Петролният бизнес у нас не очаква резки движения на цените

Петролният бизнес у нас не очаква резки движения на цените

В близките няколко месеца не се очертават резки движения на цените на горивата, каза пред журналисти в Боровец Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Той уточни, че все пак цените в страната се влияят най-вече от международната обстановка и цените на борсите, предаде БТА.

Според него в България има три мита, свързани с цените на горивата – че да сезонни, че нямат връзка с международните пазари и че бързо се вдигат, но трудно се свалят.

Той припомни поскъпването на борсовите цени на петроли след ударите с дрон над рафинерии в Саудитска Арабия на 14 септември и посочи, че българският пазар е реагирал спокойно. Стоковите наличности ни позволиха да не правим веднага повишения на цените. Сега ценовите нива са почти на тези, от началото на септември, макар че в периода 16 - 20 септември бяхме с една идея над средните нива, коментира още Живодар Терзиев.

По думите му средната международна цена на едро за 1000 литра дизел, превалутирана в левове, е 922 - 923 лв., докато у нас тя е 911 лв. Тоест, българският пазар на горива на едро се движи под най-ниските цени за международния пазар, посочи Терзиев. В цената от 911 лева са включени разходите за логистика, за транспорт, за военновременни запаси и другите складови разходи. Ако към международната цена се добавят тези разходи, те ще са еквивалентни на 935 - 940 лева за 1000 литра на едро за дизела, уточни той.

Терзиев каза още, че на черно, в нелегални обекти, дизелът се търгува по 1.60 лв. за литър, каквато цена с платени данъци и акцизи няма на легалния пазар. Той смята, че предложените от икономическото министерство промени в правилата за бизнеса с нефтени продукти ще доведат до увеличаване на сивия сектор в търговията с горива. Проектът за облекчена регистрация на занимаващите се с горива фирми обаче се харесва на дребните търговци, които по-рано през деня заплашиха с масови протести, ако сега планираният режим претърпи нови корекции.

Едрият бизнес обаче защитава по-строгият вариант.

С този закон се иска регистрация на всички търговци, вносители и транспортни фирми в сектора, защото сега има много фирми "еднодневки", каза Андрей Делчев, изпълнителен директор БПГА. Затова първо трябва да се види кой какъв е. Като видим кой е регистриран, може да се провери дали изпълнява задълженията, и ако не го прави, да си понесе санкциите.

Такава е и целта фирмите в бизнеса с горивата да имат обезпечения за дейността си. От тези обезпечения държавата може да си събере глобите. Със закона отпаднаха мобилните бензиностанции, а сега се иска тяхното възстановяване, посочи Андрей Делчев. В момента регистрацията на фирмите тече, документи ще се приемат още 23 дни, посочи той. Към днешна дата документи за регистрация в Министерството на икономиката са подали 238 фирми. Зад всяко заявление стоят няколко десетки или няколко стотици камиони, или десетки и стотици бензиностанции. Подадени са документи за общо няколко хиляди обекта в сектора, каза Живодар Терзиев.

Делчев смята, че облекченият режим на регистрация ще позволява извършването на нарушения.

С промените се иска облекчаване на режима на пълнене на бутилки с пропан бутан. Делчев даде пример как в момента фирмите трябва да имат поне 10 хиляди оборотни бутилки, което е икономическият минимум за някаква печалба, а големите фирми имат много повече бутилки. "С предлаганите промени се иска фирмите да имат само 1000 бутилки за пропан-бутан. Такава фирма е нежизнеспособна и ще прави нарушения", смята той. Според него връщането на режима за пълнене на бутилки за битова употреба на газстанции е опасно за потребителите и води до укриване на данъци и акцизи.

Мобилните бензиностанции са средство за заобикаляне на закона и реализиране на горива, които нелегално влизат в страната. Сега законът за горивата изиска бензиностанциите да са недвижими имоти и да отговорят на условията на Закона за устройство на територията, с всички съответни разрешения. Мобилните бензиностанции ще са цистерни, които някой може да паркира близо до училища и до детски градини. В последните 80 години тези подвижни бензиностанции са забранени в Европа, посочи бившият  шеф на "Лукойл България" Валентин Златев, който е в управата на петролната асоциация.

С предлаганите промени преместваемите бензиностанции също ще бъдат разрешени, а това са туби и бидони - на места без никакъв контрол, добави Андрей Делчев.

Има една група хора, които не само искат промени в закона - те просто искат законът да го няма, да не бъдат контролирани и да не се отчитат на никого, каза Валентин Златев. Ако искаме да бъдем правова държава, законът за горивата трябва да важи за всички и ние не разбираме защо министърът на икономиката е готов на промени, които буквално да отменят Закона за горивата, заяви още той. По думите му не случайно Европейската комисия в свой доклад казва, че България трябва чувствително да подобри събираемостта на данъците, а законът за горивата е средство за това.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?