Пили сме повече и по-евтини безалкохолни през 2004 г.

Запазва се ясно изразената от няколко години тенденция за увеличение на консумацията на безалкохолни напитки. През 2004 г. освен че българинът е изпил с 16 на сто повече сокове, бутилирана вода, студени чайове и газирани напитки, той ги е купувал на по-ниски цени в сравнение в придешната година. Това сочат данните на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ) за миналата година, оповестени във вторник.

През 2004 г. българинът е изпил средно 137 литра безалкохолни напитки. Това е с 20 литра повече на човек от населението в сравнение с 2003 г. На пазара са били реализирани 1,065 млрд. литра безалкохолни напитки, които по цени на дребно на българския пазар носят близо 782 млн. лева.

Делът на безалкохолните напитки в общото потребление на търговски марки от всички видове напитки на пазара е нараснал от 55 на 57 процента.

И през тази година най-динамично се развива потреблението на минерални води. Тяхната консумация се е увеличила с 29 процента или с 95 млн. л в повече. На глава от населението това прави 54 л годишно, според данните на АПБНБ.

Над 40 марки бутилирани натурални минерални и трапезни води в изключително голямо разнообразие от опаковки и разфасовки предлагат производителите на българския пазар. Расте потреблението на води в големи разфасовки, предназначени за консумация в домашни условия. Разширява се пазарът на води, предлагани чрез водоохладителни съоръжения в галони 19,4 литра, като потреблението им е нараснало с 24 на сто. Износът на минерални води е нараснал със 17 на сто.

Пазарният дял на бутилираните води продължава да нараства, с тенденция да доближи този на газираните напитки. Техният дял през 2004 г. достигна 39 на сто спрямо 43 на сто на газираните напитки, чието потребление е било 462 млн. литра или 60 л на човек.

Групата "колови" напитки държи лидерски позиции с дял от 29 процента. Расте интересът на потребителите към напитките тип "лайт". Значително се е увеличила консумацията на газирани напитки "с плодови аромати" и "портокал".

Потреблението на плодови сокове и нектари през 2004 г. е достигнало 8 литра на глава от населението и е с 8,6 процента повече от предходната. Това се дължи на многообразието от миксове, на опаковки и разфасовки, навлизането на пазара на вносни продукти, обясняват от АПБНБ.

Обемът на потребление на негазирани напитки през 2004 г. е достигнала 114 млн. литра, което с 11 процента по-високо от предходната. Купувачите у нас продължават да проявяват интерес към тези питиета и пуншовете, чийто обем е нараснал с 21 на сто.

Увеличено е потреблението на студен чай, спортни и енергийни напитки с близо 2 млн. литра, но техният общ пазарен дял е само 0,5 процента.

Споделяне
Още от Бизнес