, заяви представителят на стачния комитет Екатерина Йорданова. По думите ѝ ако исканото увеличение не бъде дадено, двете дружества никога няма да попълнят свободния си щат от 200 шофьори, което поставя под голямо натоварване работещите в система.

По изчисления на синдикатите, всяка година водачите на превозни средства в столичния градски транспорт полагат допълнително около 400 часа допълнителен труд, за да запълнят вакуума.

“При тези натоварвания ние не сме способни да осигурим безопасността на гражданите”, добави Йорданова.

До този момент шофьорите в София получава основно възнаграждение от 420 лева. Към тези пари все месец те получават храна за 180 лева. В сумата обаче не влизат допълнително изкараните от извънредни часове пари.

По информация на Mediapool от източници в синдикатите, средната заплата заедно с изкараните допълнително часове (около 30 часа месечно) в градския транспорт е 650 лева. Офертата на общината е парите, давани досега само за храна, да се добавят към основната заплата. Така ако те приемат предложението ще получават по 730 лева брутна заплата плюс допълнителния ваучер от 40 лева. В тази сума не се броят още близо 250 лева за допълнителен труд, с които заплатата се закръгля на 1000 лева.

Това не се оказа достатъчно за шофьорите от софийския градски транспорт, които искат 850 лева основна заплата. Изпълнението на тези искания ще струва допълнително 17 милиона лева годишно, сочат разчети.

Мениджърските екипи на двете дружества обявиха, че сложените на масата цифри са максималното, което може да се предложи. В момента градския транспорт е губещо предприятие, което се нуждае от близо 80 милиона годишно допълнително финансиране. Парите се отпускат от Столична община и държавата.

Въпреки категоричната позиция на синдикатите, министър Мутафчиев определи разговорите като много полезни и изрази надежда, че стачка няма да има. По същия начин се изказа и зам.-кметът по транспорта в София Велизар Стоилов. В понеделник Столичният общински съвет ще проведе извънредна сесия по този въпрос.

Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?