Пешеходните зони в центъра на София се увеличават

По малките улици ще се кара с до 30 км в час

Столичният бул. "Витоша" става пешеходен до бул. "Ал. Стамболийски".

Пешеходните зони в центъра на София постепенно ще се увеличават, ще бъдат начертани нови велоалеи, а скоростта на колите ще се ограничи. Първите стъпки от плана на Столичната община за нова организация на движението в центъра на града вече са направени.

В четвъртък Столичният общински съвет реши да удължи пешеходната зона по бул. "Витоша" до кръстовището с бул. "Ал Стамболийски". До няколко месеца забранен за коли ще е и участък от ул. "Георг Вашингтон", а максималната скорост на движение в малките централни улици ще бъде намалена на до 30 км в час.

Разширението на пешеходните зони ще продължи със спиране на движението на коли по ул. "Съборна" - от площад "Света Неделя" до Градската градина. Ще се промени и самият площад "Света Неделя", но как ще се реши след международен конкурс, който предстои да бъде обявен. Предвижда се още само за пешеходци да бъде обособена ул. "Граф Игнатиев", както и пространството пред храма "Св. Александър Невски".

С до 30 км в час в центъра

По предложение на зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев и главния архитект Здравко Здравков общинарите решиха да се затвори за коли бул. "Витоша" в отсечката между ул. "Алабин" и бул. "Стамболийски". Пространството трябва да стане пешеходна зона до 1 март догодина заедно с обособяването на пешеходна зона по ул. "Г. Вашингтон" между улиците "Трапезица" и "Пиротска".

Според общинската администрация затварянето на тези участъци за коли няма да натовари много трафика в центъра. Аргументите са, че движението по улиците "Алабин" и "Позитано", които пресичат новата пешеходна част от "Витоша", няма да бъде спирано. Освен това и в момента през тази част на бул. "Витоша" не минавали много коли - 300 - 500 на денонощие, а пространството се ползвало основно за паркиране и стоянка за таксита. В същото време от ул. "Алабин" до Ларгото минавали по около 2400 пешеходци на ден.

В допълнение с новата пешеходна зона по малките улици в центъра на града ще бъдат нарисувани велоалеи с широчина от 1 метър, а скоростта на движение ще е до 30 км в час. Става въпрос за пространството между ул. "Леге", ул. Алабин" и булевардите "Васил Левски", "Христо Ботев" и "Цар Освободител". По-ниската скорост на движение няма да важи за булевардите. Според Крусев и в момента колите рядко се движели с по-бързо по малките улици.

Администрацията и съветниците от ГЕРБ аргументираха промените с това, че така ще се стимулира придвижването пеш, с колело или градски транспорт и ще се намали замърсяването на въздуха.

Критики

От опозицията обаче разкритикуваха новата организация на движението с мотива, че няма сериозен анализ как ще се отрази на трафика в района и на чистотата на въздуха. Според Борислав Бориславов (СДС) затварянето на част от бул. "Витоша" за коли ще доведе до сериозни задръствания по ул. "Алабин" и в района на близкия площад "Македония". Това вместо да изчисти въздуха, ще доведе до още повече вредни емисии от чакащите в задръстването коли. Бориславов добави, че не е търсено мнението на хората в района, както и на институциите, чиито сгради се намират там.

Калоян Паргов от БСП също се усъмни в положителния ефект от спирането на движението. "Какво ще постигнем?! Екология в пешеходната зона, а наоколо - дим", коментира той. Паргов предложи вместо да се спира движението на парче да се вземе решение за затварянето на центъра за коли, но след като се направи подробен анализ и се осигурят алтернативи за паркиране и придвижване на хората, които живеят в района.

"Не очаквам страхотни колизии и ужасни картини, каквито бяха представени по време на заседанието. Искаме София да е град на хората", коментира главният архитект Здравко Здравков.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Съгласни ли сте влизането на обществени места да става само със сертификат за ваксиниране, преболедуване или тест?