Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пикът на кризата в туризма ще е през 2010 г.

12 коментара
Пикът на кризата в туризма ще е през 2010 г.

Тази година ще е най-трудната за българския туризъм, прогнозира в понеделник Соня Колтуклиева от Съюза на инвеститорите в България (СИТ). Причината е, че търговските банки у нас имат негласно споразумение да не финансират проекти за хотели и ваканционни имоти, няма пари за инвестиции, дълговете на хотелиерите растат, а приходите им намаляват катастрофално, обясни Колтуклиева. Заетите в сектора ще намалеят, нови работни места няма да открият, а от там ще пострадат и публичните финанси.

През 2009 г. прогнозирахме спад от 15% в броя на туристите и 25% спад на приходите, но в края на годината от агенцията по туризъм излязоха със статистика, според която туристите са с 0.5% по-малко от преди година, а приходите са се увеличили с 1.5%. Ако някой може да докаже тези числа, да го направи, заявиха от СИТ.

Според тях най-сериозният проблем на хотелиерите е спадът в цените. Дори броят на туристите да се запази, поевтиняването на нощувките докара собствениците до ръба на оцеляването. Миналата година хотели в Албена предлагаха нощувка със закуска за 10 лв, същата е ситуацията в зимните курорти, каза Колтуклиева. Тя припомни и поевтиняването на хотелите, като 4-5 звездни хотели са се продавали на цената на 1-2 звездни. Затова експерти в бранша съветват да не се прибягва към намаляване на цените като антикризисна мярка, а в цената на пакета да се включват допълнителни екстри

Според Колтуклиева изходът е браншът да се обърне към местния туризъм по примера на Германия. СИТ имат предложение зимната ваканция на учениците да се удължи до 2 седмици, а хотелите в зимните курорти да подготвят специални пакети и отстъпки за семействата, за да се стимулира зимния туризъм. От СИТ отново настояха държавата да определи туризма за приоритетен сектор, като по този начин хотелиерите ще могат да кандидатстват за кредити от Българската банка за развитие.

Изводите на СИТ се припокриват с тези от Европейският доклад за Хотелиерската индустрия за 2010 година, представен в неделя. Според него хотелиерската индустрия ще започне да излиза от кризата най-рано през 2011 г.. Възстановяването до предкризисните нива пък може да се очаква едва след 2012 година. Като най-голям проблем мениджърите на 417 европейски хотела са определили спада на цените. Близо половината от хотелските вериги са намалили цената на нощувките през 2009 г. 42% са заявили, че са свили оперативните си разходи, което от своя страна поставя предизвикателството за гарантиране качеството на предлаганите услуги.

Едва 2% от анкетираните очакват устойчив растеж на хотелиерския бизнес през тази година. Този процент бележи сериозен спад в сравнение с миналогодишното проучване, когато 37% от мениджърите предвиждаха 2010 г. да бъде годината на възстановяването. Резултатите от Доклада са подсилени и от страховете на около 55% от хотелиерите, че цените на резервациите няма да се върнат до нивата отпреди финансовата криза по-рано от 2012 година.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Архар Сирищников
    #13

    или М-пул не са разбрали.Соня се тревожи, че банките не давали пари за строеж на нови хотели.Браншът пък се тревожи, че не може да напълни построените досега хотели. Не е решение и да се търсят българи, тъй като за софиянци (а на тях най-вече се разчита, и много по-малко на врачани и монтанци), егейските курорти са по-близки, и пътищата до тях много, мното по-добри!

  2. Б.Б.
    #11

    Тази Соня Колтуклиева лъже непрекъснато...

  3. Б.Б.
    #10

    Тази Соня Колтуклиева лъже непрекъснато...

  4. Drugoto Bate
    #9

    Да се намалят данацъте на хотелиерите. Сезонни обекти на море и планина отворени за по 3 месеца плащат данък смет за 12 месеца.Koito ima HOTEL da plashta, az sashto plashtam za pluven basein. Ako ne plashtame oshte po- veche shte ja zabatachime. Vinata ne e v zadalzenijata, vinata e v lakomijata.

  5. Експерт
    #8

    Да се намалят данацъте на хотелиерите. Сезонни обекти на море и планина отворени за по 3 месеца плащат данък смет за 12 месеца.

  6. бисер
    #7

    трябва още да се бетонира каквото до сега не е успяло. Да, трябва лесни кредити за да се бетонира всичко, не дай си боже да вземат да разрушат някой хотел от препраните пари и да засадят малко зеленина, че това ще е голяма трагедия, няма да ни прилича на бетона.

  7. Трофана
    #6

    Преблемите на туризма не са в банките, а в СИТ. Курортните комплекси са грозни, няма място за паркиране, за игра на децата и липсата на всякаква регулация при застрояването прави невъзможно почиването в летен или зимен курорт, освен ако не си между 15-25 години и писещаваш тези места, за да задоволиш хормоните си. Парите са в хората на възраст между 30-50 години, но българския туризъм е отворен само към антисоциални индивиди.

  8. вуйчо
    #5

    няма да има никаква криза.Европата ще си изпрати това лято безработните,пенсиите и учащите се.Хотелите на Сънито ще се напълнят.Евтини кльопачка,пиячка и секс.

  9. alo zaros
    #4

    parvo da promenim mantaliteta, a ne kato vidim 4ujdenci da im sadirame kojata 4e nikoga da ne idvat pove4e

  10. Big Papa
    #3

    Но докога ще продължи този пик???

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.