Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Петролният бизнес у нас не очаква резки движения на цените

1 коментар
Петролният бизнес у нас не очаква резки движения на цените

В близките няколко месеца не се очертават резки движения на цените на горивата, каза пред журналисти в Боровец Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Той уточни, че все пак цените в страната се влияят най-вече от международната обстановка и цените на борсите, предаде БТА.

Според него в България има три мита, свързани с цените на горивата – че да сезонни, че нямат връзка с международните пазари и че бързо се вдигат, но трудно се свалят.

Той припомни поскъпването на борсовите цени на петроли след ударите с дрон над рафинерии в Саудитска Арабия на 14 септември и посочи, че българският пазар е реагирал спокойно. Стоковите наличности ни позволиха да не правим веднага повишения на цените. Сега ценовите нива са почти на тези, от началото на септември, макар че в периода 16 - 20 септември бяхме с една идея над средните нива, коментира още Живодар Терзиев.

По думите му средната международна цена на едро за 1000 литра дизел, превалутирана в левове, е 922 - 923 лв., докато у нас тя е 911 лв. Тоест, българският пазар на горива на едро се движи под най-ниските цени за международния пазар, посочи Терзиев. В цената от 911 лева са включени разходите за логистика, за транспорт, за военновременни запаси и другите складови разходи. Ако към международната цена се добавят тези разходи, те ще са еквивалентни на 935 - 940 лева за 1000 литра на едро за дизела, уточни той.

Терзиев каза още, че на черно, в нелегални обекти, дизелът се търгува по 1.60 лв. за литър, каквато цена с платени данъци и акцизи няма на легалния пазар. Той смята, че предложените от икономическото министерство промени в правилата за бизнеса с нефтени продукти ще доведат до увеличаване на сивия сектор в търговията с горива. Проектът за облекчена регистрация на занимаващите се с горива фирми обаче се харесва на дребните търговци, които по-рано през деня заплашиха с масови протести, ако сега планираният режим претърпи нови корекции.

Едрият бизнес обаче защитава по-строгият вариант.

С този закон се иска регистрация на всички търговци, вносители и транспортни фирми в сектора, защото сега има много фирми "еднодневки", каза Андрей Делчев, изпълнителен директор БПГА. Затова първо трябва да се види кой какъв е. Като видим кой е регистриран, може да се провери дали изпълнява задълженията, и ако не го прави, да си понесе санкциите.

Такава е и целта фирмите в бизнеса с горивата да имат обезпечения за дейността си. От тези обезпечения държавата може да си събере глобите. Със закона отпаднаха мобилните бензиностанции, а сега се иска тяхното възстановяване, посочи Андрей Делчев. В момента регистрацията на фирмите тече, документи ще се приемат още 23 дни, посочи той. Към днешна дата документи за регистрация в Министерството на икономиката са подали 238 фирми. Зад всяко заявление стоят няколко десетки или няколко стотици камиони, или десетки и стотици бензиностанции. Подадени са документи за общо няколко хиляди обекта в сектора, каза Живодар Терзиев.

Делчев смята, че облекченият режим на регистрация ще позволява извършването на нарушения.

С промените се иска облекчаване на режима на пълнене на бутилки с пропан бутан. Делчев даде пример как в момента фирмите трябва да имат поне 10 хиляди оборотни бутилки, което е икономическият минимум за някаква печалба, а големите фирми имат много повече бутилки. "С предлаганите промени се иска фирмите да имат само 1000 бутилки за пропан-бутан. Такава фирма е нежизнеспособна и ще прави нарушения", смята той. Според него връщането на режима за пълнене на бутилки за битова употреба на газстанции е опасно за потребителите и води до укриване на данъци и акцизи.

Мобилните бензиностанции са средство за заобикаляне на закона и реализиране на горива, които нелегално влизат в страната. Сега законът за горивата изиска бензиностанциите да са недвижими имоти и да отговорят на условията на Закона за устройство на територията, с всички съответни разрешения. Мобилните бензиностанции ще са цистерни, които някой може да паркира близо до училища и до детски градини. В последните 80 години тези подвижни бензиностанции са забранени в Европа, посочи бившият  шеф на "Лукойл България" Валентин Златев, който е в управата на петролната асоциация.

С предлаганите промени преместваемите бензиностанции също ще бъдат разрешени, а това са туби и бидони - на места без никакъв контрол, добави Андрей Делчев.

Има една група хора, които не само искат промени в закона - те просто искат законът да го няма, да не бъдат контролирани и да не се отчитат на никого, каза Валентин Златев. Ако искаме да бъдем правова държава, законът за горивата трябва да важи за всички и ние не разбираме защо министърът на икономиката е готов на промени, които буквално да отменят Закона за горивата, заяви още той. По думите му не случайно Европейската комисия в свой доклад казва, че България трябва чувствително да подобри събираемостта на данъците, а законът за горивата е средство за това.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Знайко
    #1

    Живодер - относно цените на горивата (звучи като виц).

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.