Пеевски с две оферти за магистрала "Хемус", Златев невидим

Единадесет кандидати за 9-километровата отсечка между Ябланица и Боаза за 80 млн. лв.

Комисията отваря офртите на кандидатите

Всички големи български строителни компании наддават за отсечка от магистрала "Хемус". Само две са чуждите фирми, които са водещи в обединения с родни дружества. Това са испанската "Асигния" и гръцката "Актор".

Общо 11 са кандидатите за проектирането и строителството на 9.3 км в участъка между Ябланица и Боаза. Индикативната стойност на обекта е 80 млн. лв. без ДДС. Средствата са от републиканския бюджет по програма "Ново строителство" на Агенция "Пътна инфраструктура".

През февруари търгът за строителството на "Хемус" до разклона за Плевен/Ловеч беше прекратен по нареждане на премиера Бойко Борисов заради витаещи съмнения, че изпълнителите са свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Това стана след като австрийската "Щрабаг" сигнализира Еврокомисията, че се обещава строителството на магистралата да стане с европейски средства, каквито реално нямаше предвидени.

Пеевски с две оферти, Златев не играе

Сега в търга отново участват фирми, зад които се смята, че стои Пеевски, докато свързваната с Валентин Златев – "Джи Пи Груп", не е подала оферта, но това не означава нищо.

Най-любопитният кандидат е ДЗЗД "Строители АМ Хемус", който е подал оферта последен. В обединението участват "Интегрирани строителни системи" ЕООД, "Интерпром" ЕООД, "ТОДИНИ ЦЕНТРАЛ АЗИЯ" ООД и "Трансконсулт-22" ООД, от които последните две имат опит в пътното строителство.

Водещи в обединението обаче са първите две. "Интегрирани строителни системи" е регистрирана в началото на 2014 г. и едноличен собственик на капитала е малко познатия в строителния бранш Недко Михайлов, който обаче за по-малко от две години е направил оборот от близо 2.5 млн. лв., като поръчките му са свързани основно с община Правец, сочи справка в регистъра на Камарата на строителите.

"Интерпром" ЕООД има повече от десетгодишна история и в момента се води собственост на Калоян Люсиен Теодосиев. Възходът му обаче е свързан през последните години, като оборотът му нарасна на над 103 млн. лв. за 2015 г., по данни на строителната камара. Дружеството участва в обединенията, изпълнили редица водни цикли с еврофинансиране, сред които на общините Костинброд, Пирдоп, Кнежа, Панагюрище. Участва в обединения по строителството на отсечки от метрото, изграждали са и бензиностанции. Калоян Теодосиев беше и технически сътрудник на бившия депутат от ГЕРБ ген. Стоян Тонев, който подаде оставка след като беше обвинен в злоупотреби за милиони левове в клиниката по дерматология на Военно-медицинска академия по времето, когато беше директор на ВМА.

Интересно също така е, че за да осигурят изискваният опит в строителство на магистрали са привлекли италианската "Тодини", но дъщерното ѝ дружество в Азия.

Депутатът от ДПС Делян Пеевски не е прибегнал до толкова сложни схеми. Перлата в короната му, която по фирмени регистри няма връзка с него - "ПСТ Груп", участва самостоятелно. В момента "ПСТ Груп" се управлява само от бившия зам.-министър на транспорта по времето на първото правителство на ГЕРБ Камен Кичев, а от края на март 2014 г. собственик е кипърската офшорка "Колвик Сървисис Лимитид", зад която не е ясно кой стои.

Другото, свързвано с Пеевски дружество – "Водстрой 98", което чака разрешение от КЗК за покупка от Велико Желев, участва в обединение заедно с компанията на Желев "Хидрострой" и "Пътстрой Бургас". Обединението се нарича "ХВП Ябланица" ДЗЗД.

Останалите участници

Останалите участници в търга са големи пътни компании, всичките с опит в строителството на магистрали у нас и в чужбина.

Самостоятелно оферти са подали "Трейс Груп Холд" АД на Николай Михайлов и "ИСА 200" на Юлиян Инджов.

"Автомагистрали Черно море" АД и "Пътпроект" ЕООД участват с обединението "Хемус ВЕРДЕ" ДЗЗД. "Автомагистрали Черно море" построи магистрала "Хемус" до "диамантения" пътен възел "Белокопитово", който беше пуснат в експлоатация през лятото на миналата година.

"ГБС Инфраструктурно строителство" АД на Симеон Пешов участва заедно с българския клон на австрийската "Щрабаг" чрез обединението ДЗЗД "АМ Хемус Страбаг ГБС 2016". ГБС в момента строи участък от магистрала "Струма", но там си партнира с "Пътстрой 92". Сега компанията  участва заедно с "Геострой" АД в обединението "Геопът – Хемус".

Оферта за "Хемус" е подало и ДЗЗД  "АМ Хемус Инженеринг”. В него  влизат "Пътища Пловдив" АД, "Агромах" ЕООД, "Водно стротелство – Благоевград" АД и "Оберослер Кав. Пиетро" ООД. През март тази година прокуратурата започна разследване срещу "Пътища Пловдив" и "Агромах" за укриване на данъци в големи размери.

Испанската - "Асигния Инфраструктурас" АД е водеща в консорциума ДЗЗД "АМ Хемус 1 – 2016". В него тя си партнира с българските "АБ" АД и "Мега инвест холд" ЕООД.

Другият водещ чужд партньор е гръцката "Актор" АД, която участва заедно с "Атоменергоремонт" АД чрез обединението "Актор АЕР".  Гръцката компания построи участък от магистрала "Тракия", но се провали със строителството на 15-километрова отсечка от "Струма", която беше довършена от "Агромах".

Обектът

Автомагистралната отсечка ще бъде с по две ленти за движение в посока по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети.

Предвидено е изграждането на 5 селскостопански подлеза, 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка.

Ще бъде направена и етапна връзка при километър 87+600 с път I-4 Коритна - Белокопитово за проектна скорост 60 км/ч.

Срокът за строителството на 9.3 км е 910 дни, което е близо две години и половина.

Победителят ще бъде избран по икономически най-изгодна оферта.

Още по темата
Още от Бизнес