Петролни и газови фирми не се разбраха за акциза, всички готвят протести

Петролните и газови фирми дори не се опитаха да се споразумеят за акцизите за горивата, както ги призоваха миналата седмица от НДСВ. В деня, в който даденият им срок изтече, и от двете страни обявиха, че готвят протести.

Обединение "Промяна" и Националният съюз на превозвачите ще протестират в София в четвъртък (4 декември). Те се обявяват против увеличаването на акциза върху пропан-бутана.

Разрешение от Софийска община за протест в сряда (3 декември) очакват от Съюза на работодателите и още седем организации на превозвачески организации. Те от своя страна са против каквото и да е увеличение на акциза върху дизеловото гориво. Аргументът им е, че цената на пропан-бутана е важна само за таксиметровите шофьори, а от тази на дизеловото гориво зависят цените на основни стоки и услуги за цялото население.

Против предложените акцизни ставки за горивата са и работниците от "Лукойл Нефтохим Бургас", които в подписка, подкрепена от 7 500 души заявяват, че готвените промени ще облагодетелстват вносителите на пропан-бутан. В писмо от днес нефтохимиците съобщават, че ще изчакат решението на парламентарната бюджетна комисия, преди да решат какво да предприемат. Преди дни председателят на управителния съвет на бургаската рафинерия Валентин Златев заяви, че новите ставки могат да доведат до намаление на производството на предприятието, от което ще последва съкращаване на 1500 работници.

Проверка на mediapool.bg показа, че призивът на председателя на бюджетната комисия Нина Радева за общо предложение на газовите и петролните фирми за нивото на акцизите не е дал резултат. Компаниите не са намерили за нужно да се срещнат и да се опитат да постигнат компромис.

При това положение утре депутатите ще трябва да поемат отговорността, която и без това носят, да определят акцизните ставки.

Днес Съюзът на работодателите и седем съюза на превозвачи поискаха да няма увеличение на акциза върху дизела. Председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Александър Чакъров представи изчисления на неговата организация, според които разходите на километър при международните превози на камиони TIR са равни на приходите - 1.44 лв. Чакъров обясни, че в момента фирмите от бранша оцеляват само благодарение на амортизациите.

Според председателят на Съюза на автомобилните превозвачи Георги Петърнейчев, 30-40% от разходите на превозвачите са за гориво. Той прогнозира, че повишаването на цената на дизела ще доведе до фалит на много малки транспортни фирми.

Петърнейчев даде примери със страни от ЕС, в които цените на дизела са по-ниски от вече достигнатите в България - Австрия, където се плаща равностойността на 98 ст. за литър и Гърция, където цената е 56-58 евроцента.

Превозвачите протестираха и срещу нерешените проблеми със задръстванията по ГКПП-а и срещу неяснотата дали при въвеждането на винетната система ще отпадне пътния данък.

В същото време от обединение "Промяна" и Националният съюз на превозвачите отново поискаха да не се пипа акциза на газ пропан бутан. Основният им довод бе, че 95% от такситата са на газ и ако неговата цена продължи да расте и се изравни с най-евтиния бензин, то те трябва да изхвърлят газовите си уредби, които струват по 500 лева.

Двете организации ще протестират и срещу планираното от транспортното министерство поетапно извеждане от употреба на старите коли. Те не били съгласни с предложената от Николай Василев схема и най-вече с изискването от догодина да не се регистрират за таксита автомобили на възраст над 4 години. Таксиджиите настояват границата да е поне 7 години.

Лидерите на двете организации Димитър Диманов и Румен Крумов се заканиха, че ако до утре няма споразумение с ведомството на Василев, превозвачи от цялата страна ще дойдат от столицата и няма да си тръгнат, докато исканията им не се приемат. В момента средната възраст на такситата е 14,2 години.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: