ПИМК взе интермодалния терминал в Пловдив за 27 години

Компанията ще плаща най-малко по 5000 лв. месечно на държавата и ще инвестира над 15 млн. лв. в съоръжението

ПИМК взе интермодалния терминал в Пловдив за 27 години

Една от най-големите транспортни фирми у нас – пловдивската ПИМК, взе интермодалния терминал в Пловдив на концесия за 27 години, реши Министерският съвет на заседанието си в сряда, съобщи правителствената информационна служба.

Компанията беше единственият кандидат за концесията на терминала, изграден по европейски проект срещу 12.3 млн. лв. Тя участва в процедурата с дъщерното си дружество "Терминали" ЕАД, а освен това играе заедно с "Тракия Икономическа зона" и за концесията на летище "Пловдив", която все още не е приключила.

Офертата на ПИМК за интермодалния терминал е по-висока спрямо минималните изисквания в процедурата. Средствата, които ще бъдат вложени в терминала, са над три пъти повече спрямо исканите от държавата. За периода на концесията от 27 години "Терминали" ЕАД обещава да инвестира над 15.1 млн. лв., от които над 2.23 млн. лв. - през първите две години от договора.

Концесионерът се задължава да извършва фиксирано годишно плащане от 60 000 лв., което ще нараства в зависимост от инфлационния индекс за съответния период. Минималното изискване на държавата беше определено на 50 000 лв. годишно,

Променливата част на годишното концесионно плащане е 10% от общите нетни приходи за съответната година от всички дейности, свързани с ползването на интермодалния терминал. Толкова беше заложено и в концесионната процедура.

В края на миналата година БСП определи концесията на терминала в Пловдив като "грабеж" и поиска спиране на процедурата.

Депутатът от БСП Драгомир Стойнов припомни тогава, че терминалът е изграден от Национална компания "Железопътна инфраструктура" и вместо предприятието да извършва търговска дейност, да получава приходи, правителството решава, че трябва да се даде на концесия.

"Ще се даде на конкретна фирма, която по нашите съмнения е голяма транспортна фирма от Пловдив, която ще спечели тази концесия за 4000 лв. на месец и ще определя цените и таксите за останалите транспортни фирми за 27 години напред", каза още Стойнев тогава.

ПИМК е голяма транспортна фирма от Пловдив, но ще плаща твърдо по 5000 лв. месечно на държавата.

След искането на БСП концесионната процедура беше временно спряна, но заради жалбата на конкурентната на ПИМК компания "Трансмодал". Тя поиска отмяна на правителственото решение за откриването на процедурата с мотива, че е за бизнеса е по-изгодно терминалът да е държавен. Комисията за защита на конкуренцията обаче отказа да образува производство по жалбата.

Интермодалният терминал в Пловдив беше построен по европейски проект през миналия програмен период (2007 - 2013 г.) с цел развитието на комбинирания превоз на контейнерни товари от тирове с железопътен транспорт. Съоръжението е собственост на Национална компания "Железопътна инфраструктура".

От концесионера "Терминали" ЕАД се очаква да инвестира обещаните над 15 млн. лв. в дострои втория жп коловоз към терминала, както и да изгради бензиностанция и автомивка.

"ПИМК Холдинг Груп" е създадено през 2012 г. и е собственост на Пенко Несторов и Илиян Филипов, които имат равни дялове в него. Общият капитал на собствениците възлиза на над 102 млн. лв.

За 2016 г. приходите на холдинга са общо на 252 млн. лв. и намаляват с 23 млн. лв. спрямо година по-рано. Разходите му възлизат на над 240 млн. лв., което е с около 4 млн. лв. по-малко спрямо 2015 г.

Дружеството приключва с печалба от 10.4 млн. лв. при 27.4 млн. лв. година по-рано, показва консолидираният финансов отчет за 2016 г.

Компанията разполага с над 1200 влекача, които работят на европейския пазар, между Европа и Турция и вътре в страната. ПИМК превозва стоката на испанската компания "Индитекс" (Inditex), която e собственик на марките Zara, Stradivarius и други. ПИМК навлезе и в по-специализирани ниши като транспорта на живи животни от Европа за Турция.

Извън тях компанията инвестира 9 млн. евро в жп транспорта, като създаде товарната железопътна компания "ПИМК рейл". Дружеството има нов електрически локомотив "Сименс" и е поръчало 34 специални двойни джоб-вагони, с които ще може да се превозват 68 ремаркета.

Компанията "ПИМК рейл" беше създадена с идеята да развие проекта си за блок-влак, на който товарите ще пътуват в контейнери или ремаркета през основната част от трасето от България и Европа и ще се довозват от камиони до началната точка на влака и от последната гара до крайната им дестинация.

Това е новият подход комбинирани превози, който се насърчава от ЕС, защото намалява шосейния трафик, замърсяванията на въздуха, разходите на автомобилните превозвачи и зависимостта им от шофьорите.

ПИМК използва комбинирания модел превози. С гръцките фериботи компанията превозва стока до Италия и оттам пак с фериботи до Испания. От 2015 г. има съвместен проект с "ДБ Шенкер" (DB Schenker), при който ремаркета се товарят на специални жп вагони в Русе и пътуват към Централна Европа.

Още по темата
Още от Бизнес