Пилотите за новите F-16 ще се учат на L-39

Изтребителната авиация отново се оплака, че не лети достатъчно

F-16 Block 70, сн. "Локхийд Мартин"

Обучението на пилотите, които ще усвояват новите F-16 Block 70, вече започна. Първоначално те ще тренират на самолет L-39 ZA, а след това ще заминат за САЩ.

България закупи от САЩ и "Локхийд Мартин" осем F-16 Block 70 за 2.1 млрд. лева, като се очаква първите шест машини да пристигнат в България през 2023, а последните две през 2024 година.

Според плановете на министерството дотогава пилотите вече трябва да са обучени.

В програмата са включени пилоти от военновъздушната учебна база "Георги Бенковски" – Долна Митрополия и авиобазите "Граф Игнатиево" и "Безмер".

Те ще минат първо през теоретично обучение, след което ще бъдат допуснати до летателна дейност.

"Предстои ви да преминете през сложни подготовки, да научите още много от вашите инструктори. Вие сте от малкото пилоти, които имат уникалния шанс да придобият широк спектър на способности, които след това да приложите и надградите в по-нататъшното си обучение", каза командирът на ВВС генерал-майор Цанко Стойков, цитиран от пресцентъра на МО.

Теоретично и практическо обучение ще се проведе изцяло във военновъздушната учебна база "Георги Бенковски" с "използване на натрупания опит от проведените през 2014 и 2016 година курсове за интензивна летателна подготовка".

След успешното завършване на курса на пилотите им предстои да продължат обучението си в САЩ.

Паралелно с обучението България ще трябва да подготви и необходимата инфраструктура за изтребителите F-16 Block 70.

За целта са предвидени 300 млн. лева за следващите три години. Тези средства са извън платените на САШ 2.1 млрд. лева.

На този фон командирът на база "Граф Игнатиево" бригаден генерал Димитър Петров коментира в края на миналата седмица, че "2019-а е била поредната трудна и динамична година". 

"Тревожен е фактът, че общият нальот на летците през 2019 г. е най-нисък за последните 7 години, основно поради недостатъчния брой изправна авиационна техника и ограничени ресурси. Изключение прави 2017 г. Ето защо, безопасността на полетите беше основен приоритет в летателната подготовка", каза Петров.

До пристигането на новите машини ВВС разчитат на съветските МиГ-29 , за да охраняват въздушното пространство.

Заради недостатъчната техника българските пилоти годишно прекарват в пъти по-малко часове във въздуха от колегите им в НАТО.

Екипът на военния министър Красимир Каракачанов сключи рамкови договори за поддръжката на МиГ 29 и щурмовиците Су-25, които може да достигнат общо около 200 млн. лева.

Още по темата
Още от България