Пет пъти разлика в цените за зимно чистене на пътищата

Най-скъпо е в Плевенско – 2586 лв./км, най-евтино в Благоевград и Пазарджик – 540 лв./км

Пет пъти разлика в цените за зимно чистене на пътищата

Пет пъти е разликата в цените за зимното чистене на пътищата в отделните области. Това става ясно от публикуваните документи на сайта на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), за които Mediapool настоява от края на 2011 г.

Най-скъпо пътната агенция плаща за чистенето на снега в областите Плевен – 2586 лв./км и Монтана – 1515 лв./км. Най-евтино е в Благоевград и Пазарджик – 540 лв./км. Цените са за чистене на снега по първокласни пътища в участъци с равен терен.

В Плевен шосетата се чистят на обединението “Пътно поддържане Плевен 2010”, в което влизат “Видапът строй”,”Виагрип” и “Инжстрой”. За пътищата в Монтана отговаря “Пътинженеринг - М”. “Видапът строй” и “Пътинженерингстрой – М” са част от “Холдинг Пътища” на Васил Божков. Плевенското обединение беше санкционирано с близо 40 хил. лв. за ноември и декември, защото пътната агенция установи, че не разполага с нужната техника и материали. Компаниите отнесоха санкции и за първите дни на януари.

В Благоевград пътищата се чистят от обединение “Пътно поддържане област Благоевград”, в което влизат “Агромах”, “Благоустрийствени дейности”, БКС, “ГБС Инфраструктурно строителство” и “Пиринстройинженеринг”. За пътищата в Пазарджик се поддържат от “Пътища Пловдив” и ихтиманската “Престиж-Паунов”.

Там, където е имало конкуренция на търговете, цените са по-ниски и обратно при процедури с явил се един участник цените са високи, коментираха от АПИ. Данните показват, че от 27-те разиграни търга за 11 области е имало само една оферта, а в други 9 – по две оферти. При пет от търговете е имало по трима кандидати. Повече от три оферти са подадени единствено за областите Бургас и София, където пътната мрежа е най-голяма – над 1000 км. В Бургас са били подадени пет оферти, а в София - четири.

Високи са и цените за чистене на магистралите. Държавната компания “Автомагистрали”, чието ръководство беше сменено в началото на годината заради блокиране на движението по магистрала “Хемус”, я чисти средно на цена от 3500 лв./км, докато за “Тракия” получава близо 3000 лв./км

“ПСТ Холдинг” на Васил Божков пък взима за чистенето на магистрала “Люлин” по 3257 лв./км. При чистеното на магистралите обаче трябва да се отчете, че техният габарит е по-голям спрямо останалите пътища, защото има по три платна за движение във всяка посока, коментираха от АПИ.

Държавната фирма "Автомагистрали" отнесоха санкция от пътната агенция заради непочистените магистрали по време на снеговалежа.

Цените за зимно чистене са разделени на четири категории, като всяка една от тях е за полупланински и равнинен район. Категориите са в зависимост от класа на пътя – магистрала, първокласен, второкласен и третокласен и интензивността на премиващите автомобили.

Кърпене на дупки от 24 до 650 лв./тон

Разликата в ръчно кърпене на дупките със студена асфалтова смес пък е 26 пъти между най-ниската и най-високата цена. В Ловешко кърпят срещу 24.30 лв./тон, докато за дупките в Кюстендилско дават по 650 лв./тон.

До края на март държавата ще хвърли 250 хил. лв. за запълване на 10 000 кв.м дупки, за да се гарантира безопасността на пътя. Това запълване на ямите обикновено трае около два, три месеца и на практика са пари, хвърлени на вятъра, призна миналата седмица регионалният министър Лиляна Павлова. По тази причина пътната агенция го възлага само по необходимост, когато става въпрос да се гарантира сигурността по пътищата.

Някои от фирмите са дали нереални цени за кърпеж, защото знаят, че този вид дейност се възлага инцидентно. Те предпочитат да работят запълването на дупките със студена смес на загуба, но за сметка на това компенсират от други дейности.

Типичен пример за дъмпингова цена е студеното кърпене на дупките в Ловешко. Пътищата в областта се поддържат от обединение между дъщерната на “Трейс” компания “Пи Ес Ай” и софийската “Пътприбор”. За кърпенето на дупките със студена асфалтова смес те са дали цена от 24.30 лв./тон, докато нормалната е около 260 лв./тон, коментираха пътни специалисти.

На другия полюс пък е запълването на дупките в Кюстендилско, където се плаща по 650 лв./тон. За тази област отговаря обединение между фирмите "Пътно поддържане Кюстендил" и "Пътно поддържане Дупница". Другата висока цена от 535 лв./тон се дава за кърпенето на дупките във Видинско, където пътищата се поддържат от компанията на Васил Божков “Видапътстрой”.

Рекордни разлики и в затревяването

Рекордни разлики от 25-пъти между цените има и при ръчно засяване на тревно семе. В Благоевград на консорциума, воден от “Агромах”, за тази дейност им се плащат по 2000 лв./дка. В същото време цената във Видин, където работи дъщерна компания на “Холдинг Пътища”, е 80 лв./дка. Подобна е тарифата и в Кюстендил – 85 лв./дка.

Фирмите са дали 247 единични цени по вид дейност

Фирмите, които поддържат над 20 000 км републикански пътища, са дали единични цени за 247 вида дейности. Те са разпределени в девет сметки, като всяка има по няколко дейности.

Прегледът на договорите показва, че по някои дейности фирмите са давали нереално ниски цени, като са компенсирали с тройно по-високи за други дейности. Това е причината да се каже коя фирма поддържа пътищата най-скъпо и коя - най-евтино.

От “Холдинг Пътища”, които поддържат около 5000 км пътна мрежа, заявиха, че са спечелили с най-ниски цени.

Най-много - 59 дейности, има по сметката за поддържане и ремонта на пътни съоръжения. Най-малко – 6 позиции, са по “Организационни мероприятия”, в което влизат дейностите по следене на трафика, отстраняване на незаконни билбордове и реклами, поставяне на знаци и сигнализация при извънредни ситуации, охрана.

Останалите сметки са “Земни работи” с 24 позиции като изкопи, почистване на свлачища, подмяна и ремонт на банкети, почистване на водостоците, отводнителни шахти и други.

В “Поддържане и ремонт на пътни настилки” са включени 23 дейности, в които и изкърпването на дупките със студена и топла асфалтова смес.

В “Поддържане и ремонт на пътни принадлежности” са включени 26 дейности по поддръжка на пътните знаци и маркировка. В “Озеленяване и ландшафтно оформяне” са 17 дейностите по засаждане на трева, дървета, косене, почистване на бурени и т.н.

Фирмите са дали и 8 единични цени за труд на работници и специалисти, 31 за ползването на пътните машини и 19 вида материали, които ще се използват.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?