Пивоварните стават все по-еко, по-иновативни и с по-разнообразни продукти

Пивоварните стават все по-еко, по-иновативни и с по-разнообразни продукти

Пивоварните в България отчитат стабилно развитие през 2018 г. с нараснали продажби на бира, пуснати нови 23 разнообразни продукти, със значителни инвестиции в опазването на околната среда и развитието на иновации, което ги прави по-екологични и част от кръговата икономика. Постиженията на индустрията бяха обявени във вторник след общо събрание на Съюза на пивоварите в България.

Организацията отчита, че модернизацията на пивоварните предприятия в страната и намалила за последните 20 г. близо пет пъти средния разход на вода за производството на хектолитър (100 литра) готово пиво. Вместо 15-20 хектолитра вода за производството на литър бира вече се използват между 3 и 5 хектолитра. Индустрията отчита и спад в потреблението на електроенергия с 8 процента.

Големите пивоварни полагат усилия и за 100% биологично третиране на отпадните води, въвеждайки моделите на т.нар. "кръгова икономика" с иновативни "зелени“ решения. В експлоатация вече са пуснати инсталации за био-анаеробно пречистване на отпадните води, с които се постига над 80% пречистване на използваната промишлена вода. Инвестицията в анаеробните реактори позволява и производството на биогаз като субпродукт, който може да се използва като алтернативно гориво за поддържане на производствените нужди на пивоварните, посочват от Съюза на пивоварите.

За 2018 г. капиталовите инвестиции на всички негови членове са 46 млн. лв. и между 25-30% от средствата са насочени към реализиране на "зелени“ проекти, мощности и сгради, както и към енергийно ефективни мероприятия

Всяка година пивоварните позиционират на пазара и нови олекотени бирени опаковки с цел устойчиво управление и оползотворяване на отпадъците от РЕТ бутилки, стъкло и кенове. Запазва се положителната тенденция за намаляване на дела на продажбите на бира в пластмасови РЕТ бутилки. През 2018 г. този сегмент на бирения пазар е 53%, което означава, че само за три години пазарният дял на пластмасовите бутилки е спаднал  и вече е с 10% по-малко в сравнение с 2015 г. През миналата година делът на стъклените бутилки е 24%, на кеновете - 17% и на кеговете – 6%, сочат представените данни.

По данни на Агенция "Митници“, освободените за потребление в страната количества бира за 2018 г. са 5 560 000 хектолитра (за градус Плато), което е с 1.6% увеличение на продажбите на пиво в сравнение с 2017 г. В същото време постъпленията към бюджета от акциз за бира през 2018 г. са 81 млн. лв., което е с 2% повече от акцизните постъпления през 2017 г. От производството и продажбите на бира в България годишно се генерират около 180 млн. евро данъчни приходи. През 2018 г. седемте членове на организацията общо са реализирали 5 256 000 хектолитра бира, което е с 2.4% повече от продажбите им за 2017 г.

През 2018 г. членовете на съюза са пуснали на пазара 23 нови продукта. Сред тях има нови стилове пиво с долна и горна ферментация, бутикови предложения и безалкохолни бири.

"За Съюза на пивоварите беше много голямо признание фактът, че репутацията на пивоварната индустрия в България отново е с впечатляващо висок рейтинг на одобрение. По този показател за трета поредна година сме втори в Европа, след Чехия“, коментира изпълнителният директор на организацията Ивета Радомирова, цитирайки данни от изследване на международната организация Reputation Institute, според които 85% от консуматорите на бира у нас много високо оценяват както пивоварните предприятия в страната, така и бирената категория. 

В Съюза на пивоварите членуват "Болярка ВТ", Бритос”, ,"Загорка", ,"Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво" и "Доровски инвест", които произвеждат общо 98-99% от бирата в страната.   

Споделяне

Още от Бизнес