Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пет партии и осем граждански организации поискаха президентско вето върху съдебните закони

16 коментара
Снимка: БГНЕС

Пет извънпарламентарни парии - ДСБ, "Да, България", БЗНС, "Зелените" и ДЕОС - се обединиха около настояването президентът Румен Радев да наложи вето върху няколко силно оспорвани промени в три закона, приети ударно от парламента преди лятната му ваканция. Става дума за промени в Закона за съдебната власт, в НПК и в Закона за опазване на околната среда, срещу част от които се обявиха и депутати от БСП.

Освен тях за вето се обявиха и осем граждански организаиции, които настояха с писмо до институцията, да бъдат върнати на парламента НПК и ЗСВ.

"В последните дни на лятната си сесия, почти на тъмно и при видимо разредено предваканционно мнозинство, 44-ото Народно събрание прие "ударно", в съкратени срокове и в нарушение на Закона за нормативните актове и Правилника на Народнвото събрание промени в едни от най-важните закони за съдебната власт – а именно устройствения Закон за съдебната власт и Наказателно-процесуалния кодекс", се казва в писмото на организациите.

Под него са се подписали Граждански инициатива "Правосъдие за всеки", също и гражданските сдружения "БОЕЦ", "Граждански блок", "Обединени реформатори", Атлантическият съвет на Република България, Асоциация на българите в Република Македония "РАДКО", Движение "Обществен натиск", Асоциация на парковете в България.

Аргументите на организациите са сходни с тези на петте партии. Според гражданите членовете на отиващия си Висш съдебен съвет ще могат да се "самоназначат" без конкурс, в който си пожелаят орган на съдебната власт, което дискриминира останалите магистрати, заявяват гражданските организации в обръщението до президента.

Под предлог за ускоряване на наказателния процес се създава специален, извънреден ред за разглеждане на дела пред специализираните съдилища. А това, съчетано с преместването в тях на подсъдността не просто по вид престъпления, но и по длъжностното качество на обвинените лица, ги превръща на практика в извънреден трибунал, смятат още осемте формации.

По-рано през деня пък петте извънпарламентарни партии внесоха мотивите си в деловодството на президентството.

"С измененията на чл. 28, ал. 1 и чл. 50, ал. 1 от ЗСВ се регламентира възможност за магистратите – членове на ВСС и на ИВСС при прекратяване на мандата без конкурс да могат да заемат длъжност, която е различна от заеманата преди избора длъжност – макар и равна по степен на заемната преди избора длъжност в съответните органи на съдебната власт. Въвежда се ярко изключение от общия принцип за конкурсното начало при заемане на длъжностите в органите на съдебната власт, приложим включително и в случаите на преместване в равни по степен органи на съдебната власт. Тази възможност на практика предоставя "кариерен бонус", приложим само за членове на ВСС и ИВСС. Това законодателно решение, което не е мотивирано от обществена необходимост или значим обществен интерес, грубо нарушава принципа на "правова държава", прогласен в Конституцията на Република България", смятат петте формации за промените в Закона за съдебната власт.

Ограничените права на българските магистрати

Партиите изтъкват още, че разширената възможност за отстраняване на магистратите, поставя в силна зависимост съдийското съсловие от дейността на прокуратурата: "Висшият съдебен съвет ще бъде задължен да отстранява всеки съдия, срещу когото е повдигнато обвинение, независимо дали става въпрос за престъпление по служба или за обвинение в друго тежко умишлено престъпление. Подобно отстраняване от длъжност няма да подлежи на преценка от страна на назначаващия орган или на последващ съдебен контрол."

С това се нарушават принципите на правовата държава и на независимост на съдебната власт, както и върховенството на конституцията, смятат формациите.

Те изтъкват, че с приетите закони се ограничават конституционни права на българските магистрати – свободата на сдружаване (със забраната да членуват в други организации на юристи), както и свободата на мнение (с изискването за деклариране на членство в професионални магистратски организации), което ще е основание за репресии към неудобните съдии.

"Тези законови положения противоречат не само на конституцията, но и на редица международни актове и стандарти. Те могат да са причина за осъдителни решения за България в Европейския съд по правата на човека в Страсбург", напомня още дясната извънпарламентарна опозиция.

Създаване на извънреден трибунал

"Прехвърлянето на делата за корупция по високите етажи на властта в Специализирания наказателен съд, който не е доказал своята ефективност, създава реална опасност за превръщането му в извънреден трибунал, който раздава политически мотивирано правосъдие – в унисон с исканията и поръчките на властта. Това прикрива основния проблем – липсата на качествено и ефективно разследване и на обвинения, които са достатъчно обосновани, за да издържат пред съда. Отказът от реформи на прокуратурата се прикрива с промяна на подсъдността на делата за политическа корупция", се твърди в искането за вето.

Ситуационно законодателство, обслужващо интереси

Извън съдебните закони, петте партии настояват Румен Радев да върне на парламента и Закона за опазване на околната среда.

С приетите в него промени се заличава касационното обжалване на административни актове, с които се одобрява Оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) за обекти с национално значение. С преходните и заключителни разпоредби на нормативния акт се премахва и касационната инстанция за обекти с национално значение в Закона за биологичното разнообразие.

"Управляващите силно ограничават съдебния контрол върху собствените си актове, като премахват касационното производство срещу решения на министъра на околната среда и водите за обекти с национално значение. Бързината с която бяха приети тези толкова спорни промени може да бъде обяснена единствено с желание за намаляване на съдебния контрол над работата на изпълнителната власт", се казва в становището на формациите.

Според тях премахването на касационния контрол на административни актове, с които се одобрява ОВОС за обекти с национално значение е класически пример за приемане на законодателство спрямо ситуацията, което нарушава основополагащи принципи на правото с моментни цели и скрити намерения, които имат за цел да обслужат нечий интерес, и което няма съществено практическо значение за по-бързото изпълнение на определен проект.

Президентът има 15-дневен срок от приемането на даден закон, за да наложи вето или да подпише указ за обнародването му в Държавен вестник. Поправките, чието оспорване искат петте десни партии, са силно критикувани и от неправителствени организации, които също искат от президента налагане на вето. Дори и Румен Радев да върне законите, парламентарното мнозинство най-вероятно ще ги гласува отново в същия вид.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мони Монев_deactivated_1503637416
    #16

    Полша и Унгария са на път. Като ни спрат еврофондовете пак ще си попсуваме тук.

  2. Мони Монев_deactivated_1503637416
    #15

    Каква академична дискусия по "СЪЩЕСТВОТО НА СТАТИЯТА"... #комунотролчетата успешно са я оSSрали, което им е главната задача.

  3. Филка Русофилка
    #14

    Няма Атлантически съвет на „Република“ България !? „АТЛАНТИЧЕСКИЯТ СЪВЕТ НА БЪЛГАРИЯ е неправителствена организация на граждани, обединени в подкрепата си за евроатлантическия избор и път на България.“ http://atlantic-council.bg/ В „Атлантическия съвет за България“ няма дума „република“, за да не се бърка с „модерните“ ОФ-формации. :)

  4. Бивши комунисти НЯМА!
    #13

    Доста тихичко са го поискали.

  5. Преслав
    #12

    Яворе , хората от тия пет партии и вече осем граждански организации досега с нищо не са доказали , че са способни , а имаха време за това. Напротив - един файтон провалени политици без обществено доверие и тежест в политическия живот.Заслужено са там където са в момента.Отново за мен си се загрижил , но няма нужа айде наздраве от Колмар.Времето е приятно , бирата хубава :)Не забравяй , че дори в САЩ и центъра на София тия "десни" не успяха да спечелят доверието на избирателите.Има ли смисъл да коментираме повече ?

  6. Лизи Гугуткова
    #11

    Ако тоя Boss президент не върне законите, а Парламента не ги отмени или подобри, следващите стъпки са ЕК и Венецианската комисия. Ще има санкции включително финансови.

  7. Толкова могат кухите лейки, които мъдрият суверен (известен и като "матрял") избра да го яхат... Измислят си начини да се бетонират във властта. Като изтекат еврофондовете ще са си напълнили гушите, а матряла ще се чуди как така стана...

  8. Ефрейтор sdg и платената писалка от частният сектор Преслав, вместо да коментирате кои партии са призовали президента да наложи вето върху лобиистките закони измислени от мутро-милиционерите и псевдо-патриотите кажете нещо по темита... Ограничение на права на българските магистрати... Създаване на извънреден трибунал... Ситуационно законодателство, обслужващо интереси... Мъдреци като вас изобщо не стоплят, че тези закони и вас ви ощетяват!

  9. ЧАРЛИ
    #7

    Освен председателите други членове няма.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.