Пилотите на новите F-16: Служат поне седем години или връщат парите

Бойната авиация продължава да лети опасно малко

F-16 Block 70, сн. "Локхийд Мартин"

Пилотите, които ще бъдат обучени да управляват новите изтребители F-16 Block 70, ще бъдат законово задължени да служат поне още седем години в българската армия. Това ще стане, ако бъдат приети промени в Закона за отбраната, предложени от ВМРО.

Идеята на депутата Милен Михов е военните пилоти, които отидат в САЩ да се подготвят за F-16, да подпишат допълнително споразумение, с което се задължават да изпълняват военна служба за срок от 7 години след командировката.

Ако не спазят този срок по тяхна вина, ще трябва да възстановят съответните разходи.  

Предложението се вкарва между първо и второ четене на Законопроекта за промени в Закона за отбраната, чиято основна цел е да вдигнат пределната възраст за постъпване в армията като войник от 28 на 40 години.

Депутатът Милен Михов от ВМРО обаче използва момента, за да предложи промените, които да гарантират, че военните, в които се инвестира, ще продължат да служат. Този текст ще важи за всички военни и цивилни, които бъдат командировани за обучение във връзка с приемането на нова техника в армията.

Ако служителите напуснат и откажат да върнат средствата, те ще им бъдат удържани от обезщетението или ще бъдат съдени.

Бъдещите пилоти на F-16 в момента преминават теоретична подготовка и първоначално обучение на самолет L-39 ZA.

Същинската им подготовка обаче ще бъда в САЩ.

България закупи от САЩ и "Локхийд Мартин" осем F-16 Block 70 за 2.1 млрд. лева, като се очаква първите шест машини да пристигнат в България през 2023, а последните две през 2024 година.

Според плановете на министерството дотогава пилотите вече трябва да са обучени.

В програмата са включени пилоти от военновъздушната учебна база "Георги Бенковски" – Долна Митрополия и авиобазите "Граф Игнатиево" и "Безмер".

До пристигането на новите машини ВВС разчитат на съветските МиГ-29 , за да охраняват въздушното пространство.

Заради недостатъчната техника българските пилоти годишно прекарват в пъти по-малко часове във въздуха от колегите им в НАТО.

Във вторник президентът Румен Радев посети авиобазата "Граф Игнатиево" и констатира, че все още няма достатъчно изправна летателна техника и пилотите летят притеснително малко.

По думите му в бойната авиация е налице огромно натоварване за хората и дълбоки проблеми, изискващи неотложни мерки.  

Екипът на военния министър Красимир Каракачанов сключи рамкови договори за поддръжката на МиГ 29 и щурмовиците Су-25, които може да достигнат общо около 200 млн. лева.

Все още не се забелязва значителен ефект от тях, който да промени качествено ситуацията.

Според изискванията на НАТО пилотите трябва да летят средно около 180 часа годишно, докато в България само единици реализират по няколкодесетки часа годишно.

Споделяне

Още по темата

Още от България