Петролният бизнес: Горивата ще поевтиняват още

Предвижданата от март нова касова бележка обаче щяла пак да вдигне цените

Петролният бизнес: Горивата ще поевтиняват още

Заради падналите и стабилизирали се около 56 долара за барел цени на петрола сорт Брент в скоро време може да се очаква ново поевтиняване на горивата у нас, сочат разчетите на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), представени пред журналисти в четвъртък. Тарифите вече намаляха чувствително след поредицата протести срещу скъпите бензин и дизел, но не те, а пазарът бил причината за промяната надолу, стана ясно от думите на председателя на браншовата организация Валентин Златев, който е изпълнителен директор на "Лукойл България", притежаваща нефтената рафинерия край Бургас.

"Протестите категорично нямат никакво отношение към свалянето на цените. Падането на международните котировки на нашата суровина, от която произвеждаме продукта си – нефта, е логиката, поради която цените в България падат. Нещо повече – по всяка вероятност ще продължиме да го правиме, защото виждам тенденцията – нефтът върви надолу. Би трябвало даже в скоро време да се случи", каза Златев. Учудвам се, че нямаше протести преди три месеца, когото започнахме да вдигаме цените на горивата, а бяха сега, когото цените падат, коментира още той.

Според Златев обаче сегашната положителна тенденция на световните петролни пазари обаче може да бъде нарушена у нас заради предвидената от финансовото министерство от 1 март 2019 г. нова касова бележка, която трябва да издават бензиностанциите при зареждане с гориво. Намеренията са бонът да показва отделно цената на самото гориво, на ДДС и акциз, както и надценката за търговеца. Шефът на "Лукойл България" обаче посочи, че все още се чакат разяснения от финансовото ведомство как технически ще се реализира идеята. Ако за целта трябва нов софтуер, това  ще се отрази върху цената на горивата и те ще поскъпнат, каза Златев.

Нито е имало, нито има смисъл да се прави договорка между фирмите за цените на горивата, заяви още петролният шеф. Според него играчите в бранша работят в условията на висока конкуренция със суровини на борсова цена, а производствените и транспортните разходи на горива са почти еднакви.

Относно недоволството на потребителите от цените Златев коментира, че те зависят от степента на ефективност на рафинериите. У нас горивата се доставят основно от "Нефтохим"-Бургас, в която работят 3 хил. души. В рафинерия в Холандия, подобна на тази в Бургас, работят 250 души, но ние никога не сме си позволявали да съкращаваме хора, посочи Златев.

От БПГА смятат също така, че недостатъчното данъчни складове у нас не са причина за скъпите горива. "Говоренето, че в страната няма достатъчно данъчни складове за горива може да е вярно, но не там е проблемът с цените. Не съм чул да има ограничителен фактор да се построи данъчен или друг склад за енергийни продукти", каза Живодар Терзиев, собственик на петролна фирма "Зара", която разполага с два такива склада с капацитет за съхранение 25 млн. л горива и работи с всички доставчици на петролни продукти от Балканите и не само.

Данъчните складове за гориво реално са публични, защото ние извършваме "хотелска услуга" - всеки може да придобие гориво и да го насочи към нас като ни плаща под една стотинка на литър, обясни той. "Днес, в нашите складове има пет фирми, които държат гориво, те могат да са и 50, но няма желаещи да ползват нашия "хотел за горива", защото финансовата сметка не излиза", каза Терзиев.

Според него само пет процента от проблемите с горивата са свързани с цената им, останалото са екологични проблеми, различни регламенти и т.н.

Организацията разясни и направеното след разговор с вицепремиера Томислав Дончев предложение за законова промяна относно влагането на биокомпонента в горивата.

Според нейните изчисления, ако през зимата отпадне това изискване, бензинът А 95 може да поевтинее с 2 ст на литър, а дизелът – с 5. За да се вмести в европейскиет изисквания за биогоривата България може да увеличи влагането им през лятото, но това ще означава поскъпване в периода, в който пътуванията нарастват заради почивките.

Киселините в биодизела могат да създадат големи проблеми на двигателя ня автомобила при температура под минус 5 градуса, защото обясни дизелът е трудно управляем при температури по-ниски от пет градуса, посочи Терзиев.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес