Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Петима министри не могат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас

Държавата не може да контролира ефективно концесионните си договори в сектора, твърди Сметната палата

12 коментара
Петима министри не могат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас

Петима транспортни министри за последните десетина години не са могли да се справят със събирането на неустойките от концесионера на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт". Това са сегашният министър Росен Желязков, както и предшествениците му Ивайло Московски, Данаил Папазов, Александър Цветков и Петър Мутафчиев.

Това става ясно от два одита на Сметната палата, засягащи концесията, стартирала през 2006 г. По-старият одит е проверил как транспортното министерство е контролирало изпълнението на концесионния договор за двете летища към 31 декември 2012 г. Новият одит, публикуван в края на 2019 г. от Сметната палата, пък се отнася до контрола върху изпълнението на всички концесионни договори на транспортното ведомство за периода 2016-2017 г. Основното му заключение е, че министерството на транспорта не осъществява "достатъчно ефективен контрол" върху концесионните договори в ресора си.

През годините държавата многократно е претендирала неустойки заради забавяне на договорената инвестиционна програма от "Фрапорт", но компанията редовно е пращала възражения и не е плащала санкциите, става ясно от докладите на палатата.

От "Фрапорт" казаха, че ще отговорят на въпросите на Mediapool в следващите дни. От министерството на транспорта също обясниха, че ще отговорят към средата на седмицата.

От най-новия одит на Сметната палата се разбира, че транспортният министър е предявил неизпълнение на годишните инвестиционни планове на летищата във Варна и Бургас за 2012, 2013 г. и 2014 г. Изпълнението на плановете е проверявано не от самото транспортно министерство, а от външна фирма – "Топик сървиз" АД.

Общата неустойка, която транспортното министерство е поискало да се плати, е 296 028 евро за трите години. По данни на Сметната палата към 27 май 2019 г. сумата не е платена, тъй като е получено възражение от "Фрапорт" срещу констатацията за неизпълнение на инвестиционните планове. От одита не става ясно как се е развил случаят от средата на 2019 г. до момента.

Проблем има и с контрола върху инвестиционните планове на двете летища за 2015, 2016 г. и 2017 г. Към средата на 2019 г. транспортното министерство все още не е било възложило външна оценка на изпълнението им. Така на практика то се е отказало да контролира концесиите, смятат одиторите. За трите години "Фрапорт" е трябвало да инвестира 21 млн. евро в летищата, като в отчета си летищният оператор твърди, че е вложил в съоръженията 20 млн. евро.

През 2006 г. немско-българският консорциум "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" взе на концесия летищата във Варна и Бургас за 35 години. Според договора предвидената инвестиция за развитието и модернизирането на летищата до края на срока му възлиза на 403 млн. евро. На 10-годишнината от старта на концесията – през 2016 г., летищният оператор обяви, че е вложил 350 млн. лв. в подобряването на съоръженията.

В предишния одит на концесията, през 2012 г., Сметната палата обяви, че в периода 2007-2009 г. транспортното министерство е наложило неустойки на концесионера в размер на 5.6 млн. лв., които към 2012 г. не са били платени, а министърът на транспорта не е усвоил сумата от разкритата банкова гаранция за целта. Отговорните министри в предишния проверяван от Сметната палата период са били Петър Мутафчиев, Александър Цветков, Ивайло Московски и Данаил Папазов.

В одита от 2012 г. бяха посочени и други нарушения. Според документа изпълнението на основните инвестиционни проекти е стартирало с 2-годишно закъснение. Към края на 2012 г. е модернизирана съществуващата и е изградена нова летищна инфраструктура, без да е достигнато нивото на договорените инвестиции.

Към края на 2012 г. внесеното концесионно възнаграждение е било 92.3 млн. лв.

За периода 2007 – 2012 г. операторът отчита инвестиции за 118.7 млн. евро при планирани в договора 123 млн. евро. Одобрените от транспортното ведомство инвестиционни разходи по плановете за същия период са били 139 млн. евро.

Към края на 2012 г. е завършен изцяло проектът по рехабилитация на пистата за излитане и кацане на летище Варна, в който са вложени над 17 млн. евро. Впоследствие са изградени нови пътнически терминали на двете летища.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kaloqn Markov
    #12
    Отговор на коментар #4

    Тази опорка вземете си я сменете. Не е вярно, че има някакви епични дългове от Бг Еър към държавата - всичките ти "данни" са сбъркани: Не са 100, а 10 млн. Е и не са към държавата, а към частно АД и не са несъбираем дълг, а изплащане по споразумение, което се случва съвсем редовно. От много зор да се докажеш, стана като с компютрите и компотите.

  2. Живко Живков
    #11

    Ей това е изсмукано от пръстите - трябвало да се инвестират 21 млн. пък били инвестирани 20,5 млн... То е ясно, че Америка за Бг има интерес да търси под вола теле в случая, но прекалявате! Летищата и в Бургас, и във Варна са страхотни, много по-хубави, отколкото когато ги администрираше държавата!

  3. mediaman
    #10

    Май няма пилот в самолета,а! Щото шофьора на джипка го гледаме ката ден у фейса.

  4. tim
    #9

    Летищата са под контрола на тимаджии - т.е. на РУМНО или ГРУ. Той и Боко нищо не може да направи по въпроса.

  5. Коментарът е изтрит в 11:12 на 13 януари 2020 от автора.
    #8
  6. Коментарът е изтрит в 11:12 на 13 януари 2020 от автора.
    #7
  7. Kamen Popov
    #6

    На ход е ГЕШЕВ! Да видим какво ще направил

  8. Мазен Кумунис
    #5
    Отговор на коментар #3

    Не знаех, че червения отпадък Данаил Папазов е министър на Боко!Венсеремос!;)

  9. 1107a
    #4

    Де се е чуло и видяло, роб да проверя господаря си?!? ТИМ имат да дават и над 100 млн на летище София, ама няма кой да се осмели, да си ги поиска. Та тия 500 000 хиляди са капка в морето.

  10. Milenca
    #3

    Освен да тичат от едно до друго ТВ студио, и да показват новите си костюми и прически Боковите министри правят ли друго?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.