Пилотите на разбилия се Ан-148 се ругали до падането на самолета

Пилотите на разбилия се Ан-148 се ругали до падането на самолета

Данните от разшифрованите записи на черните кутии на разбилия се в Подмосковието руски самолет Ан-148 показват, че виждайки различни показатели на скоростта на своите дисплеи, пилотите се ругали докато машината не се забила в земята. При катастрофата, станала на 11 февруари, загинаха 71 човека. Данните са предоставени на следствието от специалисти на Междудържавната авиационна комисия (МАК) и са приобщени към делото, съобщи в петък Светлана Петренко от следствения комитет на Русия. Тя обаче отказа да каже какво съдържат записите.

Според източници на "Комерсант" записите, които е трябвало да бъдат възстановявани няколко дни заради силните увреждания на черната кутия, се оказали съвсем кратки. В началото, преди да излетят от летище Домодедово, пилотите четат контролната карта, привеждат в действие или проверяват различни прибори и механизми. Не включват обаче отоплението на устройството, което отчита информацията от датчиците на скоростта, макар че това действие е записано в картата.

Скоро след излитането пилотите обръщат внимание на критично ниските и отличаващи се показания за скоростта. Те се опитват да решат проблема, ругаейки се, като в същото време увеличават скоростта и наклоняват самолета към земята. Самото стълкновение със земната повърхност произтича под нечленоразделните вече викове на пилотите, твърди източникът на "Комерсант".

Според него разшифрованите данни свидетелстват за това, че пилотите така и не са разбрали какво е предизвикало изкривяването на показанията за скоростта, изписани на дисплеите им и съответно не успели да се справят в тази критична ситуация.

Отчитайки всичко това, руският авиационен регулатор Росавиация е ангажирал водещи пилоти – инструктори, за да разработи програма за провеждане на симулация на полети с отказ на различни прибори на комплексния пилотажен тренажьор за Ан-148, намиращ се в държавния университет по гражданска авиация в Санкт Петербург. Там ще бъдат обучавани пилоти, които управляват такива самолети.

Експертите от МАК смятат, че невключването на отоплението е могло да доведе до обледеняване на трите приемника, намиращи на фюзелажа и съответно – до изменение на параметрите на предаваните от тях данни на дисплея на пилотите. Както установиха експертите, при височина на самолета около 2 хил. метра, индикаторът за скорост на един от пилотите е показвал недопустимо ниските за такава ситуация 200 км/ч, а на друг пилот е отчитал на нула, докато в същото време реалната скорост на самолета е била 600 км/ч. Тогава екипажът изключил автопилота и целият останал полет преминал на ръчен режим.

Екипажът е предприел рязко снижаване, за да набере, както му се струвало, недостигащата скорост, в резултат на което самолетът се е врязал в земята.

От производителя на Ан-148 - "Гражданские самолеты Сухого" - заявиха след катастрофата, че при тестове самолетите им се справят успешно дори при обледеняване, дори при по-затруднени условия от тези, които се изискват за сертифициране.

Още по темата
Още от Свят