Петима продължават битката за строежа на газовата връзка с Гърция

Сред тях са "ДжиПи", "Трейс" и ГБС със западни партньори и изцяло чужди компании

Петима продължават битката за строежа на газовата връзка с Гърция

Петима претенденти да проектират и строят връзката между газовите системи на България и Гърция продължават битката за обществената поръчка на стойност 145 млн. евро без ДДС. В нея през октомври се включиха 11 кандидати, от които проектната компания за реализацията на газопровода "Ай Си Джи Би" трябваше да прецени кои отговарят на предварителните условия и да избере от тях 5, които да покани да подадат оферти. Тъй като точно петима покриват изискванията, няма да се налага допълнителна селекция и те директно ще могат да внесат ценовите си предложения, посочва се в публикувано от компанията решение за класацията.

То е взето на 1 февруари, до три дни трябва да се изпрати на участниците. Недоволните имат 10-дневен срок от получаването му да го обжалват пред Комисията за защита на конкуренцията.

Кандидатите, за които комисията на възложителя е преценила, че покриват предквалификационните критерии, са две чужди обединения, един самостоятелен гръцки играч и два консорциума, в които заедно със западноевропейски компании участват най-големите български играчи в строителството със завидно портфолио от спечелени обществени поръчки у нас.

Напред продължава специално създаденото за поръчката ДЗЗД "Ай Джи Би – 2018", в което са се събрали българските "Джи Пи Груп", свързвана с шефа на "Лукойл България" Валентин Златев, и "Главболгарстрой Интернешънъл" на Симеон Пешов с италианската "Бонатти" (Bonatti), която има над 70-годишен опит в строежа на газопроводи.

Да подаде оферта ще бъде поканен и консорциумът "Спикапаг-Трейс-Ай Джи Би 2018" (Spiecapag Trace IGB 2018"), съставен от "Трейс Груп Холд", която ремонтира пътя край Своге, където миналото лято загинаха в катастрофа над 20 души, и от френската опитна в бранша "Спикапаг".

"Джей енд Пи – Авакс", която е клон на гръцката едноименна компания, също е минала предквалификациите. Същото са отнася и за други двама изцяло чужди претенденти. Единият е обединението "Макс Щрайхер – Терна/АйСиДжиБи" на опитната германска компания "Макс Щрайхер" С.П.А, която има зад гърба си редица изградени газопроводи, и гръцката "Терна", която у нас работи по проекта за електрификацията на жп линията Димитровград-Харманли. Другият е китайско-гръцкото обединение "СиПиПи - Актор" между "Чайна Петролеум Пайплайн Инженеринг Ко." ООД (СиПиПи ООД)  и строително-акционерното дружество "Актор".
 
Поръчката за 183-километровата тръба от Стара Загора през Хасково до Комотини препъна останалите шестима кандидати. Те не са отговаряли на изискванията, а едното обединение е променило състава си в хода на процедурата, което не е допустимо.

Отстранени са италианските "Сичим" (Sicim S.p.A) и "Сайпем" (S.P.S. P/C. Saipem SPA), която участва в строежа на "Син поток" и трябваше също така да положи тръбите на "Южен поток", но проектът бе прекратен; турската "Фернас" (Fernas Construction Company Incorporated). Консорциумът "Кобра- СИМИ-СОКАР", в който влизат американската "Кобра" (Cobra), испанската СИМИ (CYMI) и азерската СОКАР (SOCAR), е променил състава си. Не са покрили изискванията и обединението "Сицилсалдо-Нуова Гицони-Интракат" с участници италианските "Сицилсалдо" (Sicilsaldo S.p.A) и "Нуова Гицони" (Nuova Ghizzoni S.p.A), гръцката "Интракат" (Intrakat), както и консорциумът "Прометей-Гео", в който българската "Геострой" АД играе заедно с руската "Закнефтегазстрой – Прометей", имаща 60-годишен опит в изграждането на тръбопроводи.

Предквалификационтният подбор на строителя на интерконектора трябваше да бъде готов в края на октомври 2018 г., но по неясни причини се забави значително.

Възможността за обжалването на класацията създава предпоставки за допълнително изоставане от графика на газовия строеж, за който плановете са да се направи първа копка през пролетта на тази година.

Тази вероятност се засилва и от факта, че почти от година няма напредък по поръчката за изработка и доставка на тръби за съоръжението.  Тя е за 60 млн. евро без ДДС и от подали заявления за участие десет кандидата бяха поканени да внесат оферти три компании - българската "Топливо 2", турската "Ерджияш Челик Бору Санайи А.Ш" и гръцката "Коринт Пайпуъркс С.А.". Техният избор обаче бе обжалван от турската "Ноксел Челик Бору Санайи А.Ш" пред КЗК, но не бе поискано спиране на изпълнението на поръчката и затова процедурата продължава, докато комисията се произнесе по казуса. Тя отказа производство в средата на юни 2018 г., но повече от половин година по-късно няма развитие по поръчката.

Без напредък е и търсенето на инженер-консултант на проекта, за какъвто през септември 2018 г. оферти подадоха 12 кандидати, но все още не е обявен победителят.

Общата стойност на проекта е 240.2 млн. евро или 469 832 604 лв.

Очаква се през 2019 г. проектната компания да усвои прехвърляната с години държавна гаранция от страна на българския бюджет за 110 млн. евро и да се тегли заем от Европейската инвестиционна банка. Така реално повечето средства за трасето, чиято основна част е на българска територия, ще се поемат от българска страна.
 
Плановете на акционерите в "Ай Си Джи Би" – "Българският енергиен холдинг" и италиано-гръцката "Посейдон", са тръбата с капацитет от 3 млрд. куб. м годишно да бъде пусната в експлоатация до края на 2020 г. Преносът на 1.57 млрд. куб м вече е договорен, като от тези количества 1 млрд. куб. м е на "Булгаргаз" от азерското находище "Шах Дениз ІІ".

Още по темата
Още от Бизнес