Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пекин открехва своя аудиовизуален пазар за чуждестранните ТВ канали

0 коментара

Въпреки подписаните през октомври споразумения между Китай и двете западни комуникационни групировки - AOL Time Warner и News Corp., за взаимно разпространяване на телевизионни програми, движението към либерализация се препъва в географски и юридически ограничения.

Чуждестранен вълк в китайското стадо? Дали оповестените в края на октомври споразумения между правителството в Пекин и двата западни комуникационни мастодонта - News Corp. на Рупърт Мърдок и AOL Time Warner, бележат реално отваряне на китайския пазар за чуждите телевизии?

За пръв път след отварянето на Срединната империя в началото на 80-те години чуждестранните телевизии ще могат да разпространяват своите програми в Китай напълно легално. Това е истински обрат. Phoenix, 38% от която се контролират от Рупърт Мърдок и China Entertainment TV (CETV) - собственост на AOL Time Warner, постигнаха пробив, който подхранва надеждите за по-широко отваряне на пазара след време.

Все пак още сме много далеч от това. Мащабите на отварянето се намаляват от три факта. На първо място, разрешението за разпространение се отнася само за провинция Гуандун, която се намира в близост до Хонконг. Този крайбрежен регион е обречен да играе ролята на "специална медийна зона" по подобие на "специалните икономически зони" - тези анклави на капитализма, които бяха създадени в началото на 80-те години.

На второ място, споразуменията с News Corp. и AOL Time Warner просто легализират една ситуация, която е факт. Вече от години телевизиите, базирани в Хонконг - както Phoenix, така и TVB, ATV, Jade и др., се разпространяват от другата страна на границата напълно нелегално, но със заинтересованото съгласие на китайските власти. Защото кабелните оператори, свързани с местната администрация, ретранслират тези програми, като изцяло цензурират техните рекламни спотове, за да ги заменят със съобщения на местни рекламодатели.

Тази форма на рекламно пиратство носи на кабелните оператори и на техните политически "кръстници" около 900 млн. франка годишно (137,2 млн. евро). Легализирането на разпространението на програми, идващи от Хонконг, очевидно ще засегне този паразитизъм. Но изобщо няма да повлияе на вече създадената аудитория.

Преди всичко, това легализиране няма да промени положението на несигурност от юридическа гледна точка на всякакво разпространение извън провинция Гуандун. Официално приемането на чуждестранни телевизии (CNN, BBC, NHK,TV5 и др.) остава забранено за китайските граждани.

Правителството го е запазило за хотелите най-малко с три звезди, за местата, където живеят чужденци и, разбира се, за номенклатурата на режима. В действителност обаче все повече китайци получават достъп до чужди програми чрез инсталиране на обикновена параболична антена, особено в кварталите на новата градска буржоазия. Правителството си затваря очите и смущава излъчването при най-малката политическа опасност. Скорошните споразумения с нищо няма да променят тази несигурност.

И най-накрая, ако двата избрани телевизионни канала могат да бъдат смятани за чуждестранни поради произхода на техните капитали, то съдържанието им си остава напълно китайско. Phoenix и CETV, които излъчват само на мандарински китайски, ще се задоволят с разпространението на сапунени опери, развлечения и спорт. Не е случаен фактът, че правителството в Пекин не даде разрешение за излъчване на Info News Channel - информационният канал на Phoenix. Канал, който при това е "политически правилен", според формулировката на един наблюдател.

Общо взето, политическият риск от този опит за отваряне се смекчава от цяла серия предпазни мерки. Тук трябва да се прибави поемането от 1 януари на контрола върху разпространението на чуждите телевизии в хотелите и жилищата на чужденци: занапред те ще бъдат ретранслирани централизирано чрез единна платформа - китайският държавен сателит Sinosat 1. По този начин до голяма степен ще се улесни цензурата в случай на криза.

Като държи от една страна достъпа до страната под строг контрол, от друга страна правителството на Китай развива амбициозни телевизионни проекти в чужди държави. Това е и целта на наскоро сключените от него споразумения, основани на философията на реципрочността. Така например AOL Time Warner ще бъде натоварен с разпространението на официалната китайска телевизия на английски език CCTV-9 (китайската централна телевизия) по кабел в Ню Йорк, Лос Анджелис и Хюстън. Режимът в Пекин се надява по този начин да поправи имиджа на Китай в САЩ. В тази телевизия ще се смесват фолклор и пропаганда.

Вече може да се прогнозира, че многонационалните компании, които оперират в Китай, ще ухажват този пришълец по американския кабел. "От страна на големите американски компании, заинтересовани от китайския пазар, няма да липсват спонсори и рекламни съобщения. По този начин те ще засвидетелстват приятелските си чувства към Пекин", коментира един специалист. Колкото до реалното въздействие върху американската публика, можем само да останем скептици.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.